LUPTĂ SIF Oltenia a acţionat în instanţă toate entităţile implicate în privatizarea Automobile Craiova, la care Ford deţine 95% din acţiuni. Miza este reprezentată de proprietăţi imobiliare evaluate la jumătate de miliard de euro.

Compania americană Ford a preluat, în martie 2008, 72,4% din acţiunile Automobile Craiova, în urma unei tranzacţii, în valoare de 57 de milioane de euro, parafate cu un an în urmă. La acel moment, SIF Oltenia deţinea 22,06% din acţiunile producătorului de automobile din Bănie.

Potrivit înţelegerii, Ford a renunţat la o parte dintre activele Automobile Craiova, majoritatea fiind proprietăţi imobiliare, a căror valoare era estimată de experţi, în primăvara lui 2008, la 400-500 de milioane de euro. În legea pentru privatizarea societăţii se stipula înfiinţarea unei noi companii care să administreze aceste bunuri imobile (terenuri, parcuri de stocaj, imobile şi spaţii comerciale).

Ulterior, SIF Oltenia a ieşit din acţionariatul Automobile Craiova mai bogată cu circa 18 milioane de euro. Însă seria de declaraţii tensionate care au marcat acest exit este departe de a se fi încheiat. SIF Oltenia susţine că majorarea de capital, în valoare de 250 de milioane de euro, realizată de Ford anul trecut, a fost incorectă şi a provocat o diminuare a cotei pe care o deţinea la Automobile Craiova, de la 22,05% la 0,55%.

165-32531-1617_dinelstaicu_26_evz.jpgAcesta este motivul pentru care societatea de investiţii revendică acum, prin vocea preşedintelui Dinel Staicu, 22% din activele societăţii constituite pentru administrarea bunurilor imobiliare neincluse în tranzacţia cu producătorul american de automobile. „Ford ne-a spus că nu este interesat de activele secundare, dar că nu ei ni le pot da nouă, ci AVAS, pentru că aşa spune legea respectivă. Astfel, AVAS ar urma să preia 100% din acţiunile noii companii, deşi ar trebui să ia numai 73%, iar noi, nimic. De aceea, încercăm prin orice mijloace să ne recuperăm un drept care ni se cuvine“, susţine, pentru Capital, Dinel Staicu.

Prin urmare, SIF 5 a acţionat în instanţă Ford cu scopul de a obţine o serie de bunuri care, teoretic, aparţin AVAS. „Deşi ar trebui să dau în judecată AVAS, nu am cum, şi sunt forţat să mă judec şi cu Ford şi cu AVAS. Ford este cel care trebuie să elibereze acţiunile respective. Ne aşteptăm ca, după acest proces, să mai scoatem şapte-opt milioane de euro, partea noastră“, a calculat Staicu.

Proces pentru o companie care nu există

Ce spun împricinaţii? Reprezentanţii Ford declară că nu au nicio legătură directă cu procesul intentat de SIF Oltenia. „Noi am ajuns la o soluţie amiabilă şi pozitivă atunci când compania Ford a cumpărat acţiunile pe care SIF Oltenia le deţinea la Automobile Craiova SA“, spune Nadia Crişan, reprezentantul Ford în România. În schimb, poziţia AVAS şi a Oficiului pentru Privatizare şi Participaţiile Statului (OPSPI, cea care ar trebui să administreze noua societate) este destul de ambiguă.

„Problema este că planul de divizare al Automobile Craiova nu a fost încă aprobat de membrii AGA“, spune Gabriel Iosif, consilier în cadrul OPSPI. Acesta arată că ar fi de preferat ca părţile să ajungă la o soluţie pe cale amiabilă, deşi e greu de crezut că altcineva decât justiţia va reglementa situaţia. Până una-alta, însă, „novarea contractului (înfiinţarea noii companii, n.red.) presupune apariţia unei noi legi care să reglementeze activitatea acestei firme“, afirmă Iosif. Dacă e aşa, Dinel Staicu se află în postura de a cere 22% dintr-o companie care momentan nu există, dar care, e drept, deţine un portofoliu foarte tentant. Şi asta pentru că, dincolo de proprietăţi, aceasta va dispune şi de un capital de 52 de milioane de euro, bani aflaţi într-un cont escrow, suma reprezentând, conform legii de privatizare, 80% din capitalul Automobile Craiova înainte de divizare şi de vânzarea către Ford.

Dinel Staicu spune că AVAS ar fi garantat cu această sumă anumite clauze din contract. „Activele mai valorează şi ele încă vreo 50 şi ceva de milioane de euro. În total, e vorba de un capital de circa 100 de milioane de euro, care, după criză, va valora doar 40-50 de milioane, deşi, fiind vorba de sume în euro, acestea nu se devalorizează“, mai spune Staicu. Este însă posibil să existe o diferenţă atât de mare între evaluarea sa şi cea a experţilor imobiliari? Pentru că, să ne amintim, în mai 2008, activele imobiliare în cauză erau evaluate la 500 de milioane de euro, iar astăzi Staicu vorbeşte doar despre circa 50 de milioane de euro.

Ce include portofoliul Automobile Craiova?

165-32534-1617_32x60.jpgDeşi proprietăţile imobiliare sunt supuse efectelor crizei, este foarte greu de crezut, spun evaluatorii imobiliari, că acestea se pot devaloriza de zece ori într-un interval de un an de zile.

„Este exclusă o devalorizare atât de masivă. Cineva greşeşte pe undeva, intenţionat sau nu“, crede analistul imobiliar Radu Zilişteanu. Înfiinţarea societăţii de administrare a activelor imobiliare care au aparţinut Automobile Craiova a fost prevăzută în programul de restructurare convenit în momentul privatizării.

Potrivit contractului, restructurarea va implica separarea activelor de producţie de cele imobiliare, care urmau să intre, în vederea administrării, în portofoliul noii societăţi.

Conform Anexei 10 din contractul de privatizare, acesta este format din: terenuri în Bucureşti (Militari şi Săftica), în Cluj (Someşeni), centre de vânzare, spaţii comerciale şi parcuri de stocaj în Bucureşti, Craiova, Iaşi, Cluj-Napoca şi alte terenuri în Braşov, Sibiu, Constanţa, la care se adaugă blocuri de locuinţe în Craiova şi Constanţa. Aşadar, un portofoliu masiv, a cărui valoare este greu de crezut că se ridică la doar 50 de milioane de euro, aşa cum susţine Dinel Staicu, preşedintele SIF Oltenia. Chiar dacă terenurile sunt ceva mai greu de valorificat acum, celelalte proprietăţi aduc sau pot aduce bani din chirii sau chiar din vânzare. Preşedintele SIF Oltenia susţine că SIF 5 este interesată de acţiuni şi nu de proprietăţi. „Pe mine nu mă interesează ce conţine portofoliul noii companii, ci acţiunile acesteia“, susţine Staicu. Una dintre propunerile sale în momentul declanşării disputei asupra celor 22% din acţiunile deţinute la Automobile Craiova a fost transferul în portofoliul SIF Oltenia a întregului pachet de acţiuni a noii companii, în vederea compensării cotei deţinute la producătorul de automobile.

165-32532-1617_nadiacrisan_26_c.jpgNoi am ajuns la o soluţie amiabilă şi pozitivă atunci când Ford a cumpărat acţiunile deţinute de SIF Oltenia.
Nadia Crişan, reprezentant Ford în România

Cât valorează resturile automobile craiova?

Ford a cumpărat la Craiova active evaluate, în anii 2007-2008, la 690 milioane de euro. Compania americană a renunţat, însă, la proprietăţi de 500 milioane de euro, care nu aveau legătură cu producţia de automobile. Acestea vor fi administrate de o societate imobiliară, în care statul are garanţia (prin lege) că va primi 72,4% din acţiuni. În portofoliu se află un teren din cartierul bucureştean Millitari, cu o suprafaţă neprecizată, dar estimată la mai mult de 1.000 mp, în condiţiile în care, potrivit evaluatorilor DTZ Echinox, preţul zonei este cuprins între 150 şi 1.500 euro/mp, în funcţie de diverşi parametri. La acesta se adaugă un teren lângă Bucureşti, la Săftica, unde preţul minim este de 15 euro/mp, maximul fiind de 90-120 euro/mp. În listă mai figurează diverse alte terenuri în Braşov şi Cluj-Napoca, cu preţuri cuprinse între 20 şi 75 euro/mp. În portofoliu se mai află imobile de birouri, precum şi spaţii comerciale şi de stocare, care pot aduce bani serioşi prin închiriere, chiar dacă piaţa imobiliară suferă pe moment.

165-32535-1617_money_26.jpg