Directorul executiv al Administrației Rezervei Biosferei Delta Dunării, Viorica Bîscă, spune că nu a primit nicio solicitare în ceea ce privește aprobarea unui proiecte care prevede adâncirea șantierului navigabil al canalului Bâstroe, din Ucraina.
Viorica Bîscă a mai spus că o adâncire a canalului presupune un proiect de amploare, care ar intra într-o procedură de aprobare transfrontalieră.
”Ce putem spune cu siguranţă este că în zona respectivă se află nişte utilaje. Ce activităţi desfăşoară utilajele respective nu putem preciza. Pot desfăşura activităţi de întreţinere, ceea ce nu înseamnă adâncirea canalului, pot desfăşura alte activităţi, dar noi nu am primit nicio solicitare de aprobare a vreunui proiect. O adâncire de canal ar presupune un proiect de amploare care ar intra pe o procedură de aprobare, respectiv de evaluare a impactului transfrontalier”, spune directorul executiv al Administrației Rezervei Biosferei Delta Dunării.
Debitul Dunării ar fi afectat pe partea românească
Cu toate că spune că Ucraina are nevoie să facă anumite lucrări de întreținere a canalului, directorul executiv al ARBDD spune că acest lucru ar afecta debitul Dunării pe partea noastră.
”Dacă în momentul de faţă, Ucraina ar începe din nou să sape, evident că impactul nu ar putea fi acceptat de partea românească. Şi aşa ne confruntăm cu debite tot mai mici ale Dunării, cu nivel de apă extrem de scăzut pe canale sau în lacuri, din cauza perioadei de secetă. Dacă la toate acestea s-ar adăuga şi o scădere de nivel cauzată de dragajele din zona respectivă, de o preluare de debit mai mare pe partea ucraineană decât în zona românească, evident că România ar solicita din nou întreruperea unor asemenea lucrări”, mai spune aceasta.
Ministerul Transporturilor a lansat un avertisment în acest sens
În cursul zilei de miercuri, ministrul Sorin Grindeanu a spus că există semnale că Ucraina ar draga canalul Bîstroe, lucru ce are un impact uriaș asupra mediului.
Pe fond, MAE a anunțat că nu a primit nicio informare de la autorităţile române privind cu privire la astfel de lucrări. MAE a reiterat poziţia României, subliniind că țara noastră nu este de acord cu propunerea de includere a braţelor Chilia şi Bâstroe în reţeaua europeană de transport.
Ministerul Mediului a intervenit și el și a spus că nici legislația naţională a României şi nici cea ucraineană nu permit desfăşurarea unor lucrări în acea zonă care să pună în pericol biodiversitatea.
Totuși, ministrul adjunct al Infrastructurii din Ucraina spune că negocierile privind prelungirea coridorului pentru cereale prin Marea Neagră vor începe într-o săptămână.