Lemnul este o comoară a naturii care a fost alături de om pe parcursul întregii evoluții. Din timpurile preistorice și până în prezent, acest material a fost și va rămâne extrem de important.

Încă de la începuturile civilizației, oamenii și-au dat seama că se pot folosi de lemn pentru a supraviețui. Utilizarea acestui element a evoluat din ce în ce mai mult, odată cu dezvoltarea tehnologiilor de prelucrare a lemnului. Avem acum zeci de mii de obiecte pe care le utilizăm zilnic fabricate din acest „cadou” al naturii.

Din dragoste pentru natură

Alina Elena Murariu, fondatoarea brandului I WOOD BE, a finalizat studiile universitare de Geografia Turismului și masterul de Management Turistic și Hotelier în cadrul Universității „AL. I. Cuza “din Iași. Cu toate acestea, nu a lucrat în acest domeniu, deoarece dragostea pentru lemn și natură i-a deschis alte căi. Toată experiența sa profesională gravitează în jurul business-ului pe care l-a creat.

Agendă I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei
Agendă I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei

Iubirea Alinei pentru natură și lemn se reflectă în numele pe care l-a ales pentru afacerea sa.

„Îmi doream foarte mult să lucrez lemnul și voiam să aduc un nume care să conțină lemn, dar să fie și ușor de memorat, impunător și puternic. Este un joc de cuvinte, care merge mănușă: «I would be» – «I wood be» – «Eu voi deveni lemn». Viață. Tot timpul am crezut în mine și că pot realiza ce îmi propun. Chiar dacă în unele cazuri mai greu“, a povestit Alina într-un interviu pentru infofinanciar.ro

I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei
I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei

Evoluția afacerii

Bazele afacerii au fost puse în anul 2015 și de atunci crește constant. Unul dintre lucrurile de care Alina este mândră este faptul că acest brand a crescut organic. „Greu, dar organic”, după cum a subliniat ea.

A plecat de la o investiție mică, de numai 13 lei. Dar pe lângă acești bani „nu a existat nicio finanțare de nicio nuanță“, a precizat fondatoarea. După investiția inițială, tot ceea ce a câștigat a reinvestit mai departe.

Atelier I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei
Atelier I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei

„Provin dintr-o familie normală, unde era acoperit doar necesarul. Astfel încât nu au existat bugete pentru încercarea mea. Însă ea a evoluat frumos. Clar, în momentul de față, vrem să scalăm afacerea, deoarece nu mai pot susține investițiile și cheltuielile ce urmează să vină. Fie că ne căutam o finanțare, vânzări accelerate sau investitori“, a explicat Alina Elena Murariu

O cifră de afaceri ascendentă

Din toți anii de existență a afacerii, ultimii patru ani au fost cei mai buni. Totuși, în 2020 s-a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri, cauzată de pandemie.

„Ultimii patru ani au fost mai buni. În 2020 a fost o scădere mare, din cauza pandemiei, cu o cifra de afaceri de 98.806 lei, urmat în 2021 de 285.251 lei și 2022 cu 377.955 lei. Anul trecut am trecut activitatea pe altă firmă neplătitoare de TVA, având pe aceasta o scădere, cu o cifră de afaceri de 277.909 lei. Cealaltă firmă, deschisă în decembrie, a avut o cifră de afaceri de 69.457 lei. În momentul de față am revenit la activitatea pe firma plătitoare de TVA, încercând să o readucem în creștere. Cu siguranță pentru mulți aceste cifre nu sunt mari. Însă pentru un atelier de creație manuală, fără alte investiții, eu mă consideram mulțumită.”, a mai explicat fondatoarea.

Echipa I WODD BE, sursa foto: arhiva companiei
Echipa I WODD BE, sursa foto: arhiva companiei

Ce pot găsi clienții?

Atunci când vine vorba despre clienți, I WOOD BE se adresează trei categorii. Prima relație, și cea mai puternică, este cea de B2B.

„Avem foarte multe companii cu nume mari cu care am colaborat. Aici cele mai vândute produse sunt agendele cu copertă de lemn, la care se poate înlocui hârtia (170-160 lei) și produsele plantabile. Avem în perioada Mărțișorului și în cea a Crăciunului produse care se pot planta (14-28 lei), ce dau viață mai departe. Dar există și alte produse ce sunt achiziționate pe tot parcursul anului – creioane plantabile (17-25 lei) și kit-uri de plantare (80 lei). Colaborăm foarte mult și cu HoReCa, aici cele mai vândute sunt meniurile, iar de curând – ceștile din porțelan și tăvile din lemn. Toate produsele sunt personalizate cu brandul lor“, a explicat antreprenoarea.

Cea de-a doua categorie de clienți este reprezentată de persoanele fizice, care fac cumpărături pe site. Cel mai achiziționat produs de către acestea este albumul foto. „Aducem pachetul perfect pentru pozele oamenilor, prin albume cu coperta de lemn, pictat manual, cu personalizări, cu atingeri de trecut. Prețul este de 160-390 lei”, a mai precizat Alina.

Atelier I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei
Atelier I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei

Nu în ultimul rând, I WOOD BE poate fi găsit la numeroase târguri. Clienții de aici achiziționează cel mai mult geanta multifuncțională din bumbac, cu buzunar interschimbabil. Prețul acesteia este de 185 de lei. În cadrul acestor evenimente există conexiuni și cu persoanele fizice, dar și cu cele juridice.

Din ce materiale se realizează produsele

Un aspect pe care I WOOD BE pune accentul este reciclarea creativă din deșeuri care devin produse, „cu scopul de conștientizare a resurselor”. O prioritate este selectarea materialelor din resurse responsabile. „Trebui să fie materiale naturale care nu afectează mediul înconjurător, să fie certificate FSC, să existe declarații de conformitate, să fie furnizori cât mai locali, dacă nu din România. În momentul de față, pielea reciclată și textilul le recuperăm din depozite de la fabrici care nu mai pot utiliza acel material, el fiind automat mai ieftin. Însă nu există niciodată continuitate. Lemnul este cel mai costisitor, dar și cel mai utilizat. Tot ceea ce rămâne ca deșeu de-a lungul anului noi îl transformăm în produse inovatoare și mai mici, pentru a exista cât mai puțină materie primă aruncată”, a mai declarat fondatoarea.

Responsabilitate față de mediu

Un lucru pe care l-a mai subliniat Alina Elena Murariu este acela că I WOOD BE are o responsabilitate față de mediu. Conform acesteia, anumite produse din catalog „dau naștere unor puieți ce sunt plantați în Munții Făgăraș, contribuind la regenerarea și conservarea sistemelor naturale din acea zonă. Acest lucru este posibil printr-o colaborare cu Fundația «Conservation Carpathia», colaborare ce se desfășoară din 2019. La final de trimestru se calculează câte agende și albume foto s-au vândut și se redirecționează o anumită sumă către fundație. Între 200 și 500 de copaci sunt plantați anual de la I WOOD BE.“

Produs I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei
Produs I WOOD BE, sursa foto: arhiva companiei

De asemenea, există și implicare socială. „Agendele sunt înlocuite la atelier prin donații către centrul de plasament «Ajungem Mari», proiect care se ocupă de dezvoltarea și educarea copiilor, din diverse proiecte de activitate. Facem eforturi pentru a putea readuce atelierele de educare și divertisment prin care copiii să își dezvolte abilitățile fizice și artistice prin crearea anumitor produse în spațiul nostru de lucru – ateliere de pictură, de creare a hârtiei manuale, de creare a agendei personale, de lut, crearea accesoriilor, crearea produselor din deșeuri etc.”, a mai punctat Alina Elena Murariu.