Așadar, producătorii de mașini vor fi nevoiți să revină la comenzile din buton în locul celor de pe display, începând din 2026. Decizia a fost luată de organizația europeană care reglementează normele de siguranță în trafic.

Displayul din mașină, un dispozitiv periculos

Tehnologia de pe mașini le poate distrage atenția șoferilor, conform unor studii. Cifrele arată că unul din patru accidente mortale este produs de un șofer neatent, iar display-ul respectiv poate distrage atenția în timpul mersului.

Amintim că sistemul multimedia a devenit o componentă esențială a unei mașini noi. Au ajuns să fie încorporate în ecranul tactil și comenzi importante ale mașinii, precum cele de reglare a climei, a volumului radio sau accesarea unor moduri de conducere.

Totuși, experții auto sunt de părere că tehnologia de pe mașinile noi contribuie la distragerea șoferiilor mai mult decât una cu butoane clasice.

În acest context, EuroNCAP intenționează să modifice procedurile de evaluare. Astfel, producătorii vor fi nevoiți să introducă butoane cel puțin pentru funcții esențiale, dacă vor să primească notă maximă. Este vorba despre lumini de avarie, semnalizare sau ștergătoare.

Această organizație europeană este cunoscută pentru evaluările siguranței vehiculelor noi. Totodată, a creat sistemul de clasificare a siguranței cu cinci stele pentru a ajuta consumatorii, familiile acestora și întreprinderile să compare mai ușor vehiculele și pentru a-i ajuta să identifice cea mai sigură alegere pentru nevoile lor.

Ratingul de siguranță este determinat în urma unei serii de teste ale vehiculelor, concepute și efectuate de Euro NCAP.

Aceste teste reprezintă, într-un mod simplificat, scenarii importante de accidente din viața reală, care ar putea avea ca rezultat rănirea sau decesul ocupanților mașinii sau al altor participanți la trafic.

masini soferi intersectie
SURSA FOTO: Freepik

Sistemele multimedia pot întârzia reacția unui șofer

Un alt studiu, realizat de Fundația pentru siguranță rutieră, arată că sistemele multimedia sunt atât de complexe, încât unui șofer îi poate lua până la 48 de secunde să acceseze funcții importante.

Comparativ, un om are nevoie în medie de două secunde pentru a putea reacționa în cazul unei situații de urgentă.

De asemenea, creierul uman are nevoie de 0,75 milisecunde pentru a putea percepe că cel din față a acționat frâna și încă pe atât până când acționează frâna.

În momentul în care atenția este îndreptată către orice altceva, se mai adaugă o secundă.