Este cazul Irlandei, unde valoarea plăților cu telefonul mobil la casele din toată țara s-a dublat în doar 12 luni, potrivit cifrelor Băncii Centrale citate de publicația irlandeză RTE.

În octombrie 2022, 510 milioane de euro au fost cheltuite folosindu-se telefoane la punctele de vânzare. Cifra a urcat la 1 miliard de euro în octombrie 2023. Adăugarea aplicațiilor bancare și de plăți Revolut la aceste date va crește această cifră, dar traiectoria este clară.

Unele business-uri nu mai primesc numerar

Stadioanele Aviva și 3 Arena din Dublin nu mai primesc numerar. Un număr tot mai mare de cafenele și restaurante din Irlanda acceptă doar plata cu cardul.

Paul Dolan, proprietarul restaurantului Barn din Glanmire, a declarat că, după mai mulți ani de tranzacții numai cu cardul, nu se va întoarce niciodată la plata cu numerar.

„Manipularea, depunerea și retragerea numerarului adaugă aproximativ 9% la cheltuielile generale ale unui restaurant mare”, a spus el.

„La sfârșitul unei zile de lucru, managerii închid și pleacă. Nu mai trebuie să petreacă o oră sau două încasând fiecare euro”, susține el. Reducerea costurilor a permis restaurantului să scadă prețurile, iar clienții sunt mai mulțumiți.

Numerarul rămâne forma dominantă de plată în toată țara

În ciuda popularității de care se bucură acum plata cu cardul, numerarul rămâne forma dominantă de plată în toată țara.

Potrivit unui sondaj al Băncii Centrale Europene în rândul a 2.000 de persoane din Irlanda, 54% din tranzacțiile de anul trecut s-au făcut cu numerar, 37% cu cardul, 6% cu un telefon mobil, iar restul de 3% cu alte metode.

Companiile bancare, financiare și tehnologice au un interes personal să scape de numerar

Cu toate acestea, utilizarea numerarului din Irlanda este în scădere, cu 14% față de cifrele din 2019 și sub media zonei euro. Fostul broker financiar Brett Scott spune că este ”marea bătălie a acestor vremuri”.

„Companiile bancare, financiare și tehnologice au un interes personal să scape de numerar”, a declarat Scott pentru Prime Time.

„Acești jucători mari au dus o propagandă incredibilă și au subminat infrastructura numerarului, făcând-o mai greu de utilizat”, a subliniat el

Potrivit lui Scott, instituțiile au redus accesul la numerar și la bancomate, creând o „buclă de feedback” care încurajează utilizarea plăților digitale.

COVID a determinat unele companii să renunțe la numerar

Unele companii – încurajate de experiența pandemiei, când utilizarea numerarului a scăzut –par mulțumite de faptul că stresul legat de cheltuieli și securitate al livrărilor cu numerar a dispărut. În condițiile în care băncile și multe companii fac presiuni pentru a pune cruce numerarului, ar putea fi una dintre acele schimbări epocale care se fac peste noapte, fără dezbateri.

Dispariția banilor cash este la doar cinci ani distanță?

Se spune tot mai des că dispariția totală a numerarului ar putea fi la doar cinci ani distanță, dacă procentul plăților efectuate cu numerar continuă să scadă la rata actuală. Cifrele oferite de Reserve Bank arată că numerarul a reprezentat doar 13% din toate plățile efectuate în 2022, în scădere de la 27% în 2019.

În perioada pandemiei, numerarul a fost văzut ca o alternativă nesănătoasă, iar plățile „tap and go” au crescut rapid, ceea ce a accelerat dispariția plăților cu numerar.