Sezonul estival 2000 se anunta foarte scump. Tarifele de cazare vor fi cu mult mai mari decat anul trecut. Si asta nu pentru ca s-ar fi imbunatatit conditiile pe litoral, ci pur si simplu pentru ca prestatorii de servicii, impun la contractarea spatiilor de cazare preturi cu 30-50% mai mari decat anul trecut. Mai departe, agentiile de turism care au acceptat sa cumpere la aceste preturi vor mai pune si ele un adaos, cuprins intre 15 si 20%, pentru ca altfel n-ar avea nimic de castigat. Si uite asa, o camera cu doua paturi, intr-un hotel de doua stele, de exemplu in Neptun, va ajunge sa coste, in plin sezon, peste 700.000 lei/zi. Colac peste pupaza se mai adauga la aceste preturi si taxa de statiune, perceputa de Primaria Mangalia, care este de 3% din valoarea totala a pachetului de servicii.
Majorarea tarifelor si modul de contractare a locurilor de cazare au creat dispute intre agentiile de turism si o parte din prestatorii de servicii de pe litoral. In special a fost luata in vizor conducerea statiunii Neptun-Olimp. „Aceasta societate, cu cea mai buna statiune de pe Litoral, isi bate joc de agentii de turism, printr-o politica de contractare ca in anii 60, in care nimic nu se negociaza, in care clientul, respectiv agentia, si in final turistul, are numai obligatii”, ne-a declarat Alin Burcea, presedintele agentiei Paralela 45. Aceeasi parere o impartasesc mai multi tour-operatori. „Este un infern ce se intampla acolo. Nu au o transparenta in contractare. Te cheama acolo si locurile sunt deja vandute. Aceasta boala se mosteneste de la fostul director, Dumitru Filip. Eu am refuzat sa mai contractez locuri la Neptun-Olimp”, ne spune Mihai Preda, presedintele agentiei Micomis, din Brasov.
Alte lucruri de care se plang patronii acestor agentii sunt: avansurile se solicita cu doua luni inainte de sezon, nu se dau locuri in varf de sezon, se impune limita maxima de comision agentiei, se conditioneaza vanzarea unor locuri de cazare de contractarea altor locuri in afara sezonului etc. In replica, directorul societatii Neptun-Olimp, Pascal Rafte, sustine: „Celor carora le-a convenit au facut contracte. Este normal sa retinem avansuri de 10-15% din valoarea contractului, pentru ca altfel nu am avea cu ce bani sa punem baza la punct.”
Agentii de turism mai considera ca, din cauza preturilor fabuloase, turistii vor merge pe litoral doar la inceputul sau finalul sezonului, cand tarifele sunt ceva mai reduse.
In opinia directorului Pascal Rafte, majorarea tarifelor cu pana la 50% este cauzata de cresterea pretului la energie, apa, salarii si sporirea gradului de confort al hotelurilor din aceasta statiune. „Scumpirea n-a acoperit nici macar inflatia”, este de parere directorul Rafte, care ne mai anunta ca anul acesta in statiunea Neptun-Olimp va creste gradul de confort. Cum? Se vor moderniza patru hoteluri, care vor trece de la doua stele la trei stele, la 70% din baza materiala se vor face reparatii exterioare si se vor schimba 15.000 de metri de mocheta. „Daca noi ridicam gradul de confort, costurile acestei imbunatatiri se regasesc in tarifele de cazare”, spune Pascal Rafte.
Cu o mocheta schimbata nu se face primavara. Aceleasi mutre acre ale personalului ce deservesc clientii le vom intalni mult timp de acum incolo. Gunoaiele de pe plaja si de pe strazile statiunii ne vor intampina cu acelasi miros. Gandacii se vor plimba in continuare prin restaurante si camerele de hotel, dar pe o mocheta noua.
Schimbarea totala la fata a turismului romanesc nu se poate realiza decat prin aparitia concurentei. Dar acest lucru este foarte greu de realizat, atata timp cat interesele de grup isi spun cuvantul. Un exemplu elocvent in acest sens este chiar privatizarea statiunii Neptun-Olimp.
Firma se divizeaza
asimetric, dupa interese
De mai bine de doi ani se tot vorbeste si se tot fac promisiuni ca acest proces va fi finalizat cat mai curand posibil. Neintelegerile dintre reprezentantii FPS si SIF Transilvania, principalii actionari, asupra modului cum isi vor imparti patrimoniul societatii, au fost mereu invocate drept cauza pentru amanarea procesului de privatizare. Se pare insa ca realitatea este alta. „In Consiliul de administratie al FPS sunt 17 persoane care reprezinta, probabil, tot atatea grupuri de interese. Daca unul sau mai multi dintre ei nu reusesc sa concretizeze si sa realizeze interesele, probabil, ale grupului care i-au propulsat, se opun, fac un grup de opinie si resping celelalte propuneri. Ma pun in pielea celor din Consiliul de Administratie al FPS si ma gandesc ca oameni sunt si ei, si fiecare cu interesele lui”, ne-a declarat Ion Pascanu, director cu administrarea portofoliului la SIF Transilvania.
De-abia anul trecut, in toamna, Adunarea Generala a Actionarilor de la societatea Neptun-Olimp a hotarat divizarea asimetrica a societatii. De atunci si pana in prezent, au avut loc dese intalniri intre reprezentantii FPS si SIF, pentru a se pune de acord cum se va face aceasta imparteala. Ce si cat sa ia SIF si, la fel, ce si cat sa ia FPS din activele si pasivele statiunii. Dar de fiecare data cand sa se bata palma, se ridicau voci care mai aveau ceva de adaugat, de respins, de corectat s.a.m.d. SIF Transilvania sustine ca FPS a cerut aproape de fiecare data modificari ale planului de divizare, fara a aduce argumente. „Nu s-a rezolvat divizarea asimetrica, si pana atunci nu se poate face nici o privatizare”, recunoaste si Pascal Rafte, numit de FPS presedintele Consiliului de Administratie. Totodata, directorul societatii Neptun Olimp ne-a precizat ca persoanele reprezentante ale FPS in AGA se schimba la fiecare sedinta.
Batalia pe hotelurile, vilele si alte obiective din Neptun se duce, de fapt, mai sus, tinand cont ca in Consiliul de Administratie al FPS se afla reprezentanti ai fiecarui partid de la putere.
Directorul de la Neptun face legea tarifelor
30 martie 2000, 12:00
Ultima modificare în 30 martie 2000, 15:00
Sezonul estival 2000 se anunta foarte scump. Tarifele de cazare vor fi cu mult mai mari decat anul trecut. Si asta nu pentru ca s-ar fi imbunatatit conditiile pe litoral, ci pur si simplu pentru ca prestatorii de servicii, impun la contractarea spatiilor de cazare preturi cu 30-50% mai mari decat anul trecut. Mai departe, agentiile de turism care au acceptat sa cumpere la aceste preturi vor mai pune si ele un adaos, cuprins intre 15 si 20%, pentru ca altfel n-ar avea nimic de castigat. Si uite a
Etichete: arhiva
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Arhiva
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Uniunea Europeana plateste tinerii romani care lucreaza in folosul comunitatii
- Interese divergente
- Apartamente de 30.000 dolari pentru oameni necajiti
- In afaceri, americanii de la Comtek nu au obraz
- Cresterea economica s-a ascuns in subteran
- Ministrii il sunteaza pe Isarescu
- Investitorii straini isi fac bagajele
- Privatizarea a ajuns la colosi
- Domnul 10%
- AVAB recupereaza foarte putin din creditele neperformante