Peste trei luni, şoferii implicaţi în tamponări fără vătămări corporale vor scăpa de cozile la Poliţie, obligatorii acum înainte de a merge la asigurători. Orele pierdute pentru raportarea accidentelor uşoare, fără vătămări corporale, în secţiile de Poliţie vor ţine de domeniul trecutului începând cu 1 iulie. De la această dată, urmează să intre în vigoare procedura de constatare amiabilă. Din momentul aplicării acesteia, în cazul accidentelor în care au fost i
Peste trei luni, şoferii implicaţi în tamponări fără vătămări corporale vor scăpa de cozile la Poliţie, obligatorii acum înainte de a merge la asigurători.
Orele pierdute pentru raportarea accidentelor uşoare, fără vătămări corporale, în secţiile de Poliţie vor ţine de domeniul trecutului începând cu 1 iulie. De la această dată, urmează să intre în vigoare procedura de constatare amiabilă. Din momentul aplicării acesteia, în cazul accidentelor în care au fost implicate numai două autovehicule, şoferii pot completa un formular special, pe baza căruia pot obţine de la societatea de asigurare la care au poliţa de răspundere civilă obligatorie RCA documentele necesare reparării maşinilor. Pe baza informaţiilor completate în formulare de către cei doi şoferi, inspectorii de daune ai asigurătorilor vor stabili şi care şofer a fost vinovat şi, în consecinţă, persoana care urmează să suporte pagubele.
Formularul este unul standard şi va fi primit de toţi proprietarii care încheie poliţe auto de la companiile de asigurători, urmând să îl ţină permanent în maşină. Chiar dacă unul dintre şoferii implicaţi în accident nu are formularul la el, poate apela totuşi la constatarea amiabilă. Aceasta, deoarece fiecare formular va avea două pagini autocopiative cu aceeaşi valoare juridică. Între formularul dat clienţilor de Allianz-Țiriac şi cel distribuit de Omniasig, de exemplu, nu va exista nicio diferenţă, societăţile de asigurare neavând voie să îşi tipărească sigla pe aceste documente.
Formularele au câte două rubrici identice, în care fiecare şofer implicat în accident urmează să completeze o serie de informaţii: numele, adresa, numărul de telefon, compania de la care şi-a cumpărat poliţa RCA, dacă deţine o asigurare facultativă Casco. Trebuie să mai indice punctul de impact iniţial, în cazul fiecărui autovehicul, avariile vizibile la ambele maşini. De asemenea, trebuie menţionaţi şi martorii. Completarea formularului nu va implica şi recunoaşterea vinovăţiei de către unul dintre şoferi, aceasta urmând să fie stabilită de către inspectorii de asigurare.
Înţelegerea între asigurători, punctul-cheie
După completarea formularelor, pasul următor pe care trebuie să îl facă asiguraţii este să se adreseze societăţii de asigurări de la care au poliţa RCA sau Casco pentru a fi constatate avariile automobilului şi pentru a obţine autorizaţia de reparaţie a maşinii de către un inspector de daune. Concomitent, acesta trebuie să stabilească şi şoferul care a fost vinovat de producerea accidentului, urmând ca pe poliţa RCA a vinovatului să fie reparată cealaltă maşină implicată în accident.
Pentru ca procedura de constatare amiabilă să funcţioneze, companiile de asiguare trebuie să încheie între ele un protocol care să stabilească o serie de proceduri. Documentul ar fi trebuit semnat încă de luna trecută, dar se află încă în stadiu de proiect, asigurătorii necăzând încă de acord asupra tuturor detaliilor. Chiar şi aşa, şefa Comsiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), Angela Toncescu, este optimistă. Apreciază că protocolul va fi semnat până la sfârşitul acestei luni şi procedura de constatare amiabilă va putea fi aplicată de la 1 iulie.
Protocolul între asigurători este necesar pentru ca, pe baza formularului completat de cei doi şoferi, inspectorii a două societăţi de asigurări să dea aceeaşi soluţie de rezolvare a unui dosar de daună. „La constatatori diferiţi, răspunsul trebuie să fie acelaşi, pentru că, dacă societăţile de asigurare dau răspunsuri diferite, clienţii sunt împinşi către reclamaţii, către instanţă, nu către rezolvarea problemelor materiale“, explică Ovidiu Ciobanu, director juridic al Allianz-Țiriac şi membru al comisiei din Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare care lucrează la proiectul de protocol. „Din punctul de vedere al clientului, dacă acest protocol va funcţiona, va fi mai bine. Dacă nu va funcţiona, e posibil să fie mai rău. Iadul e pavat cu intenţii bune“, spune Ciobanu.
Una dintre cele mai mari probleme pe care introducerea constatului amiabil le ridică pentru asigurători este constatarea daunelor de către persoane diferite, în momente diferite. La aceasta se adaugă prevenirea fraudelor. Pentru a nu fi înşelaţi, asigurătorii trebuie să aibă certitudinea că nici unul dintre şoferii implicaţi în accident nu a făcut modificări pe formularul care i-a rămas în posesie, după ce s-a dus acasă, pentru a fi considerat nevinovat de producerea accidentului. Un alt risc este ca şoferii implicaţi în accident să ajungă la o înţelegere de recunoaştere falsă a vinovăţiei, în cazul în care cel vinovat nu este asigurat. Pentru a preîntâmpina fraudele, Ciobanu afirmă că este necesar un sistem informatic care să faciliteze comunicarea dintre companii.
O altă problemă a companiilor de asigurare va fi constatarea avariilor. Actul normativ care reglementează aplicarea constatării amiabile nu le impune şoferilor care au apelat la această procedură să se ducă la un asigurător anume. „Poţi să te duci la oricare dintre asigurătorii RCA (n.r.: ai maşinilor implicate în accident) sau poţi să te duci la propriul tău asigurător Casco“, afirmă Ciobanu. În consecinţă, pentru clienţi, lucrurile ar merge şi mai bine dacă şi companiile care vând numai asigurări auto facultative ar adera la respectivul protocol, nu numai cele care vând RCA. În prezent, 16 companii vând poliţe RCA pe piaţa autohtonă: ABC Asigurări, Allianz-Țiriac, Asiban, Ardaf, Asirom, Euroins, BCR Asigurări, BT Asigurări, Carpatica, Clal, Generali, Omniasig, OTP Garancia, Astra, Unita şi Eureko (fosta Interamerican). Ultima companie a anunţat că nu va mai vinde asigurări auto începând cu luna mai.
e posibil să fie mai rău. Iadul e pavat cu intenţii bune.»
Ovidiu Ciobanu, director juridic Allianz-Țiriac
Condiţii pentru constatarea amiabilă
• accident între două maşini
• fără vătămări corporale
• completarea formularului
85% din maşinile înmatriculate în România au asigurarea obligatorie RCA pe care terţii prejudiciaţi pot fi despăgubiţi