În urmă cu câteva decenii aproape toate tranzacțiile se făceau folosindu-se bani lichizi. Astăzi, noile metode de plată, precum cardurile contactless sau portofelele digitale câștigă teren.
Se poate spune că tranzacțiile cu numerar vor dispărea în curând în viitor? Suedia a trecut deja la o societate fără numerar, legislația încurajând comercianții să refuze toate plățile în numerar. Banca nu se ocupă de numerar. Doar 3% din tranzacțiile cu numerar rămân în Suedia.
Danemarca plănuiește să scape de banii din hârtie până în 2030. Franța, Belgia, Marea Britanie urmează încet dar sigur acest trend, scrie Ind Today.
În India, codurile conectează sute de milioane de oameni într-un sistem de plată instantanee, care a revoluționat comerțul acestei țări. Miliarde de tranzacții cu aplicații mobile au loc în India, depășind astfel cu mult Occidentul.
În luna ianuarie, aproximativ opt miliarde de tranzacții în valoare de aproape 200 de miliarde de dolari au fost efectuate pe platforma Unified Payments Interface (UPI). Sistemul de scanare și plată este un pilon al ceea ce prim-ministrul țării, Narendra Modi, a susținut a fi o „infrastructură publică digitală”, fundația sa fiind pusă de guvern.
Acest sistem a făcut viața de zi cu zi mai ușoară, a extins serviciile bancare, cum ar fi creditul și economiile, pentru mai mulți milioane de indieni, și a extins raza de acțiune a programelor guvernamentale și colectării impozitelor.
Infrastructura digitală, ca o rețea de „căi ferate”
Cu această rețea, India a arătat, la o scară nemaivăzută până acum, modul în care inovația tehnologică poate avea un efect de salt pentru țările în curs de dezvoltare, stimulând creșterea economică, chiar dacă infrastructura fizică este în întârziere. În termeni simpli, oficialii indieni descriu infrastructura digitală ca pe o rețea de „căi ferate”, amenajate de guvern, lângă care inovația se poate produce la costuri reduse.
La baza sa a fost o campanie, bine pusă la punct, de a oferi fiecărui cetățean un număr unic de identificare, numit Aadhaar. Începută în 2009 sub predecesorul lui Modi, Manmohan Singh, inițiativa a fost promovată de Modi după ce a depășit ani buni de provocări privind preocupările legate de confidențialitate.
Aproximativ 99% dintre adulți au acum un număr de identificare biometrică
Guvernul spune că aproximativ 99% dintre adulți au acum un număr de identificare biometrică, cu peste 1,3 miliarde de acte de identitate emise în total. ID-urile ușurează crearea de conturi bancare și reprezintă fundamentul sistemului de plată instantanee, cunoscut sub numele de Unified Payments Interface (UPI). Platforma, o inițiativă a băncii centrale din India, condusă de o organizație nonprofit, oferă servicii de la sute de bănci și zeci de aplicații de plată mobilă, fără taxe de tranzacție.
În ianuarie, aproximativ opt miliarde de tranzacții în valoare de aproape 200 de miliarde de dolari au fost efectuate pe U.P.I., potrivit Dilip Asbe, directorul general al National Payments Corporation of India, care supraveghează platforma.
Plățile digitale se fac chiar și pentru cele mai mici tranzacții
Plățile digitale se fac chiar și pentru cele mai mici tranzacții, aproape 50% fiind clasificate ca plăți mici sau micro: 10 cenți pentru o ceașcă de lapte sau 2 dolari pentru o pungă de legume proaspete. Aceasta este o schimbare semnificativă de comportament în ceea ce ani la rând a fost o economie bazată pe numerar.
Un impuls major pentru trecerea de la numerar către plățile digitale a fost decizia premierului Modi, din 2016, de a elimina de pe piață toate monedele cu valori mari. Promovat ca un efort de eradicare a banilor negri din politică, șocul a devastat micile întreprinderi care funcționau cu numerar.
Dependența de infrastructura digitală a crescut semnificativ în timpul pandemiei, deoarece guvernul a folosit numerele de identificare pentru a gestiona cea mai mare campanie de vaccinare din lume și a oferi ajutor financiar.