Pentru a evalua numarul impresionant de publicatii saptaminale si lunare de pe piata romineasca nu este necesar sa citesti sondajele de audienta. O plimbare pe la tarabe este edificatoare: o plaja de publicatii, acoperind fel de fel de gusturi ale consumatorilor. in ciuda acestei abundente, specialistii media sustin ca potential pe piata exista, important este, isa, ca editorii sa gaseasca nisele. Rapoartele de audienta arata, de fapt, impactul si performantele titlurilor, chiar daca multe dintr
Pentru a evalua numarul impresionant de publicatii saptaminale si lunare de pe piata romineasca nu este necesar sa citesti sondajele de audienta. O plimbare pe la tarabe este edificatoare: o plaja de publicatii, acoperind fel de fel de gusturi ale consumatorilor. in ciuda acestei abundente, specialistii media sustin ca potential pe piata exista, important este, isa, ca editorii sa gaseasca nisele. Rapoartele de audienta arata, de fapt, impactul si performantele titlurilor, chiar daca multe dintre acestea nu mizeaza pe vinzarile de publicitate. Revista Formula AS, de exemplu, liderul audientei de ani buni i piata saptaminalelor, nu este nici pe departe un mare vinzator de spatii publicitare. in ultimele doua luni, audienta sa a crescut pas cu pas: cu 5,4% i octombrie fata de septembrie si cu 6,6% i noiembrie fata de luna precedenta. in clasamentul primelor zece saptaminale cu cea mai mare audienta se afla trei ghiduri TV: TVmania, ProTV Magazin si Acasa Magazin. Succesul acestora se datoreaza preferintei rominilor pentru singura distractie ieftina si la idemina: televizorul. Cele trei ghiduri TV exploateaza la maximum acest comportament. De aceea, succesul primelor zece titluri care acopera zona divertismentului este evident. Chiar si pe urmatoarele locuri apar bine instalate suplimentele de week-end ale principalelor cotidiene nationale: Libertatea, Rominia libera, Evenimentul Zilei si Ziua, care contin informatii asemanatoare cu cele din ghidurile TV mai sus mentionate. Aceste suplimente joaca rolul unor locomotive care aduc saptaminal cele mai mari cresteri de audienta ale ziarelor ce le gazduiesc.
O adevarata surpriza o reprezinta publicatia Arborele Lumii, care s-a instalat i scurt timp i topul preferintelor a trei generatii: copii, parinti si bunici (eventual strabunici!). Pe locul 11 apare Academia Catavencu, un saptaminal cu cititori inteligenti si instruiti, care i primele doua saptamini din luna noiembrie a iregistrat o crestere a audientei de 9 procente. Credem ca acest salt nu se datoreaza atit noului editorialist, Florin Calinescu, cit mai cu seama campaniei electorale, subiect de actualitate. Cele mai mari cresteri ale audientei i jumatatea lunii noiembrie le-au iregistrat Infractorul (21%), Dilema (20%), Capital (16%). Nici unul dintre titlurile de pe piata saptaminalelor n-a fost zguduit de scaderi spectaculoase i audienta. Se poate spune ca miezul toamnei a fost favorabil consumului de presa saptaminala.
„Plai cu boi” s-a lansat i forta
Ca sa nu comparam „merele cu perele”, trebuie sa facem distinctia cuvenita itre lunare si bilunare. Topul zece la lunare este dominat de revistele pentru femei. Revista Unica are cea mai mare audienta de pe piata lunarelor i luna octombrie, urmata la „o distanta” de 80.000 de cititori de Avantaje si de Olivia. Spre deosebire de piata saptaminalelor, mai „asezata”, cea a lunarelor este mult mai dinamica din perspectiva audientei. Cresterile si descresterile sunt mai vizibile. Comportamentul de cumparare a revistelor lunare poate fi influentat mult mai usor de „chilipiruri” (cadouri) inserate i paginile acestora.
in comparatie cu septembrie, luna octombrie a adus cele mai mari caderi i audienta pentru revistele: Claudia (53%), Popcorn (40%) si Playboy (39%). Probabil ca audienta acestei din urma reviste tine de notorietatea vedetelor care pozeaza. O surpriza este aparitia i raportul de monitorizare a revistei conduse de Mircea Dinescu, Plai cu boi. Publicatia, careia i s-a facut o reclama „folclorica” (dupa urechea poetului), a surclasat titluri precum Madame Figaro, Ea si El, Privirea, nume cu oarecare vechime pe piata. Ramine de vazut daca publicatia lui Dinescu va iregistra acelasi succes si dupa ce a trecut de valul curiozitatii. Cele mai mari cresteri i audienta le-au iregistrat lunarele Elle (174%), Caminul (139%) si Doina (117%).