Dispare un celebru lanț de magazine. Consiliul Concurenței: Vom cere Mega Image să vândă

mega image

SURSA FOTO: Dreamstime

Preluarea rețelei Profi de către Mega Image este un proces de mare amploare, care va schimba peisajul comerțului alimentar din România. Consiliul Concurenței propune o serie de măsuri prin care urmărește asigurarea unei concurențe corecte și protejarea intereselor furnizorilor și consumatorilor.

Consiliul Concurenței solicită Mega Image vânzarea unor magazine Profi în cadrul procesului de preluare a acestei rețele

Preluarea rețelei de magazine Profi de către Mega Image, una dintre cele mai mari tranzacții din comerțul alimentar din România, se apropie de o decizie crucială.

Consiliul Concurenței, prin președintele său Bogdan Chirițoiu, a anunțat că va solicita, cel mai probabil, rețelei de supermarketuri să vândă sub 100 de magazine în localitățile unde cele două lanțuri se suprapun, cum ar fi București, Cluj și Timișoara.

Această măsură are rolul de a menține o concurență echitabilă și de a evita concentrarea excesivă de magazine într-o singură regiune.

Chirițoiu a explicat că intervenția Consiliului va viza doar zonele unde există atât Profi, cât și Mega Image, pentru a preveni acumularea unui număr mare de magazine după fuziune.

În schimb, în regiunile unde există doar magazine Profi, autoritatea nu va interveni. În urma tranzacției, care implică peste 2.600 de magazine la nivel național, se dorește ca magazinele vândute să fie preluate de alte rețele, astfel încât să rămână suficientă diversitate pe piață.

„Propunerea pe care ne-a făcut-o Mega Image este de a vinde o parte din magazinele pe care le va achiziţiona. Deci acolo unde avem suprapuneri între Profi şi Mega Image (localităţile unde sunt atât magazine Mega Image, cât şi Profi – n.r.), zone în care ar fi prea multe magazine Mega Image rămase ca urmare a acestei tranzacţii, acestei uniri între cele două companii, acele zone le vom cere să vândă unele din magazine, care vor fi preluate de alte reţele de magazine care se pot dezvolta în felul acesta, ca să rămână suficientă diversitate.

Suprapunerile sunt destul de reduse în ţară. Profi avem cam în toată ţara, iar Mega Image avem doar în câteva oraşe, în Bucureşti, Cluj, Timişoara, câteva oraşe. Noi ne uităm în aceste zone unde avem şi Profi şi Mega Image.

Le vom cere să vândă o parte din aceste magazine, ne gândim sub 100 de magazine. Nu vom interveni în zonele unde există numai reţeaua Profi, ci în acele zone unde avem şi Mega Image şi Profi şi prin cumulare am fi ajuns la o situaţie cu prea multe magazine”, spune Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

SURSA FOTO: Capital.ro

Protecția furnizorilor în urma fuziunii

O altă preocupare majoră a Consiliului Concurenței se referă la protejarea furnizorilor afectați de fuziune, în special a celor care depind în mod semnificativ de rețelele Profi și Mega Image.

Autoritatea a convenit cu Mega Image să impună o perioadă de protecție de doi ani pentru furnizorii care ar putea fi afectați de schimbările aduse de tranzacție. Aceasta înseamnă că furnizorii actuali ai Profi, care ar putea pierde accesul la rețea după preluare, vor avea garantat accesul la noua entitate rezultată din fuziune pentru o perioadă de doi ani, timp în care își pot ajusta strategia comercială.

În această perioadă, furnizorii vor avea posibilitatea fie să se extindă în alte rețele pentru a-și reduce dependența de Mega Image, fie să continue colaborarea, dacă aceasta se dovedește profitabilă. Regulile pentru listarea și delistarea furnizorilor sunt încă în dezbatere publică, iar persoanele interesate pot trimite observații până la data de 4 noiembrie 2024.

„Ceea ce vrem este ca furnizorii care depind în mare măsură de Mega Image şi de Profi, deci care au vânzări importante în reţeaua Mega Image sau reţeaua Profi, din punctul de vedere al furnizorului, să fie undeva protejaţi. Deci pot fi situaţii în care spunem: eşti furnizor în Profi, vine Mega Image, poate Mega Image vrea să facă schimbări şi atunci tu ai lucrat ani de zile bine cu Profi şi, dintr-o dată, te trezeşti că o mare parte din marfa ta nu mai are desfacere.

Pentru acest gen de situaţii am agreat cu Mega Image să existe o perioadă de protecţie de până la doi ani în care aceşti furnizori să aibă un acces garantat în acest Mega lărgit care rezultă în urma fuziunii, deci doi ani să nu fie delistaţi, să îşi poată continua activitatea.

În aceşti doi ani ei se hotărăsc dacă să se extindă în alte reţele ca să nu fie atât de dependenţi de Mega Image sau au o relaţie atât de bună cu Mega Image, au încredere în Mega şi doresc să lucreze numai cu Mega. E o perioadă în care să poată să îşi ajustze furnizorul respectiv. Aceste reguli sunt în dezbatere publică”, adaugă Chiriţoiu.

Impactul economic al tranzacției

Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a descris preluarea Profi de către Mega Image drept cea mai complexă operațiune de concentrare economică în comerțul alimentar din România de până acum. Având în vedere efectele potențiale asupra concurenței și pieței de desfacere pentru furnizori, autoritatea de reglementare este atentă să se asigure că noua entitate nu va afecta în mod negativ piața.

De asemenea, Chirițoiu a invitat furnizorii locali de produse alimentare să analizeze regulile propuse de Mega Image și să ofere sugestii de modificare până pe 4 noiembrie 2024. Consiliul Concurenței urmează să adopte o decizie finală în termen de una sau două săptămâni de la expirarea termenului de dezbatere publică.

În luna octombrie, Consiliul Concurenței a anunțat lansarea unei dezbateri publice cu privire la angajamentele propuse de Delhaize „The Lion” Nederland BV (Mega Image) pentru a elimina preocupările concurențiale identificate în urma preluării Profi Rom Food SRL. Analiza autorității de concurență a relevat posibile efecte negative asupra concurenței în retailul de produse alimentare și nealimentare, precum și pe piața achizițiilor de la furnizori.

Printre măsurile propuse de Mega Image se numără implementarea unor proceduri clare pentru listarea și delistarea furnizorilor din rețeaua Mega Image/Profi, asigurându-se astfel că furnizorii actuali nu vor fi dezavantajați după fuziune.