Sectorul de retail va rămâne unul dintre cele mai expansive din România, planurile de afaceri ale jucătorilor din domeniu vorbind de la sine. În maximum şapte ani, se vor deschide peste 350 de unităţi, în urma unor investiţii de două miliarde de euro, care vor genera peste 35.000 de locuri de muncă.
Potrivit unui studiu al firmei de consultanţă A.T. Kearney, România a coborât cinci poziţii într-un clasament al celor mai atractive pieţe emergente pentru retailerii internaţionali în anul 2007, situându-se pe locul 27 din 30. Ţara noastră a fost inclusă în categoria destinaţiilor cu prioritate scăzută pentru investitori. Studiul arată că, în pofida declinului înregistrat, aceste pieţe îşi menţin atractivitatea şi asigură oportunităţi de dezvoltare pentru investitori.
Startul comerţului modern în România a fost dat în urmă cu 11 ani de către grupul german Metro, care a deschis în Bucureşti primul cash&carry. După aproape zece ani de expansiune şi primul miliard de euro cifră de afaceri înregistrată în România de către un retailer, compania a spus „nu“ deschiderii unor alte unităţi. De stagnarea expansiunii Metro a profitat Selgros, care are deschise 17 unităţi şi se pregăteşte să inaugureze patru noi magazine.
Primul hipermarket a fost deschis în 2001 de Carrefour. Astăzi, numărul magazinelor de acest gen se ridică la 23. În 2006, comerţul modern avea o pondere de 33% la nivel de ţară şi 58% la nivel de Bucureşti, în timp ce în ţările vestice ponderea comerţului modern atinge un procentaj de până la 90%. „În şase ani de când suntem prezenţi pe plan local, piaţa s-a dezvoltat foarte mult, concurenţa s-a intensificat, iar consumatorul a devenit din ce în ce mai exigent“, declară Andreea Mihai, director de marketing Carrefour.
Piaţa bricolajului are toţi jucătorii prezenţi în România
În România, hipermarketurile se bucură de cea mai mare notorietate în rândul populaţiei. Cele mai multe unităţi deschise aparţin Carrefour, a cărui cifră de afaceri a avut o creştere de 40% în 2006, faţă de 2005, atingând 609 milioane de euro.
Un alt grup francez, Auchan, intrat anul trecut în România şi-a făcut planuri de investiţii pentru piaţa noastră pe termen lung. Până la sfârşitul lui 2008 vor inaugura şase noi magazine, investiţia pentru o singură unitate situându-se la 30-40 de milioane de euro. „Nu ne-am făcut calcule pentru a limita investiţiile la un anumit plafon. Important acum este să ne extindem într-un ritm cât mai rapid în toate oraşele cu potenţial din ţară“, declară Tiberiu Dăneţiu, director de marketing Auchan.
Germanii construiesc foarte mult pentru a-i prinde din urmă pe francezi. Kaufland şi-a planificat un număr de 50 de magazine pentru România, 14 dintre ele cu dată de inaugurare în 2007, jumătate dintre ele fiind deja deschise. Per total, până la sfârşitul acestui deceniu, marii retaileri vor investi în România 1,5 miliarde de euro şi vor crea peste 35.000 de locuri de muncă.
„Suntem încă într-o etapă de început a dezvoltării sectorului de do it yourself, dar ne aşteptăm ca activitatea să crească rapid“, spune Guenter Vosskaemper, director general Praktiker. Toţi jucătorii mari sunt pe piaţă, ultimul care a intrat fiind Hornbach. Pe termen mediu, Hornbach şi-a propus să investească în România peste 200 de milioane de euro.
„Piaţa de bricolaj va creşte anual cu 8%“, declară Christian Reiber, reprezentant Hornbach. În urmă cu o lună, compania a achiziţionat centrul comercial Prisma Town din Bucureşti, cu o suprafaţă de 150.000 de metri. „Vrem să atragem magazine complementare. Momentan, suntem în discuţii cu diverşi parteneri pentru a ni se alătura proiectului Prisma“, declară Reiber.
Rivalul Praktiker a investit în România 150 de milioane de euro, iar suma medie alocată pentru fiecare proiect nou este de opt milioane. „Pe termen mediu, ne vom menţine dezvoltarea rapidă a reţelei şi intenţionăm să depăşim 30 de magazine până în 2009“, spune Guenter Vosskaemper.
În extindere se află şi compania austriacă BauMax, care a deschis zilele trecute cel de-al treilea magazin, la Cluj-Napoca, în urma unei investiţii de zece milioane de euro. Compania intenţionează să deschidă câte cinci magazine anual.
Şi oraşele mici contează
Dacă hipermarketurile au cucerit Bucureştiul şi oraşele mari, discounterii s-au orientat către zonele cu populaţie mai redusă. Lanţul belgian Profi a preluat de la lituanienii de la Maxima lanţul de supermarketuri Albinuţa.
Compania vrea să ajungă la 100 de unităţi în următorii cinci ani. Între timp, Grupul Rewe va investi în acest an 50 de milioane de euro pentru deschiderea a aproximativ 30 de magazine Penny. Plus Discount preconizează deschiderea până în 2010 a aproximativ 170 de magazine în toată ţara.
Competiţie acerbă
«Suntem încă într-o etapă de început a dezvoltării sectorului de do it yourself, dar ne aşteptăm ca activitatea să crească rapid»
Guenter Vosskaemper, director general Praktiker