Întrebat cum cum ar putea România să atragă turişti străini în lipsa unei infrastructuri decente, Traian Băsescu a răspuns că aceasta este „o realitate, transformată în clişeu“, adăugând că „70% din turism se face cu avionul“. Probabil că din avioanele cu care circulă dumnealui aşa se văd lucrurile: traficul şi calitatea drumurilor nu sunt o problemă, turiştii fâlfâie înşiruiţi precum cocorii, iar banii cheltuiţi de Ministerul Turismului sunt
Întrebat cum cum ar putea România să atragă turişti străini în lipsa unei infrastructuri decente, Traian Băsescu a răspuns că aceasta este „o realitate, transformată în clişeu“, adăugând că „70% din turism se face cu avionul“. Probabil că din avioanele cu care circulă dumnealui aşa se văd lucrurile: traficul şi calitatea drumurilor nu sunt o problemă, turiştii fâlfâie înşiruiţi precum cocorii, iar banii cheltuiţi de Ministerul Turismului sunt mai importanţi decât ăia pe care nu i-a primit Ministerul Transporturilor.
ZOOM
Ponderea sexului în PIB şi în alte domenii
Potrivit unor calcule sumare, făcute în pripă şi cu multă emoţie la aflarea proiectelor Administraţiei Prezidenţiale, prostituţia adusă în legalitate ar genera venituri de 1,3-1,4 miliarde de euro pe an. Aplicând cota unică de impozitare de 16%, ar rezulta pe puţin 200 de milioane de euro încasate numai de pe urma nobilei îndeletniciri. Dar, presupunând că de aici înainte în branşă se va lucra exclusiv cu acte, mai putem trece în contul statului şi un TVA de 19%, cu condiţia să se includă în pachetul de reforme administrative al guvernului Boc şi o lege care să oblige peştii să-şi înfiinţeze SRL-uri. Dacă băieţii se dau „deştepţi“, nicio problemă: îi ardem cu forfetarul. Nu în ultimul rând, pe segmentul de lux se poate aplica o acciză frumuşică, fie la bucată, fie la tonă, fie la metru cub de profesioniste; dar nu asta-i important, în euro să fie. O să avem o mică problemă cu clasificarea CAEN a diverselor orientări sexuale şi cu regimul fiscal al asociatului unic, dar să fim noi sănătoşi, că a rezolvat Guvernul probleme cu mult mai complicate. Rea şi ticăloşită cum o ştim, presa s-a agăţat imediat de amănuntele picante ale pachetului strategic prezidenţial, ignorând în mod deliberat atât impactul economico-financiar al acestor inspirate măsuri, cât şi ale altora asupra cărora se păstrează o tăcere suspectă şi complice. Aşa de pildă, se vor mai reglementa: meditaţiile acordate în particular de profesori, evoluţia natalităţii (aici ar funcţiona perfect metoda primarului care, pe furiş, bătea la fiecare revărsat de zori în ferestrele concetăţenilor, în ideea că demografia e invers proporţională cu somnul), rolul promovării turismului în viaţa românilor şi în creşterea productivităţii la locul de muncă etc. În privinţa impozitului unic pe venit, am fost asiguraţi că nu va fi clintit, dacă votăm ce trebuie la prezidenţiale. Şi, de ultimă oră, dacă tot ne ducem la scrutin, să băgăm un buletin şi în urna cu referendumul ca să reducem volumul Parlamentului la vreo 300 de deputaţi (sau, în orice caz, sub blestematul număr de 322) bine aleşi, pe sprânceană. Restul nu mai e treaba noastră. Avem o ţară minunată, avem oameni predestinaţi, avem partidul care nu greşeşte niciodată. Vom birui.
MAILBOX
În rând cu lumea
Biroul de Presă al Patriarhiei Române a transmis o reacţie la articolul „Afacerile Bisericii: cu Biblia într-o mână şi facturierul în cealaltă“, publicat de revista Capital nr. 38 din 21 septembrie 2009:
Chivernisirea înţeleaptă a averii Bisericii e de preferat unui cerşit permanent. Pentru întreţinerea locaşurilor de cult, construirea altora noi, susţinerea a peste 450 de instituţii sociale şi a numeroase programe pastoral-misionare, social-caritabile, cultural-educaţionale etc., pe lângă contribuţiile benevole ale credincioşilor, din ce în ce mai săraci, dărnicia unor sponsori, tot mai puţini, şi sprijinul financiar acordat de către Stat, tot mai mic din cauza crizei economice actuale, unităţile bisericeşti ortodoxe trebuie să identifice şi alte surse de venit pentru finanţarea şi dezvoltarea activităţilor lor din ce în ce mai numeroase. De pildă, începând din anul 2007, parohiile şi mănăstirile ortodoxe încearcă să obţină fonduri europene pentru programe desfăşurate în folosul comunităţii, dar, din motive diverse, foarte puţine unităţi bisericeşti au primit răspuns favorabil la solicitările lor. Chiar dacă în România există Legea nr.103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, în realitate există numeroase societăţi comerciale care încalcă prevederile acestei legi prin producerea, importul şi comercializarea de obiecte religioase (lumânări, tămâie, calendare, carte religioasă, obiecte de cult etc.), situaţie care a făcut să scadă dramatic veniturile unităţilor de cult ortodoxe. Cu precădere în mass-media, se reproşează mai ales Bisericii Ortodoxe Române că nu se implică mai mult în social şi nu îi ajută mai mult pe cei săraci, bătrâni, singuri sau bolnavi, familiile cu mulţi copii şi alţi semeni ai noştri defavorizaţi, fără ca cei ce acuză să îşi pună problema surselor de finanţare a unei mai intense activităţi filantropice a Bisericii. Dacă a început multe lucrări misionare susţinute din donaţii, iar acum acestea s-au redus substanţial, este absolut necesar ca Biserica să identifice şi alte surse financiare pentru a-şi continua programele începute. În acest sens, este mai demn pentru Biserică să câştige bani printr-o eficientă şi înţeleaptă chivernisire a bunurilor pe care le are (terenuri şi construcţii, acţiuni etc.), decât să conteze doar pe cerşitul din toate părţile.
Dacă am redat poziţia BOR, am făcut-o dintr-un respect care i se cuvine. Dacă am selectat textul, a fost şi din lipsa spaţiului, şi pentru că anumite exprimări arogante nu-i cad bine. Dincolo de asta, atâta vreme cât BOR va menţine o transparenţă limitată în zone de interes public, cum ar fi cea financiară, neînţelegerile şi suspiciunile vor persista.
OFSAID
ILUZII Dacă nu obţinem postul de comisar pentru Agricultură, vom negocia Extinderea sau Cercetarea.
Ce noroc a avut José Manuel Barosso că s-a ales pe încă cinci ani cu doar câteva zile înainte să-i vină europarlamentarului Theodor Stolojan ideea strălucită că, la urma urmei, România poate primi orice portofoliu din Comisia Europeană!
POPEYE Eu zâmbesc când aud valurile de vorbe ale politicienilor, pentru că nu se compară cu valurile de 16 m din Atlantic.
Traian Băsescu, şef de stat, cu un imperceptibil tremur în glas. Să fi fost nostalgia?… Să fi fost indignarea că îndrăznesc diverşi pigmei să-i stea înainte?… Să fi fost regretul că în tinereţile sale n-a ales platformele marine, că le-ar fi arătat el azi diverşilor de câte zeci şi sute de metri e capabil?…
TAIN Pentru o traistă de porumb, medicii trimit în sistemul de pensii oameni care pot fi utili economiei.
Tot şeful statului, analizând cu puterea minţii dumnealui complicata situaţie a sistemului asigurărilor sociale de sănătate. Că medicii au ajuns, şi ei, într-o situaţie atât de jalnică încât se vând pe-o traistă de porumb trebuie să fie o chestie venită ori prin comunitatea naţională de informaţii, ori de la comisiile prezidenţiale. Asta, dacă n-a auzit-o pe la metrou sau la stadion.
VOCAL Vreau să fiu foarte clar şi să nu las vreo urmă de îndoială: salariile, pensiile, alocaţiile sociale, toate obligaţiile sociale ale statului vor fi plătite până la sfârşitul anului fără niciun fel de problemă.
Da, domnule prim-ministru Emil Boc, am mai auzit asta. Deşi afirmaţia nu-i riguros corectă, să zicem că aşa este: nu vom suferi prea tare până la alegeri. Dar după aceea?