Cu datorii de zece milioane de euro, Diverta este printre cele câteva nume de notorietate care au intrat în insolvenţă din cauza crizei. Este prima piesă de domino în şirul companiilor din grupul RTC?
Întrebarea este cu atât mai legitimă cu cât, la numai o săptămână de la anunţarea insolvenţei Diverta, o a doua companie a grupului, TCE Logistică, ce acumulase datorii de 8,5 milioane de euro, a început reorganizarea judiciară. „Nu cred că RTC-ul ar avea vreo zonă anume mai vulnerabilă decât alta şi, în niciun caz, Diverta“, declară, pentru Capital, Octavian Radu, cel care controlează grupul de firme RTC. „Diverta este una din cele nouă linii de business din RTC, cu o pondere de 20% în cifra de afaceri. Pare probabil mai mult decât ceea ce este, pentru că, fiind în retail, este mai vizibilă decât restul afacerilor. Chiar şi pentru Proffice, Diverta nu reprezintă decât circa 6% din rulaj“, adaugă acţionarul. Totuşi, din cele zece milioane de euro, jumătate sunt datorate unor firme din grup, cum sunt Ara Toys sau Proffice.
Pe scurt, iată cum a ajuns Diverta în insolvenţă: criza a dus la o scădere puternică a vânzărilor, iar chiriile mari din centrele comerciale, unde compania deţine magazine, nu au putut fi reduse în acelaşi ritm. „Unii dezvoltatori au fost alături de noi, ne-au făcut o reducere sau ne-au relocat pe spaţii mai mici“, explică Amalia Buliga, CEO Diverta. Însă nu toţi şi, chiar şi după aceste relocări, nu toate magazinele au intrat pe profit.
Salariile fuseseră reduse cu 45%
„Nu se putea ieşi din aceste contracte în niciun fel, iar dacă am fi încercat, nu făceam decât se ne implicăm în nişte procese de lungă durată. Singura cale era reorganizarea“. Acum, sunt analizate toate magazinele neprofitabile, pentru a se renegocia sau rezilia contractele. De exemplu, în cazul Liberty Center, s-a decis deja închiderea magazinului. Există însă şi exemple de succes: un magazin care şi-a îmbunătăţit performanţa în urma măsurilor luate anul trecut este cel din Bd. Magheru din Bucureşti. „Acum este pe break-even, dar anul trecut nu a fost. Rezultatul operaţional a fost, în 2009, pe companie, un minus 650.000 de euro, fiindcă un milion am pierdut cu Magheru“, explică Amalia Buliga.
S-au făcut greşeli de management? „Greşeli facem cu toţii“, spune managerul care a preluat de numai două luni conducerea companiei, după ce patru ani a fost director financiar. Ea spune că poate ar fi fost mai bine să se fi declanşat procedura încă de anul trecut, evitând închiderea anului cu pierderi. Despre managerul care a precedat-o, Emilia Canea, la conducerea Diverta din ianuarie 2009, vorbeşte numai de bine; ea a luat câteva dintre cele mai dificile decizii. Astfel, dacă la începutul crizei salariile şi chiriile reprezentau câte 20% din vânzările companiei, acum chiriile reprezintă 25%, iar salariile 12%. Asta, după ce salariile au fost diminuate cu 45%, iar chiriile cu doar 20%, din cauza dificultăţii de a renegocia contractele.
Cum au reacţionat furnizorii la aflarea veştii? „Cei care au lucrat cu Flanco ştiau exact ce înseamnă de fapt insolvenţa, nu au avut probleme. Cei care s-au întâlnit pentru prima dată cu această problemă au înţeles până la urmă că, dacă ne livrează marfă în continuare, noi vindem şi îi putem plăti. Şi, în final, au luat decizia raţională, nu pe cea emoţională, care ar fi fost retragerea“, explică Amalia Buliga. Concret, Diverta are deja acordul primilor cinci-şase furnizori din fiecare raion pentru continuarea livrărilor.
Când va ieşi compania din insolvenţă? „Eu îmi doresc să finalizăm reorganizarea în doi ani“, spune ea. Termenul maxim permis de lege este de trei ani, însă cu cât procesul se încheie mai repede, cu atât va fi mai bine pentru dezvoltarea viitoare a companiei.
Reorganizarea nu înseamnă faliment, ci este o şansă de ajustare a anumitor activităţi neprofitabile.
Amalia Buliga, CEO, Diverta
Vânzările lanţului de librării au suferit o scădere de 37% anul trecut, însă costurile companiei nu au putut fi reduse în aceeaşi proporţie.