Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Marcel Boloș, a explicat câți bani va pierde România, dacă nu va respecta cerințele impuse de Comisia Europeană prin PNRR în ceea ce privește eliminarea pensiilor speciale.
România va pierde mult din cauza pensiilor speciale
„Aici este foarte greu de spus, decizia Comisiei, Doamne fereşte, în cazul în care nu se validează acest jalon, ce fel de implicații pot fi.
Eu am spus că este unul din pilonii de bază ai PNRR-ului, reforma, sau unul din pilonii pe care se fundamentează și s-a aprobat PNRR-ul, cel cu privire la sistemul public de pensii și reformarea sistemului public de pensii și, din această perspectivă, trebuie să fim foarte atenți la felul în care decurge procesul de validare, pentru a evita decizii cu un impact major pentru ceea ce înseamnă conținutul jalonului și al PNRR-ului în ansamblul său”, a explicat Marcel Boloș, invitat în cadrul unei emisiuni pe Radio România Actualităţi.
Sunt în joc 20 de miliarde de euro
La rândul său, Cristian Ghinea, fost ministru al Fondurilor Europene, a fost întrebat despre problema pensiilor speciale care este legată de tranșa a treia din PNRR. Totodată, el a mai vorbit despre avertizorii de integritate, despre decarbonizare, acestea ca fiind domenii mai sensibile, la care România este în urmă.
„Asta cu avertizorii de integritate, în primul rând, este o problemă pe care eu nu… încerc să-mi explic rațional și nu reușesc, de ce a ajuns această lege, care de fapt transpune o directivă europeană, cuiul lui Pepelea pentru PNRR.
A fost o căpoșenie absolută a coaliției de guvernare, de a fenta această lege și, iată, că au ajuns în situația în care ceea ce părea simplu de făcut aduce a doua tranșă de bani pe care trebuia să intre, să o aducă anul trecut în țară guvernul, să se blocheze aici.
Asta este cea mai cea mai gravă. Sunt și alte chestiuni de netransmitere a unor documente pe care eu, din nou, fac un apel la domnul Boloș, dacă mai este cu noi, să discute serios cu oamenii ăia, pentru că e jenant să scrie comisia într-o scrisoare „dați-ne și nouă o copie după ordinul de ministru”, când a apărut în Monitorul Oficial.
Adică acesta este genul de dialog informal permanent pe care trebuie să-l aveți cu oamenii ăia, nu să vă scrie într-o scrisoare „dați-ne și nouă o copie după Monitoru Oficial”.
Vorbim de 20 de miliarde de euro. Și mai sunt și alte alte chestiuni în care vorbim de o tentativă permanentă a unor ministere de a fenta reforme, de pildă asta cu siguranța rutieră.
Aveam jalon în PNRR. Suntem țara din Uniunea Europeană cu cea mai mare mortalitate pe șosele, suntem la nivel dublu de număr de morți la 1 milion de locuitori pe șosele și, practic, a fost un angajament pe care ni l-am luat pentru a reuși să avem această sumă imensă pentru rutier în PNRR, să adresăm cumva problema asta pe care guvernele succesive o ignoră. Ei bine, anul trecut trebuia să fie o strategie de siguranță rutieră și o lege în Parlament.
Au fost trecute și au fost trecute așa un fel de dorul lelii, nu se schimbă nimic: nici sistemul de amenzi, nici sistemul de funcționare a Poliției ca să descurajeze șofatul agresiv, nici măcar nu se spune foarte clar ce se întâmplă cu radarele fixe care trebuiau să fie cumpărate din banii europeni, din alți bani europeni, nu din PNRR. În schimb, Ministerul de Interne și-a tras 600 de BMW-uri la preț supralicitat, știți foarte bine”, a spus Cristian Ghinea.