Lumea financiară trece printr-o schimbare uriașă, în condițiile în care băncile fac saltul de la serviciile tradiționale la cele digitale. Sistemul bancar se confruntă cu o mare dilemă: mai pot funcționa sucursalele în aceste condiții?
Numai în 2021, băncile din întreaga lume au redus semnificativ numărul sucursalelor, potrivit CNBC.
În Regatul Unit, cele mai mari cinci bănci și-au închis mai bine de jumătate din sucursale, începând cu 2015, HSBC fiind instituția bancară care a pus cele mai multe lacăte pe uși.
Numai în Statele Unite, băncile au închis 2.927 de sucursale. La nivel mondial, băncile au închis aproape 4.000 de sucursale și au deschis aproximativ o mie. Banca Wells Fargo a avut cele mai multe lacăte puse pe ușă, cu un total de 267 de sucursale închise.
Sucursalele fizice ale băncilor rămân vitale pentru persoanele vulnerabile, bătrâni și cei care au nevoie de sfaturi direct de la angajați, susțin experții. De altfel, contestatarii închiderii unor sucursale denunță faptul că băncile au lăsat segmente mari al societății cu un acces redus la serviciile bancare de bază, potrivit Daily Mail,
Băncile mari au închis 57% din sucursale în ultimii 8 ani
Datele adunate de Daily Mail arată că cele mai mari bănci din Marea Britanie – Lloyds, Barclays, NatWest, HSBC și Santander – aveau un total de 7.553 de sucursale în 2015.
Dar, conform unei asociații pentru drepturile consumatorilor, acestea au închis sau au anunțat planuri de a închide 4.294 dintre aceste locații, adică 57% în ultimii opt ani.
HSBC, care și-a redus rețeaua de sucursale de la aproximativ 1.070 la 327, a pus lacătul pe 69% din sucursalele sale din Marea Britanie. Barclays a închis 67% dintre sucursale, iar NatWest 64%.
Acuzațiile parlamentarilor: ”Nu le pasă de clienți!”
Alexander Stafford, deputat conservator, a declarat: „Este pur și simplu o rușine că aceste bănci își ridică podurile mobile pentru clienții britanici, atunci când avem cea mai mare nevoie de ele.
Nu numai că limitează accesul la servicii esențiale, dar reduc locurile de muncă atunci când e mare nevoie de ele. În condițiile în care HSBC închide atât de multe sucursale, trebuie să ne întrebăm dacă le pasă cu adevărat de clienții britanici”.
Numerarul rămâne un instrument vital
Dispariția sucursalelor băncilor de pe marile bulevarde a lăsat multe comunități cu acces redus la numerar.
Experții susțin că numerarul rămâne un instrument vital pentru a plăti sau gestiona finanțele pentru milioane de oameni din toată țara, dar accesul le-a fost restricționat de închiderea unor sucursale bancare și a bancomatelor în ultimii ani.