Suma este completată de alte aproximativ patru milioane de euro alocate de investitorii privaţi. Numărul sporit de turişti aşteptaţi în acest an pe plajele româneşti a generat creşterea investiţiilor în mijloacele de agrement, precum şi diversificarea modalităţilor de petrecere a vacanţelor. Cei aproape un milion de turişti aşteptaţi sunt întâmpinaţi cu festivaluri de film, concerte pe plajă, petreceri în cluburi, cântece şi dansuri populare, dar şi acţiuni in
Suma este completată de alte aproximativ patru milioane de euro alocate de investitorii privaţi.
Numărul sporit de turişti aşteptaţi în acest an pe plajele româneşti a generat creşterea investiţiilor în mijloacele de agrement, precum şi diversificarea modalităţilor de petrecere a vacanţelor. Cei aproape un milion de turişti aşteptaţi sunt întâmpinaţi cu festivaluri de film, concerte pe plajă, petreceri în cluburi, cântece şi dansuri populare, dar şi acţiuni inedite, precum Formula 1 pe apă sau croaziere şi degustări de vinuri. Fie că sunt iniţiativa autorităţilor, fie că sunt opera firmelor private, toate aceste evenimente îşi propun să convingă turiştii să revină pe litoralul autohton. Dacă în anii trecuţi autorităţile locale au investit mai mult în infrastructură, din 2007 o parte semnificativă a bugetelor este direcţionată către divertismentul estival.
Costineştiul dansează până în zori
Primăria oraşului Costineşti a investit în acest an aproape 15.000 de euro în evenimente de cultură şi divertisment. Potrivit viceprimarului Marin Borcea, acesta este primul buget consistent alocat de Primărie acestor activităţi. „Investim în divertisment pentru a creşte valoarea staţiunii“, explică Borcea. În acest sens, Primăria a pregătit pentru 2007 manifestări noi precum „Galele Studenţeşti“ şi „Nopţi Albe la Costineşti“, care se adaugă la concertele pe plajă şi festivalurile de muzică. Accesul gratuit la cele mai multe dintre aceste spectacole asigură un număr constant de turişti, în special tineri. Numai în weekenduri Costineştiul atrage circa 30.000 de turişti. Distracţia în Costineşti poate ţine 24 de ore, fiind singura staţiune de pe litoral în care este permisă difuzarea muzicii până la orele dimineţii.
Cel mai mare buget pentru divertisment vine de la autorităţile din Constanţa. Primăria şi Consiliul Judeţean contribuie în această vară cu aproximativ două milioane de euro la agrementul din staţiunea Mamaia. Primăria a rezervat aproape 900.000 de euro pentru aceste acţiuni, bani proveniţi integral din taxa de acces în staţiunea Mamaia, spune primarul Radu Mazăre. Aproape jumătate din aceşti bani merg către un eveniment inedit: Class 1 Romanian Grand Prix, echivalentul Formulei 1 pe apă. Cursa reprezintă a patra etapă din Campionatul Mondial de Class 1. Pentru organizarea acestei etape, România a concurat cu Rio de Janeiro şi Moscova, reuşind în final să se impună datorită amplasării foarte bune a circuitului pe apă.
Costurile sunt estimate la două milioane de euro, din care aproximativ 25% sunt suportate de Primăria Constanţa (400.000 de euro) şi Consiliul Judeţean Constanţa (200.000 de euro). Numai drepturile de organizare a cursei au costat circa un milion de euro. Cei peste 100.000 de turişti aşteptaţi pot viziona cursa gratuit. Pentru cei care doresc o experienţă „de neuitat“, organizatorii oferă posibilitatea de a urmări cursa dintr-o barcă în mişcare, în mijlocul acţiunii, contra sumei de 900 de lei. Pachetul mai cuprinde acces în loja VIP, la antrenamente, bufet, bar, acces la petrecerile piloţilor şi cadouri speciale. În plus, de mai bine de trei decenii, autorităţile i-au obişnuit pe turişti cu Festivalul de muzică uşoară Mamaia, completat în ultimii ani de Festivalul de muzică populară. Pentru acest an, Consiliul Judeţean a prevăzut circa 564.000 de euro pentru cele două manifestări, la care sunt aşteptaţi în total aproximativ 8.000 de spectatori.Radu Mazăre susţine că divertismentul atrage turiştii şi duce implicit la prosperitatea zonei. „Din păcate, investiţiile majore care ar fi necesare pentru o dezvoltare a entertainmentului – Marina, Portul de Agrement, Insula de distracţii de pe lacul Siutghiol – sunt blocate de Guvern, şi de Ministerul Mediului“, dezvăluie Mazăre.
Callatis pompează turişti în Mangalia
Tot pe un festival devenit tradiţie mizează şi Primăria Mangalia. Lansat în 1999 pentru diversificarea ofertei culturale şi atragerea turiştilor, Callatis a devenit în prezent „un reper important al lumii artistice şi muzicale“, spune Adriana Voicu, reprezentant al Primăriei Mangalia.
În acest an, autorităţile locale au profitat de popularitatea festivalului şi l-au mutat la începutul lunii iulie, pentru a aduce turişti la mare şi în această perioadă. Pe parcursul celor şapte zile de festival, la Callatis au venit aproximativ 30.000 de spectatori. Callatis a presupus însă eforturi financiare consistente din partea primăriei, care a scos din buzunar aproape 300.000 de euro din totalul de 450.000 cât a costat organizarea.
Nu toate staţiunile s-au aliniat noilor tendinţe, multe bazându-se pe concertele de mâna a doua de la teatrele de vară sau pe manifestări dedicate zilelor oraşului (Eforie, Năvodari).
Efortul autorităţilor locale este susţinut din acest an de Asociaţia pentru Promovarea şi Dezvoltarea Turismului-Litoral (APDTL), un parteneriat public-privat între primăriile şi Consiliul Judeţean, asociaţiile patronale şi sindicale şi alte organizaţii din turism.
În opinia Corinei Martin, preşedintele asociaţiei, există evenimente pentru orice categorie de turişti. Mulţi dintre ei vin special pentru a lua parte la aceste manifestări, ceea ce duce la creşterea numărului total de turişti.
Din acest an, a fost diversificată paleta de atracţii. Vizitatorii litoralului românesc pot să aleagă între o degustare de vin pe Insula Ovidiu şi o vânătoare de comori în Constanţa sau între o croazieră pe mare într-un iaht şi un tur cu Hummer-ul pe litoral. Asemeni unor mari oraşe turistice din lume, precum New York sau Paris, de anul acesta şi Constanţa oferă turiştilor cardul Constanţa Pass, prin care li se asigură reducere la cinci mari obiective turistice. În plus, pe litoralul românesc începe să prindă contur şi turismul de business. Între conferinţe şi seminarii, turiştii pot face scufundări sau juca fotbal.
Companiile private contribuie şi ele într-o mare măsură la distracţia turiştilor. Fie că aleg calea festivalurilor, fie că preferă petrecerile cu DJ internaţionali, investitorii privaţi rezervă anual divertismentului câteva milioane de euro.
Firmele private investesc în imagine
Radio 21, de exemplu, împreună cu Music Production şi partenerii lor au pregătit anul acesta un eveniment de aproape un milion de euro: a opta ediţie a Liberty Parade. Adresat fanilor muzicii house, Liberty Parade reuneşte cei mai cunoscuţi DJ din ţară, precum şi vedete internaţionale care mixeaxă în trei camioane în mişcare, în zona Venus-Saturn. În acest an, au dansat pe ritmuri house circa 50.000 de participanţi.
Potrivit Laurei Chivu, Group PR & Promotion Manager la Radio 21, evenimentul reprezintă un adevărat potenţial turistic. Liberty Parade duce la epuizarea locurilor de cazare în mai multe staţiuni, precum şi a stocurilor de băuturi şi alimente a mai multor magazine din zona Venus-Saturn. Liberty Parade este un eveniment de imagine şi nu unul pentru profit, consideră reprezentanţii Radio 21.
Tot un eveniment nonprofit este şi Stufstock, un festival de rock născut ca un instrument de protest împotriva invadării Vămii Vechi cu genuri muzicale şi manifestări culturale neadecvate locului. Organizat de Asociaţia pentru Conservarea Ariilor Protejate Bio-Cultural, Stufstock va reuni în acest an aproape 50 de trupe româneşti şi internaţionale care vor concerta pe parcursul a patru zile, pe patru scene.
Dacă la început accesul la festival era gratuit, în prezent, spectatorii se pot abona la toate cele patru zile de muzică cu 80 de lei. Din acest an, organizatorii au pregătit şi locuri pentru campare şi au adus mai multe formaţii internaţionale. În aceste condiţii, susţine Rudolf Valentino, producătorul festivalului, costurile de organizare au crescut de trei ori faţă de anul trecut, până la circa 400.000 de euro. Organizatorii speră să îşi recupereze investiţiile prin sponsorizări (46%-47%), vânzarea biletelor şi comercializarea de produse.
Considerat o manifestare culturală cu caracter ecologic, Stufstock generează triplarea numărului de turişti veniţi în Vama Veche. Anul acesta, sunt aşteptaţi circa 20.000 de vizitatori, printre care şi bulgari.
Ritmul house dă tonul
O foarte mare priză la tineri o au concertele de muzică house, în care cluburile şi firmele de organizare investesc peste un milion de euro pe sezon. Împreună cu Asociaţia Culturală „Dă mai departe“ şi casa de discuri Roton, Cramps Music Italia a organizat la Vama Veche prima ediţie a festivalului Music Contaminations. Evenimentul a reunit artişti români şi italieni, prima zi fiind dedicată muzicii rock, iar cea de-a doua, muzicii electronice. Accesul la eveniment a fost gratuit, organizatorii încercând să îşi recupereze investiţia de 45.000 de euro din comercializarea materialelor promoţionale şi a CD-urilor. În cele două zile de concerte, Music Contaminations a adunat la Vama Veche aproape 10.000 de persoane. Apetitul tinerilor pentru muzica house a dus la înmulţirea evenimentelor la care participă DJ din străinătate, organizate de firme locale specializate.
Una dintre acestea, Sunrise, a pregătit pentru acest an trei spectacole de amploare, preferate în locul petrecerilor din cluburi. Potrivit lui Cătălin Ghinea, managerul Sunrise Booking, firma investeşte până la 200.000 de euro pentru un festival, unde numărul participanţilor se ridică la circa 5.000. Pentru o petrecere în club, unde vin între 1.000 şi 2.000 de oameni, în funcţie de spaţiu, costurile unei petreceri variază între câteva mii şi zeci de mii de euro. Numai participarea unui DJ cunoscut la nivel internaţional presupune costuri de peste 10.000 de euro, de la transport la cazare şi onorariu. Acest tip de spectacol, spune Ghinea, atrage nu numai tineri români, ci şi din Ungaria, Bulgaria, Germania sau Franţa.
Cluburile domină viaţa de noapte
Oferta este întregită de petrecerile din cluburi. Viaţa de noapte se învârte în perimetrul renumitelor cluburi La Mania, Gossip sau Kmy’s şi al petrecerilor de pe plajă. Legat de profitabilitatea petrecerilor, Stela Covaciu, manager la Kmy’s Club, spune că recuperarea investiţiilor se face numai datorită sponsorilor. La o seară obişnuită pot participa circa o mie de oameni, în timp ce la un spectacol participarea se dublează.
Paleta de evenimente este închisă de obişnuitele concerte de mâna a doua desfăşurate de obicei în teatrele de vară. Conform specialiştilor din industria muzicală, concertele de manele şi de varietăţi nu mai prind la public, fiind din ce în ce mai evitate. Artiştii români cunoscuţi au rezervat însă tot sezonul estival concertelor organizate fie de autorităţi sau cluburi, fie de companii care vor să se promoveze. Nume precum Voltaj, Andreea Bănică, Holograf sunt aşteptate în această vară pe litoral.
«Entertainment-ul joacă un rol esenţial în atragerea turiştilor către o destinaţie anume, deoarece turistul nu îşi alege locul de vacanţă pentru un hotel, ci pentru tot ceea ce înseamnă destinaţia: agrement, excursii, atracţii turistice, cazare.»
Corina Martin, preşedinte, APDTL
Ibiza dobrogeană
«Concertele de muzică electronică sunt cu siguranţă unul dintre punctele de atracţie ale litoralului românesc, considerat în ultimii ani o Ibiza a Europei de Est, datorită frecvenţei petrecerilor şi a invitaţilor acestora.»
Cătălin Ghinea, manager, Sunrise
Callatis – brandul Mangaliei
BANI Primăria Mangalia investeşte în acest an pentru divertismentul de pe litoral peste jumătate de milion de euro.
FESTIVAL Banii sunt alocaţi pentru evenimente precum festivalul Callatis, Târgul Estival de Carte (8 iulie – 26 august), Festivalul Internaţional „Zile şi Nopţi de Literatură“ (8-12 iunie), turneul de fotbal pe plajă „Războiul Stelelor“, prima ediţie a Maratonului Mării Negre „Callatis“, Ziua Marinei şi Gala Tânărului Actor.
Costineştiul mizează pe tineri
MUZICĂ Autorităţile locale din Costineşti au investit în acest an aproximativ 15.000 de euro pentru organizarea evenimentelor. „Nopţi Albe la Costineşti“ (8-11 iulie) au strâns 2.500 de spectatori în fiecare seară.
Tineri Sunt în desfăşurare şi „Galele Studenţeşti“ (5 iulie- 28 august) – concerte pe plajă, Festivalul internaţional de muzică uşoară „Tinereţii“ (8-13 august) şi „Festivalul de Jazz“(septembrie).
Mamaia, cea mai bogată staţiune
Investiţii Primăria Constanţa a alocat circa 900.000 euro pentru divertismentul estival.
Inedit Autorităţile locale au finanţat cursa de amabarcaţiuni Class 1 Romanian Grand Prix (31 august –
2 septembrie), spectacolul Aero GP (25-26 august) – competiţie unde se vor întrece avioane ultraperformante ce pot atinge viteza de 500 km/h, spectacolul din portul Tomis de „Ziua Marinei“, concertele Julio Iglesias, Modern Talking şi Turneul Internaţional de Box „Centura de Aur“
(3-9 septembrie).
Cultură „Festivalul Internaţional al Producătorilor de Film Independenţi (IPIFF)“ şi cele de muzică uşoară „Mamaia“ (23-26 august) şi muzică populară (29-31 august 2007) sunt susţinute de Consiliul Judeţean Constanţa (CJC). Pentru aceste evenimente, CJC alocă în acest an circa 970.000 de euro.
Eforie, săracă în oferte
RUTINĂ Primăria Eforie organizează în acest sezon estival „Zilele Eforiei“, între 10 şi 12 august (Eforie Sud), şi între 12 şi 15 august (Eforie Nord). Prima ediţie a avut loc în urmă cu şase ani, iar pentru 2007 sunt alocaţi aproximativ 75.000 de euro.
Varietăţi În cele două staţiuni din Eforie se desfăşoară evenimente culturale la teatrele şi grădinile de vară, închiriate unor firme de show-biz.
Televiziunile profită de divertismentul estival
PARTENERIAT Antena 1 a fost co-producător al Festivalului Callatis, considerând că se potriveşte cu profilul televiziunii. Cristina Cioran şi Dan Capatos au comentat împreună cu invitaţii lor cele mai controversate momente ale festivalului în emisiunea „Sentinţa de la miezul nopţii“.
TVR Pe de altă parte, TVR 2 este prezentă zi de zi la mare prin emisiunea „Plaja lui Măruţă“. TVR 1 promovează şi suportă costurile pentru transmiterea integrală a festivalului Mamaia.
1 milion de euro
este costul total al Liberty Parade, cel mai mare concert autohton de muzică house. Suma cuprinde cheltuielile de organizare şi pe cele de promovare