În culisele pieţei de retail a început să circule o informație care stârnește vâlvă: omul de afaceri Dinu Patriciu e în negocieri pentru vânzarea Mic.ro, rețeaua de peste 700 de magazine de proximitate pe care o dezvoltă de mai puțin de doi ani.
“Știați că Mic.ro se vinde?“, întreabă cu voce scăzută, în timpul unei discuții cu Capital, un consultant din retail. „Ar putea fi tranzacția anului: se vorbește că se negociază cu britanicii de la Tesco…nu e un secret că ei vor să intre în România“, comentează el, solicitând să nu-i fie divulgat numele.
Mic.ro, deținut de firma Mercadia, care operează lanţurile de magazine Mic.ro şi Mac.ro (6), și în care Dinu Patriciu îi are parteneri pe Dan Ionescu (fost director de operațiuni la Rompetrol) și Dorin Gherman (fost CEO la Rompetrol) ar fi foarte aproape să-și schimbe proprietarii. Negocierile cu un potențial cumpărător sunt într-o fază avansată – “Ar fi avut deja loc mai multe discuții cu mai mulți investitori”, completează consultantul amintit.
Cum comentează însă Mercadia informațiile care au început deja să circule în piață?
Printr-un anticipat „pură zvonistică“: Dan Ionescu, directorul general al firmei Mercadia, a declarat pentru Capital că a auzit că s-a spus că de achiziția retailerului ar fi fost interesați ”oameni de afaceri ba ruși, ba arabi, Tesco, chiar și Metro, dar nu este nimic adevărat”. Răspunsul e previzibil – de regulă, companiile nu comentează pe marginea unor negocieri în derulare; a da informații înainte ca o tranzacție să fie finalizată ar putea influența, cred negociatorii, tratativele.
De ce atrag însă atenția zvonurile despre scoaterea la vânzare a Mic.ro?
Nu mai departe de luna septembrie, Dinu Patriciu anunţa că a trebuit să schimbe planul de afaceri al reţelei de retail Mic.ro ”din cauza sistemului bancar ostil”.
Între timp, magazinele nu au mai fost aprovizionate – sau au primit foarte puțină marfă (magazinul nr. 256 al reţelei a stat închis vreo trei săptămâni) și mai mulți furnizori au cerut insolvența Mic.ro.
De altfel, chiar Patriciu a declarat, în 14 noiembrie, la emisiunea "Sub semnul întrebării" a lui Robert Turcescu, de la B1 TV, că ”în ultimele trei luni rețeaua Mic.ro a fost restructurată şi acum reporneşte pe cu totul alte baze, adaptându-se perioadei care abia începe şi în care consumul, evident, scade”.
Vor fi închise magazinele neprofitabile? ”În esență, da. O parte se vor închide, unele vor fi relocate, altele vor fi nou deschise. Dacă tragem linie rămânem cu același număr de magazine”, susține directorul general al Mercadia. Dan Ionescu ține să precizeze și că, în următoarele două săptămâni, ”se reia aprovizionarea. Nu vor mai exista magazine Mic.ro goale, fără marfă”.
Peste 700 de magazine Mic.ro sunt acum funcţionale în întreaga ţară şi vor fi 2.000 până la sfârșitul lui 2012, conform planului inițial, anunțat în toamna lui 2010, când Patriciu lansa oficial Mic.ro. "Golănaşii lui Vîntu", scoşi la vânzare de Patriciu, după ce au încasat de la Petromservice
În urma unei investiții totale de circa 250 mil. euro, Dinu Patriciu și-a propus să ajungă, în doi ani, la afaceri de cel puțin 1,5 miliarde de euro în retail, foarte puțin sub cât vinde în prezent Metro, cel mai vechi jucător din comerțul modern românesc.
Până una-alta însă, nici socoteala făcută pentru anul în curs nu se potrivește cu cea de la sfârșit de an: compania ar trebui ca în următoarea lună să mai deschidă încă 600 de magazine ca să ajungă la cele 1.300 estimate pentru finalul lui 2011
Anul trecut, Mic.ro a avut o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro. Luând în calcul și rețeaua Mac.ro, Mercadia estima, în primăvară, venituri de circa 400 de milioane de euro în 2011.
"Golănaşii lui Vîntu", scoşi la vânzare de Patriciu, după ce au încasat de la Petromservice