Industria auto europeană cere flexibilitate în tranziția către vehicule electrice

Industria auto europeană consideră că tranziția către vehicule electrice este ireversibilă, dar solicită mai multă flexibilitate din partea Comisiei Europene. Producătorii cer retragerea amenzilor pentru depășirea emisiilor de CO₂, prevăzute pentru 2025, argumentând că acestea ar afecta competitivitatea sectorului.

„Nu este vorba despre schimbarea destinației, ci despre ajustarea modului în care ajungem acolo”, a declarat marți directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), în cadrul unei întâlniri cu presa.

Constructorii auto au inițiat negocieri cu Comisia Europeană pentru a adapta obiectivele climatice la realitatea pieței, unde vânzările de vehicule electrice au scăzut în 2024. Un „dialog strategic” cu Comisia este în desfășurare, iar un plan de acțiune pentru industria auto urmează să fie prezentat pe 5 martie.

Producătorii europeni de autovehicule susțin că trecerea la vehicule electrice este încetinită de mai mulți factori:

  • Lipsa unui ecosistem de producție pentru baterii în UE
  • Insuficiența punctelor de încărcare
  • Lipsa stimulentelor fiscale pentru achiziția de vehicule electrice
  • Prețul ridicat al energiei electrice pentru încărcare, comparativ cu combustibilii tradiționali
masina electrica, baterie
SURSĂ FOTO: Dreamstime

Amenzi de 15 miliarde de euro pentru nerespectarea emisiilor în 2025

Conform legislației UE, în 2025, emisiile medii ale flotelor vândute trebuie să fie reduse cu 15% față de 2021. Ținta crește la 55% până în 2030 și la zero emisii în 2035.

Constructorii estimează că amenzile pentru nerespectarea limitelor de emisii în 2025 ar ajunge la 15 miliarde de euro, bani care ar putea fi direcționați către investiții în tehnologii curate.

În locul sancțiunilor directe, producătorii propun:

  • Flexibilizarea reglementărilor (exemplu: implementarea unor ținte pe 3 ani, nu anuale, așa cum fac Marea Britanie și Coreea de Sud)
  • Revizuirea obiectivelor climatice pe termen scurt și mediu
  • Eliminarea incertitudinilor legislative care afectează investițiile

Industria auto avertizează că, în lipsa acestor modificări, producția va fi redusă, ceea ce va duce la scăderea locurilor de muncă și la pierderi economice.

Producătorii europeni, prinși între războaie comerciale

Producătorii auto europeni atrag atenția asupra tensiunilor comerciale dintre UE, China și SUA.

  • Comisia Europeană a impus tarife vamale de până la 35% pentru importurile de vehicule electrice chinezești, ceea ce a dus la răspunsuri tarifare din partea Chinei, afectând exporturile Mercedes și BMW.
  • Constructorii europeni susțin că un război comercial cu China ar fi dăunător și cer o strategie diplomatică echilibrată.
  • Aceeași poziție este susținută și în relația cu SUA, unde se încearcă evitarea unor bariere comerciale.

Propunerea UE: cote obligatorii pentru vehicule verzi

Comisia Europeană analizează introducerea cotelor minime obligatorii pentru vehicule electrice în flotele companiilor. Producătorii avertizează că o astfel de măsură poate avea efecte negative, deoarece:

  • Companiile ar putea reduce frecvența reînnoirii flotelor, menținând vehicule mai vechi, ceea ce ar duce la creșterea emisiilor.
  • Fără infrastructură de încărcare adecvată, forțarea achiziției de vehicule electrice ar putea afecta funcționarea companiilor.