Mașinile pe benzină și motorină ar putea dispărea mai repede decât ne așteptam
În Europa, mașinile pe benzină și motorină ar putea dispărea mai repede decât ne așteptam. Deși Uniunea Europeană (UE) ia în calcul să amâne interzicerea lor până în 2035, o țară din blocul comunitar a decis să acționeze mai devreme. Începând cu 2025, nu vor mai fi permise înmatriculările de mașini pe benzină sau motorină în acea țară. Aceasta va deveni astfel un exemplu de urmat în promovarea mașinilor electrice.
Decizia are scopul de a grăbi trecerea la vehicule electrice și de a reduce emisiile de dioxid de carbon (CO₂). Totuși, schimbarea de la mașinile tradiționale la cele electrice merge destul de greu în Europa. De exemplu, în Germania, în noiembrie 2024 s-au vândut doar 35.000 de mașini electrice, cu 22% mai puține decât în aceeași lună din 2023.
Piața mașinilor electrice se confruntă cu mai multe probleme, dar cea mai mare este prețul ridicat al acestor vehicule, care îi face pe mulți să ezite să le cumpere.
Motoarele pe benzină și motorină ar putea dispărea începând cu 2025
Motoarele pe benzină și motorină ar putea dispărea din Europa începând cu 2025, dar piața mașinilor electrice se mișcă greu, iar acest lucru are efecte serioase. Industria auto din Germania, de exemplu, trece printr-o criză gravă, cu mii de locuri de muncă pierdute. În plus, Volkswagen ia în calcul să închidă unele fabrici din țară.
Uniunea Europeană (UE) discută tot mai mult despre posibilitatea de a renunța la interdicția pentru mașinile noi cu motoare pe combustie, programată pentru 2035. Subiectul este unul controversat, dar Norvegia a luat măsuri clare de mult timp. În urmă cu opt ani, a decis ca, din 2025, să poată fi înmatriculate doar mașini care nu poluează. Guvernul norvegian a confirmat recent că acest plan va fi respectat.
Norvegia a făcut progrese impresionante: în 2022, aproape 80% dintre mașinile noi înmatriculate erau electrice, iar în 2024, procentul a crescut la 95%. În septembrie 2024, Norvegia a atins o bornă istorică – pe drumurile țării sunt mai multe mașini electrice decât mașini pe benzină.
Un motiv important pentru succesul Norvegiei în promovarea mașinilor electrice este că țara a investit mult în construirea unei rețele bune de stații de încărcare. Asociația Auto Electrică din Norvegia spune că stațiile de încărcare rapidă sunt esențiale și trebuie să existe pe toate drumurile principale. Totuși, șoferii trebuie să știe că încărcarea rapidă costă de aproximativ trei ori mai mult decât încărcarea mașinii acasă.
Norvegia este foarte aproape de a ajunge la ceea ce UE vrea să obțină în următorii 10 ani
Chiar și așa, o infrastructură bine dezvoltată a fost cheia pentru creșterea numărului de mașini electrice în Norvegia. De aceea, țara este foarte aproape de a ajunge la ceea ce Uniunea Europeană (UE) vrea să obțină în următorii 10 ani: să nu se mai vândă mașini noi pe benzină sau motorină. Norvegia a început să pregătească acest drum încă de acum 20 de ani. Primele măsuri de sprijin pentru mașinile electrice au fost luate în 1990, iar de atunci au continuat să adauge noi inițiative.
Pentru Uniunea Europeană (UE), exemplul Norvegiei arată cât de mult mai este de făcut. Totuși, Norvegia nu este singura țară care face progrese. Marea Britanie, de exemplu, a decis să oprească vânzarea de mașini noi cu motoare pe combustie din 2030, iar modelele hibride vor mai fi disponibile până în 2035.