Este greu de spus dacă recentul val de sentimente anti-veganism a afectat piața cărnii pe bază de plante, dar rezultatele se văd în scăderea vânzărilor. În timpul pandemiei, proteinele alternative au înregistrat o creștere în rândul consumatorilor, pe măsură ce oamenii au devenit mai conștienți de sănătate și de impactul cărnii tradiționale asupra mediului, iar penuria de carne a afectat gospodăriile.

Dar, în acest an, vânzările au luat-o în jos, iar scepticismul privind succesul de piață al cărnii alternative a crescut, scrie Psy.org.

Vânzările produselor din carne pe bază de plante stagnează

Pe lângă comentariile acide la adresa oamenilor care nu consumă carne, din partea unor vedete precum Piers Morgan și Jeremy Clarkson, retorica anti-vegani a ajuns chiar și în discursul politic. Consumatorii au la dispoziție acum o gamă amețitoare de opțiuni când vine vorba de proteine, mai ales după ce producătorul american Beyond Meat a perturbat piața în 2012.

De atunci, abordarea sa inovatoare a burgerului vegetal, preparat din proteina din mazăre, pentru a imita gustul și textura cărnii, a ajutat compania să aibă un succes foarte mare. Dar, în ciuda creșterii susținute din ultimii câțiva ani, vânzările produselor din carne pe bază de plante stagnează.

Denigrarea cărnii pe bază de plante are o explicație

Piața cărnii pe bază de plante a fost criticată pentru prețurile ridicate, în comparație cu carnea de origine animală. De asemenea, tinde să fie mai scumpă decât sursele tradiționale de proteine vegane, cum ar fi fasolea, lintea și tofu. Având în vedere criza costului vieții, consumatorii sunt forțați să facă alegeri financiare dureroase atunci când vine vorba de cumpărături și pot respinge ceea ce ar putea fi considerat un produs de lux.

Alții au pus sub semnul întrebării sănătatea înlocuitorilor de carne. Având în vedere că este un produs relativ nou, implicațiile pe termen lung asupra sănătății ale înlocuirii cărnii de origine animală cu aceasta sunt necunoscute. Cercetările avertizează, de asemenea, că și carnea pe bază de plante este echivalentă din punct de vedere nutrițional cu carnea adevărată.

Problema schimbărilor climatice și a preocupărilor legate de mediu este una polarizantă din punct de vedere politic

Dar, pe lângă preț și sănătate, imaginea joacă un rol important în succesul mărcilor pe bază de plante. Modul în care mărcile respective prezintă beneficiile de mediu ale cărnii pe bază de plante poate avea un impact semnificativ asupra tipurilor de consumatori care cumpără acest tip de alimente. Problema schimbărilor climatice și a preocupărilor legate de mediu este una polarizantă din punct de vedere politic.

Iar tendința de polarizare politică, observată în Europa, și comentariile recente despre stilul de viață vegan „woke” făcute de personalități publice din Marea Britanie, înseamnă că am putea vedea rezultate similare în alte țări. Un studiu din 2022 arată că mai mult de jumătate (53%) dintre consumatorii americani care nu au cumpărat sau nu au încercat carne pe bază de plante ar putea fi reticenți în a cumpăra un produs pe care îl consideră „woke”.

Piaţa globală a cărnii pe bază de plante a fost estimată la 12,1 miliarde de dolari în 2019

Piaţa globală a cărnii pe bază de plante a fost estimată la 12,1 miliarde de dolari în 2019 şi este preconizat că va ajunge la 27,9 miliarde de dolari până în 2025, cu o rată anuală de creştere de 15% (Euromonitor 2019). Good Food Institute a comunicat că vânzările de alimente din carne bazate pe plante au crescut în SUA cu 38% între 2017 şi 2019, iar o cercetare de piaţă a Nielsen a indicat o creştere cu 279,8% în timpul pandemiei de coronavirus. Şi în Marea Britanie s-a constatat că aproape opt milioane de oameni au consumat mai multe alimente vegane de la începutul pandemiei”, arată un comunicat al companiei.