În urmă cu 18 ani, într-un restaurant din Los Angeles, se lansa ideea mașinilor electrice. Acum, vremea vehiculelor electrice se apropie cu pași repezi, dar în față pândesc câteva obstacole majore.
Președintele Joe Biden a emis un ordin executiv prin care se stabilea obiectivul ca „50 la sută din toate autoturismele și vehiculele noi vândute în 2030” să fie electrice, potrivit unei analize Politico.
În ordin, agențiile guvernamentale au fost instruite să implementeze politici de reglementare pentru a atinge acest obiectiv. „Există o viziune a viitorului care acum începe să se contureze”, a spus președintele. Această viziune nu implică în mod clar îmbunătățirea motorului cu ardere internă.
Ca răspuns la politicile guvernamentale, producătorii de automobile sunt dipuse să arunce zeci de miliarde de dolari în următorii 10 ani pentru dezvoltarea EV. Țintele pot fi motivante. Dar, indiferent de cât de mulți bani sunt cheltuiți, schimbarea unui ecosistem industrial de consum atât de vast se confruntă cu mari provocări. Rezultatul ar putea fi ca ponderea vânzărilor de mașini electrice până în 2030 să fie de aproximativ 25%.
Fără acel prânz, „Tesla nu ar fi existat”
În 2008 a apărut o primă licărire din viziunea lui Biden de azi, odată cu apariția pe drum a primei mașini electrice – Tesla Roadster. Cu cinci ani înainte, un tânăr pasionat de vehicule electrice, J.B. Straubel, a luat masa la un restaurant din Los Angeles alături de Elon Musk, încercând să-l convingă despre potențialul unui avion electric. Când Musk nu s-a arătat interesat, Straubel a trecut la o mașină electrică. A fost o idee susținută inițial de Thomas Edison în urmă cu mai bine de un secol, dar care eșuase. Dar în 2008, Musk a revenit asupra ideii. Câțiva ani mai târziu, Musk a spus că, fără acel prânz, „Tesla nu ar fi existat”.
Astăzi, producătorii de autovehicule din întreaga lume se luptă să ajungă din urmă Tesla și să scoată o listă completă de vehicule electrice. General Motors și-a stabilit obiectivul de a deveni complet electric până în 2035. Mercedes vrea vehicule ekectrice până în 2030.
Factorul major care accelerează trecerea la vehiculele electrice este că guvernele apasă din ce în ce mai mult pe accelerator.
Cele trei mari provocări pentru Biden
Biden pune acum presiune pe producătorii de automobile pentru atingerea obiectivului său. Dar pe măsură ce trecerea la vehiculele electrice se accelerează, se evidențiază trei mari provocări. Una ar fi lanțurile miniere și de aprovizionare pentru a sprijini această schimbare. Bateriile necesită o mulțime de minerale, iar asta înseamnă minerit și transport de materiale.
Vor fi necesare și noi lanțuri de aprovizionare mari pentru a le înlocui pe cele care livrează benzină șoferilor. Astăzi, multe dintre aceste lanțuri de aprovizionare sunt dominate de China. Dar amploarea a ceea ce urmează nu trebuie subestimată. Doar pentru a ajunge la obiectivul lui Biden de 50 la sută ar fi nevoie de o creștere de 15 ori a producției anuale de mașini electrice pe o perioadă scurtă de opt ani.
Asigurarea infrastructurii pentru vehiculele electrice
A doua provocare este asigurarea infrastructurii pentru a sprijini vehiculele electrice în epoca post-benzină. Aceasta înseamnă construirea unei infrastructuri de încărcare omniprezente și modernizarea și extinderea rețelei electrice.
A treia provocare implică oamenii care cumpără automobile. Este prea devreme pebtru a ști cât de dornici vor fi oamenii să lase în urmă ceva ce au cunoscut dintotdeauna – mașinile pe benzină – și să treacă la ceva complet nou. Încrederea va crește pe măsură ce oamenii vor vedea vehiculele electrice pe drum și pe măsură ce producătorii de automobile vor împinge cumpărătorii să facă schimbarea.