Vorbind despre o afacere complexa incheiata cu grupul austriac, Dinu Patriciu a refuzat sa mediatizeze valoarea vanzarii a 25,1% din actiunile Rompetrol. „Romania este atractiva, iar OMV se gaseste in cautarea unor achizitii proaspete si totodata rasunatoare. Ei nu au avut o alta strategie de expansiune in aceasta regiune in afara de deschiderea de benzinarii”, spune Klara Szekffy, analist al Raiffeisen Zentralbank Viena.
Intrarea OMV in Rompetrol s-a facut in mare parte prin iesirea fondului de investitii Romania&Moldova Direct Fund (RMDF), administrat de Milestone Merchant Partners. Nu se poate spune insa ca respectivul fond a facut o mare afacere, pentru ca Dinu Patriciu este unul dintre principalii actionari ai fondului, indeplinind functia de presedinte al Consiliului de Administratie. RMDF a investit patru milioane de dolari in Petromidia (trei milioane in decembrie 1999 si un milion de dolari un an mai tarziu). Cu alte cuvinte, tranzactia dintre cele doua companii se invarte in jurul lui Patriciu, dar si a partenerului sau american Philip Stevenson. Surse din piata spun ca OMV va pompa in Rompetrol circa 50 milioane de dolari. Apreciind dupa valoarea de bursa a grupului Rompetrol transferul de actiuni ar trebui sa-i coste pe austrieci intre 60-75 milioane de dolari. Patriciu spune ca la mijloc este vorba atat de plata actiunilor, cat si de investitii „pentru expansiunea Rompetrol in regiune”. Aducerea produselor rafinariei Petromidia la standardele de calitate europeana face, de asemenea, parte din tranzactie, dar Patriciu a refuzat si de aceasta data sa spuna cifra. „Ne gasim in negocieri cu mai multe banci pentru obtinerea unor credite sindicalizate. OMV si-a asumat rolul de partener si speram ca totul sa se finalizeze in urmatoarele saptamani”, spune Patriciu.

Petrom – tinta urmatoare in planul de afaceri

Rompetrol a obtinut la sfarsitul anului trecut un credit sindicalizat in valoare de 75 milioane de dolari de la mai multe banci austriece si germane, conduse de Raiffeisen, dar Dinu Patriciu spune ca nu exista nici un fel de legatura intre tranzactia cu OMV si imprumut. „Noi am rambursat creditul inainte de termen”, spune Patriciu. Divizia de distributie de carburanti a OMV Romania, care cuprinde 40 de benzinarii si detine o cota de 3% din piata, va ramane o entitate separata, neintrand in tranzactia dintre cele doua companii. „De acum inainte OMV va lua carburanti doar de la Petromidia. De aici vom aproviziona si benzinariile din Bulgaria si Iugoslavia”, spune Bernhard Hudik, purtatorul de cuvant al OMV. Grupul austriac detine actiuni si la compania ungara MOL, si ar putea influenta si o decizie referitoare la aprovizionarea acestei companii de la Petromidia.
Klara Szekffy spune ca principalul competitor al OMV atat din Romania, cat si din aceasta zona nu este Petrom, ci grupul rusesc LUKoil. „OMV s-a decis sa investeasca masiv in zona balcanica, deoarece aceste tari au un potential extraordinar de dezvoltare”. LUKoil participa la mai multe licitatii de privatizare a companiilor de distributie de carburanti din Polonia, Grecia si Croatia.
Pe de alta parte, visul de marire al lui Dinu Patriciu se refera la depasirea liderului Petrom in cel mult doi ani de zile. Cele doua rafinarii ale grupului condus de celebrul politician liberal detin 32% din capacitatea de rafinare a Romaniei, evaluata la 20 milioane de tone de titei (consumul anual este de zece milioane de tone). Suparat mai degraba pe piata neagra a benzinei, Patriciu se declara pregatit pentru trecerea la nivelul urmator: preluarea Petrom. Chiar daca nu-si face un scop din acest lucru.    

Cum vede concurenta alianta Rompetrol – OMV

SNP Petrom – Directorul de investitii din cadrul SNP, Gheorghe supeala, afirma ca aceasta tranzactie face ca pe piata romaneasca sa apara concurenta serioasa. „Pana acum, companiile cu renume se implicau doar in sectorul de retail. OMV a deschis drumul unor schimbari structurale ale pietei, iar aceste schimbari nu pot fi decat benefice pentru Petrom, care se pregateste de privatizare. Practic, aceasta afacere este ca o scrisoare de recomandare pentru piata romaneasca, iar Petrom va avea mai mult de castigat decat de pierdut din aceasta afacere. Nu ne ramane decat sa mentinem standardul de calitate europeana a produselor si un pret acceptabil pentru distribuitori”, sustine Gheorghe supeala.
MOL Romania – „Noi avem relatii foarte bune cu toti furnizorii interni si cel mai important lucru pentru noi este sa obtinem mereu cea mai buna calitate la pretul cel mai bun. Vrem sa ramanem principala sursa pentru clientii care apreciaza produsele petroliere si serviciile de calitate superioara”, afirma Aliz Kosza, directorul executiv al companiei.
LUKoil si Shell Romania – reprezentantii celor doua companii au refuzat sa faca declaratii la adresa concurentei.

Se Incinge competitia pe piata romaneasca

Capacitate de productie    20 mil.
    tone titei
Benzinarii Petrom    600
Benzinarii Rompetrol    127
Benzinarii OMV        40
Benzinarii Shell        81
Benzinarii LUKoil    30
Benzinarii Mol        43

Patriciu viseaza miliardul de dolari

· Capacitate de productie Petromidia    4,8 milioane tone anual
· Productie zilnica Vega si Petromidia    110.000 tone
· Actionariat:
– Dinu Patriciu si Philip Stevenson         -74,9% din actiuni
– OMV                     – 25,1%    
· Capital social Rompetrol plus Petromidia    – 440 milioane USD
· Cifra de afaceri Rompetrol 2001        – 668 milioane USD
· Profit Rompetrol 2001            – 15 mil. USD
· Cifra de afaceri OMV             – 7,74 mld. euro
· Capitalizare bursiera             – 2,5 mld. euro