De fapt, companiile cu o diversitate mai mare au cu 70% mai multe șanse să cucerească mai multe piețe. Acest lucru poate schimba jocul în lumea profesională.
Prin semnarea Cartei Diversității, ajunsă la cea de-a doua ediție în cinci ani, organizațiile fac un pas semnificativ în călătoria lor spre diversitate și obțin, în același timp, acces la un cadru care poate ajuta la dezvoltarea și îmbunătățirea politicilor existente, căci publicația este menită să ofere inspirație, sprijin și motivație organizațiilor care se străduiesc să promoveze agenda de diversitate și incluziune.
Ghidul rapid și practic bazat pe inițiativele de succes implementate în managementul diversității de organizațiile românești include 15 exemple practice de inițiative, cu scopul de a inspira alte organizații în eforturile lor. Pe 18 aprilie 2018, România a lansat oficial Carta Diversității și a devenit a 21-a țară din Uniunea Europeană care a aderat la Europa Diversity Platform.
În prezent, Carta Diversității din România are 210 semnatari, cu aproximativ 260.000 de angajați din diverse companii, instituții publice și ONG-uri. Printre acestea, Philip Morris România.
Numărul angajaților în această companie a ajuns la 1.500, cu o rată anuală de creștere de 7%, invers față de declinul anual de 1% înregistrat de acest sector în țara noastră. Indirect și indus, nivelul estimat de joburi create sunt de 3.751 în 2023.
„Diversitatea este atuul nostru principal, spune Mircea Scăunașu, Managing Director Philip Morris Romania. Suntem parte a unui grup care este lider la nivel global în industria tutunului și care, printr-o mișcare revoluționară, și-a propus să construiască un viitor fără fum.
Acest lucru necesită, pe lângă o doză uriașă de curaj, dorința de a te reinventa ca organizație. O mișcare atât de importantă și curajoasă nu s-ar putea face fără oameni care împărtășesc viziunea noastră.”
Preocuparea pentru respectarea principiilor diversității și incluziunii nu sunt o noutate la nivelul companiei. În martie 2019, Philip Morris International (PMI) a devenit prima companie care a primit certificarea globală EQUAL-SALARY, după o amplă evaluare cantitativă și calitativă a practicilor legate de salarizare.
Concluzia analizei a fost că PMI privește diversitatea ca cel mai mare atu și promovează o cultură incluzivă care reflectă diversitatea lumii noastre, cu scopul de a crea un mediu în care toți angajații își pot manifesta în mod autentic personalitatea și valorile.
„Suntem o afacere internațională cu angajați din întreaga lume și valorificăm un mediu de lucru divers și incluziv, în care fiecare voce este auzită și apreciată, indiferent de mediul din care provine sau de identitate. La PMI, diversitatea este atuul nostru principal. În prezent, 37% din funcțiile de conducere sunt ocupate de femei și ne propunem să creștem acest procent la nivel internațional la cel puțin 40%. Lucrăm cu angajații noștri și promovăm discuții despre gen, LBGTIQA+, etnie și rasă, dizabilități și sănătatea mintală.”, completează Mircea Scăunașu.
Cel mai recent studiu referitor la impactul economic al organizației punctează deja aceste aspecte pozitive și la nivel național, traduse în cifre concrete. În România, compania acordă mare atenție principiilor egalității de șanse și diversității.
Femeile câștigă cu 13% mai mult decât bărbații, invers față de situația la nivel național, unde femeile au salarii cu 2% mai mici decât bărbații. În plus, 19% dintre angajații PMI în România au 30 de ani sau chiar mai puțin, raportat la media națională de 15%.
PMI este un contribuabil important la bugetul de stat. La nivel local, fabrica PMI din Otopeni cumulează aproape 3% din forța totală de muncă angajată în industrie din Județul Ilfov, unul dintre cele mai importante centre economice din țară.
De altfel, o contribuție importantă a companiei la economia locală este generată de salariile medii ridicate, cu mult peste media națională. În 2022, de exemplu, salariul mediu brut în cadrul PMI era de 1,4 ori mai mare decât salariul mediu brut pe economie.
Multe companii recunosc rolul vital al diversității și incluziunii în menținerea competitivității lor, dar nu toate au atins același nivel de progres. Mulți au implementat strategii de management al diversității pentru a face din diversitate o parte esențială a strategiei de afaceri. Cu toate acestea, este important ca toate companiile să facă eforturi pentru a îmbrățișa pe deplin diversitatea.
Promovarea unui mediu incluziv și divers la locul de muncă nu este doar un lucru corect de făcut, ci este crucial în orice proces de transformare.
„Prin semnarea Cartei Diversității din România în 2020 ne-am angajat atât la nivel internațional, cât și în România, să oferim în continuare un mediu de lucru în care angajații să se simtă sprijiniți, respectați, implicați și să aibă oportunitățile necesare pentru a-și atinge potențialul, indiferent de vârstă, naționalitate, gen, etnie, orientare sexuală, religie sau orice altă caracteristică care i-ar putea face să se simtă prea „vizibili” sau, din contră, „invizibili”.
La PMI, oamenii noștri fac parte dintr-o cultură creativă, colaborativă, în care liderii îi inspiră pe cei din jur, îi ajută să își dezvolte abilitățile profesionale și îi inspiră să joace un rol cheie în construirea unui viitor fără fum.”, concluzionează Mircea Scăunașu, Managing Director Philip Morris România.
Pentru ca o companie sau o afacere să fie cu adevărat incluzivă, acestea trebuie să depună un efort organizațional pentru a se asigura că efectele pozitive ale diversității sunt păstrate și că toți angajații se simt bineveniți și implicați.
Angajații vor fi mai fericiți în funcțiile lor; vor apărea idei noi, iar productivitatea va crește. Este timpul ca organizațiile să adopte o atitudine mai proactivă în ceea ce privește angajarea unei forțe de muncă diverse, care să reflecte oamenii adevărați ai societății de astăzi.