Liderii companiilor din România sunt cei mai pesimişti din întreaga Europa Centrală în ceea ce priveşte business-ul propriu, potrivit indicelui de încredere în mediul de afaceri lansat de compania Deloitte. Acesta reflectă opiniile directorilor din corporaţiile din România, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Croaţia. Şefii companiilor din ţara noastră au, în mare parte, previziuni simple când vine vorba de business-ul propriu, 23% aşteptându-se ca situaţia să se înrăut
Liderii companiilor din România sunt cei mai pesimişti din întreaga Europa Centrală în ceea ce priveşte business-ul propriu, potrivit indicelui de încredere în mediul de afaceri lansat de compania Deloitte. Acesta reflectă opiniile directorilor din corporaţiile din România, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia şi Croaţia.
Şefii companiilor din ţara noastră au, în mare parte, previziuni simple când vine vorba de business-ul propriu, 23% aşteptându-se ca situaţia să se înrăutăţească în următoarele 6 luni. Doar 15,4% se aşteaptă la o îmbunătăţire. Liderul clasamentului, cu cei mai optimişti directori din regiune, este Polonia, cu 76,7%, urmată de Slovacia (56,7%) şi Ungaria (48,4%).
Perspective optimiste privind economia naţională
Cu toate acestea, ţara noastră este pe locul al doilea în regiune în ceea ce priveşte optimismul despre perspectivele generale ale economiei naţionale în următoarele 6 luni. Astfel, 38,5% se aşteaptă la o redresare, procent ce plasează România pe locul 2 în urma Poloniei, cu 51,2%. Cea mai pesimistă ţară la acest capitol este Croaţia, unde aproape 90% dintre respondenţi nu văr o revenire a economiei.
Majoritatea respondenţilor români îşi manifestă intenţia de a lansa produse şi servicii noi în următoarele 12 luni (61,5% dintre răspunsuri, fiind al doilea procent după Polonia, cu 62,8%).
Atenţie sporită asupra costurilor
„Firmele româneşti îşi continuă strategia de creştere a afacerilor, însă cu o atenţie sporită asupra costurilor. Pe de altă parte, însă, oamenii de afaceri preconizează o nouă înăsprire a reglementărilor, în următorul an, şi lansează un avertisment asupra accesării dificile a fondurilor europene”, subliniază George Mucibabici, Preşedintele Deloitte România.
Radu Kubinschi, manager în cadrul Grants & Incentives, departamentul Deloitte România specializat în accesarea fondurilor structurale, subliniază că interesul comunităţii româneşti de afaceri este tot mai mare.
Pesimism la nivelul întregii Europe Centrale
Per ansamblu, aproape trei sferturi dintre respondenţii din Europa Centrală consideră că economia fie se va înrăutăţi, fie va rămâne la fel anul următor. Pe de altă parte, contrar acestei tendinţe prudente şi pesimiste, oamenii de afaceri manifestă optimism în privinţa perspectivelor pe care le au companiile lor, doar 15% dintre respondenţi exprimând aşteptări negative pe viitor.
Respondenţii au fost selectaţi din rândul directorilor executivi şi/sau financiari (CEO sau CFO) iar mărimea eşantionului folosit a fost de 190 de persoane. Studiul a fost realizat în perioada 23 iulie – 10 august, 2009.
Cei aproape 200 de respondenţi au fost selectaţi din Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, Croaţia şi România, reprezentând companii din: industria auto, sectorul bancar, tehnologie, media şi comunicaţii, sectorul bunurilor de consum şi transport, asigurări, construcţii, energie şi resurse.