Undă verde pentru repararea telefoanelor și după expirarea garanției
Consiliul Uniunii Europene, compus din delegați ai tuturor statelor membre, a adoptat varianta finală a Directivei privind Repararea echipamentelor electronice și electrocasnice.
Normele proaspete încurajează efectuarea reparațiilor chiar și după expirarea perioadei de garanție a produselor. Directiva are ca scop reducerea poluării și a cantității de deșeuri.
În conformitate cu prevederile directivei, companiile sunt mandate să dezvolte și să producă echipamente care să fie reparabile.
Condițiile directivei europene
Unul dintre cerințele de bază ale directivei este ca echipamentul să fie conceput într-un mod care să permită repararea. În cazul în care este încă în perioada de garanție, aceasta este prelungită pentru client.
După ce expiră perioada de garanție, în situația în care echipamentul se defectează, clientul trebuie să beneficieze de opțiuni care să permită o reparare mai economică decât achiziționarea unui produs nou.
Scopul final constă în încurajarea producătorilor să creeze produse mai durabile și ușor de reparat.
Atât consumatorii, cât și industria vor beneficia de pe urma acestei schimbări, deoarece, prin repararea echipamentelor, se va reduce consumul de resurse pentru fabricarea de unități noi.
Industria va genera venituri din serviciile de reparații.
Toată aparatura nouă va fi însoțită de o fișă tehnică
Pentru a simplifica experiența clienților, toate echipamentele noi vor fi însoțite de o documentație tehnică completă.
Fișa tehnică va include informații despre garanție și condițiile acesteia, precum și costurile reparațiilor după expirarea perioadei de garanție, alături de o listă a magazinelor de service autorizate.
La nivel european, se va dezvolta o platformă online ce va cuprinde toți operatorii din acest domeniu. Începând din iunie 2026, sistemul trebuie să fie operațional în toate statele membre ale Uniunii Europene.
Drept la reparații pentru cetățenii europeni
Un acord politic referitor la noile drepturi ale consumatorilor pentru repararea facilă a fost întâmpinat cu satisfacție de către Comisia Europeană, conferind cetățenilor europeni dreptul la reparare.
Această înțelegere reprezintă un progres semnificativ în transformarea dreptului mult discutat al consumatorilor de a avea acces la repararea telefoanelor mobile și a altor dispozitive electronice într-o realitate concretă. Recent, Parlamentul European și reprezentanții statelor membre au ajuns la un consens în această privință.