Din lipsa banilor, școlile maghiare trec în grija Bisericii

Criza financiară a obligat trecerea a aproape 80 de şcoli publice din Ungaria în grija unor instituţii religioase aparţinând în special Bisericii Catolice, iar în opinia unor părinţi şi specialişti această situaţie afectează dreptul elevului la educaţie laică, mai ales în localităţile mici unde nu există decât o singură unitate de învăţământ.

”Biserica Catolică a sporit cu 20% numărul instituţiilor şcolare, Biserica Evanghelică cu 13% şi Biserica Reformată cu 10%”, conform datelor furnizate de Ministerul Resurselor Naţionale, care răspunde de educaţie în Ungaria. Instituţiile respective pot fi şcoli maternale, şcoli primare, secundare, colegii sau şcoli de arte şi meserii.
Ungaria este una din ţările Uniunii Europene cele mai afectate de recenta criză economică şi financiară: în 2008, pentru a evita falimentul, autorităţile de la Budapesta au recurs la un ajutor de 20 de miliarde euro din partea Uniunii Europene şi a Fondului Monetar Internaţional, iar guvernul conservator condus de Viktor Orban aşteaptă undă verde din partea UE şi a FMI pentru demararea de negocieri privind deschiderea unei noi linii de credit. În consecinţă, multe primării nu mai pot susţine sistemul de învăţământ primar şi secundar local fiind nevoite să încredinţeze mai multe şcoli unor instituţii religioase, în majoritate ale Bisericii Catolice, unde elevii primesc în special educaţie bisericească.
Unele administraţii locale, ca în cazul primăriei unui sector din Budapesta, susţin însă că nu criza a fost cea care a obligat la luarea acestei măsuri ci grija pentru un învăţământ de calitate. În Ungaria, educaţia este gratuită, însă în astfel de şcoli disciplina este mai severă iar elevii au obligaţia de a urma cursuri fie de religie, fie de etică.Dacă la şcolile din mari oraşe ungare, în special la Budapesta, nu există probleme, acestea apar mai ales în cazul micilor localităţi unde nu există decât o singură şcoală. ”Conform Constituţiei, statul trebuie să asigure un învăţământ primar neutru din punct de vedere ideologic’ iar înfiinţarea de clase separate în aceeaşi instituţie ar putea fi o soluţie” la nemulţumirile unor părinţi, a concluzionat o directoare adjunctă a unei şcoli de lângă Budapesta