Romania nu a intrat niciodata intr-un studiu comparativ, la nivel european sau international, pe domeniul competentelor fortei de munca si, cu atat mai putin ale managementului, pentru a putea sti, cu adevarat, unde ne situam din perspectiva celui mai important capital de care dispunem ca natiune: capitalul uman. Ne place doar sa credem ca suntem un popor harazit, de la natura, cu nenumarate calitati. Ce ne-a impiedicat, atunci, in decursul istoriei, sa evoluam, cot la cot cu celelalte natiuni din Europa sau din lume? Mereu dam vina pe regimul politic, pe oamenii de la putere, pe natura… In folclorul romanesc exista o zicala: “Cum este stapanul, tot asa este si sluga.” Daca ne uitam, mai jos de nivelul politic al conducerii statului, in intreprinderi, constatam ca proverbul functioneaza. La fel sunt si directorii firmelor. Problema este ca, pana acum, nimeni nu a masurat competentele managementului romanesc pentru a spune, fara suspiciuni legate de subiectivismul aprecierilor, care este nivelul la care se situeaza.


Gheata a inceput sa se sparga. In ultimii doi ani, o companie de consultanta a introdus pe piata romaneasca un instrument stiintific de masurare a eficacitatii manageriale. Sistemul este dezvoltat de Human Synergistics International. Firma de consultanta Ascendis foloseste de doi ani acest instrument de evaluare. Studiul masoara eficacitatea actului de management (14 competente esentiale) pe trei categorii mari: competente legate de sarcina, competente interpersonale si competente personale. Masurarea se face prin evaluare la 360 de grade. Fiecare manager se autoevalueaza, dupa care este evaluat de superiori, colegi si subordonati. Rezultatele sunt prezentate in valoare absoluta, dar si prin comparatie cu o baza de normare internationala, cu un puternic accent anglo-saxon. Pana acum nu are reprezentanti romani in ea. Ca atare, rezultatele managerilor romani sunt comparate cu cele ale managerilor internationali. Esantionul continut de baza de date a firmei de consultanta Ascendis contine 114 manageri de nivel mediu din organizatii de diverse dimensiuni. Nu sunt manageri de nivel zero si nici de nivel supervizare. Toti sunt asa zisii “middle manageri”.


Ce concluzii se pot trage din acest prim studiu despre managerii din Romania? Prima, si cea mai importanta, este aceea ca 78% din managerii investigati au competente esentiale de conducere sub media internationala. A doua concluzie, la fel de importanta si de grava, reflecta lipsa de angajament a managerilor fata de companie. Cu alte cuvinte, putin le pasa de afacerea pe care o au pe mana. Acesta este, de altfel, punctul cel mai slab cotat in studiu, dupa cel legat de incapacitatea de a delega sarcini. Nici in privinta eticii profesionale, a integritatii, managerii nu stau prea bine. Cu un scor de 41%, ei de-abia ajung sa intre la limita de jos a mediei internationale. Daca mai adaugam la acest profil si faptul ca managerii nostri au competente medii (tot la limita de jos) in domeniul leadership-ului si comunicarii (acordarea feedback-ului), portretul pe care-l obtinem explica problemele pe care le avem in intreprinderi, in economie si in societate. Mai mult chiar, putem avea o explicatie si pentru indicatorii ceva mai ridicati – cum sunt cei legati de dezvoltarea echipei, rezolvarea conflictelor sau managementul timpului. Acestia trebuie apreciati cu masura, pentru ca un manager care nu este implicat si integru nu poate delega sarcini, nu comunica eficient si nu exceleaza in leadership, nu poate sa dezvolte o echipa si nici nu poate avea rezultate stralucite in participarea alaturi de altii la bunul mers al activitatii organizatiei.


Studiul intreprins de Ascendis semnaleaza competente medii la nivel tehnic. Managerii nostri sunt potriviti pentru fixarea obiectivelor, organizare si planificare. Aceste competente ii ajuta sa tina sub control, la limita insa, stresul, sa poata rezolva problemele si sa-si gestioneze, acceptabil, timpul. Managerii nostri stau foarte prost la competente care tin de valoarea umana, intrinseca. Pe scurt, au probleme de caracter.

Efectele competentelor asupra performantei angajatilor si randamentului organizatiei

Competente

(Abilitati)

Iesiri Efecte

(Perceptii rezultate)

Intrari

(Caracteristici individuale) CUNOASTERE Personalitate genetica Mediu Stil de gandire Valori Experienta Modele Deprinderi Abilitati

COMPETENTE DE SARCINA

Rezolvarea problemelor

Managementul timpului Planificarea Fixarea obiectivelor Leadership performant Organizarea

EFICACITATEA SARCINILOR

Viziunea

Eficacitatea performantei

Calitatea muncii

COMPETENTE INTERPERSONALE

Dezvoltarea echipei Delegarea

Participarea

Alinierea dezacordurilor

Feedback-ul

EFICACITATEA INTERPERSONALA

Influenta

Satisfactia angajatilor Calitatea relatiilor

Etichete: ,
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News

Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook