Unii dintre ei au acceptat să susțină campanii media împotriva PMB, inițiate la comanda fostului edil al Capitalei, Gabriela Firea. Alții, mai prudenți, au ales să-și trimită la înaintare oamenii fideli și care atacă în prezent Primăria Capitalei.
Un astfel de caz este și cel al directorului Teatrului Metropolis, George Ivașcu. După ce acesta a obținut nota de 8,01 la evaluarea activității pentru 2020, acesta a pus ”în scenă” o întreagă regie, în care persoane plătite de instituție au început să critice PMB pentru acțiunile sale legitime.
Regizorii lui Ivașcu fac front comun împotriva controalelor legale
Printre susținătorii cei mai vocali care au făcut zid în apărarea directorului Teatrului Metropolis se număra regizori și actori care au devenit în timp abonații lui George Ivașcu la fondurile instituției. O analiză succintă a repertoriului teatrului arată că favoriții lui Ivașcu sunt Victor Ioan Frunză, George Lepădatu, Lia Bugnar.
Aceasta din urmă este și una dintre persoanele cele mai vocale, care îl apără în aceste zile pe directorul Teatrului Metropolis. Surse din PMB ne-au declarat că unul dintre motivele acestei poziții sunt contractele, deloc puține și nu mici, pe care regizoarea le-a avut cu teatrul condus de Ivașcu.
Astfel, numai pentru spectacolul ”O casă de păpuși ”, regia și scenografie au primit 106 mii de lei dintr-un buget total de 266 mii de lei. Totodată, actorii colaboratori au încasat 65 mii de lei. Asta în condițiile în care teatrul are actori angajați.
În mod evident, o astfel de rețea, prin care sunt alocați banii teatrului către anumiți regizori și actori, generează un comportament de coterie din partea beneficiarilor ei direcți. Nu este, deci, de mirare că aceștia ies acum, rând pe rând, să atace Primăria Capitalei pentru faptul că aceasta încearcă să aducă ordine în modul de cheltuire a banilor publici.
Acest tip de rețea nu ține cont nici de opțiunile politice ale protagoniștilor. Astfel, deși George Ivașcu a fost un apropiat al PSD, fiind numit în funcția de ministru al Culturii în Guvernul condus de Viorica Dăncilă, acest lucru nu a reprezintat un obstacol pentru cei care îl susțin acum.
Managementul defectuos de la Metropolis
Trebuie menționat că evaluarea managerului teatrului Metropolis a scos la iveală nu doar împărțirea discreționară a fondurilor instituției, ci și o serie de alte nereguli. Una dintre acestea ține de gestionarea defectuoasă a bugetului instituției.
O analiză financiară sumară arată că încasările teatrului pentru 2020 au reprezentat doar 0,95% din subvențiile primite de la Primăria Capitalei. Astfel, instituția de cultură a primit aproape 9 milioane de lei și a încasat din activitatea sa doar 86 de mii de lei.
O astfel de ”performanță” ar pune pe gânduri orice manager. Numai că – ce să vezi? – în anul următor, rezultatele Metropolis au fost și mai proaste. Astfel, instituția a primit în 2021 subvenții de 8 milioane de lei și a avut încasări de 70 de mii de lei, respectiv de 0,87% din suma alocată de la buget.
O altă bilă neagră este modul în care este cheltuit bugetul Metropolis. Deși teatrul închiriază sediul din strada Mihai Eminescu unde are două săli de spectacole și mai are în administrare sala fostului cinematograf Gloria, pe care nu o folosește în mod real, managerul instituției a mai încheiat un contract pentru închirierea unui alt spațiu pentru repetiții pentru care plătește aproape 90 mii de lei anual.