„Creșterea cu 33% a distribuției de inputuri într-o piață caracterizată de numeroase provocări demonstrează că suntem pe mai departe un partener sigur și de încredere pentru clienții noștri. Acest statut ne-a determinat să investim și mai mult, să alocăm peste 18 milioane de Lei, doar în 2015, în servicii de calitate, în creșterea eficienței operaționale și în modernizarea unității de procesare a cărnii. Ne dorim ca aceste servicii să răspundă din ce în ce mai bine nevoilor clienților noștri și să aducă plus valoare afacerilor acestora”, a declarat Ștefan Bucătaru, Director General Agribusiness.
Piața de agribusiness a fost afectată, în 2015, atât de scăderea producției agricole a României cu peste 30%, din cauza secetei prelungite, urmată de scăderea semnificativă a prețurilor pe piețele internaționale, cât și de o stagnare a pieței inputurilor agricole (semințe, pesticide, îngrășăminte, motorină) pentru prima dată în ultimii 10 ani.
În acest context, Agricover s-a axat pe o serie de măsuri ce au vizat în principal eficiența operațională, precum reașezarea echipelor din teren, pentru o mai bună gestionare și deservire a unui număr în creștere de clienți și dezvoltarea unor noi soluții de automatizare a proceselor care să permită creșterea volumului de tranzacții și reducerea timpilor de răspuns.
Investiții: 18 milioane de lei în abator și silozuri
În cursul anului 2015, Agricover a demarat un amplu program de investiții, atât în unitatea de procesare a cărnii, cât și în infrastructura de preluare și depozitare a cerealelor și oleaginoaselor. Astfel, investițiile în abator s-au axat pe modernizarea unității, automatizarea și implementarea unor sisteme informatice de gestiune. Deschisă în luna iulie 2015, linia de business a atins la finalul anului capacitatea de abatorizare de 1.200 capete pe zi. Efortul investițional a vizat și dezvoltarea unui portofoliu diversificat de produse ambalate, listat deja în majoritatea lanțurilor de retail, precum carne de porc tranșată și produse semi-preparate.
În același timp, investițiile au vizat completarea dotării și informatizarea activităților din baze și silozuri, având ca rezultat creșterea acurateții determinărilor cantitative și calitative. În acest fel, partenerii companiei beneficiază de servicii de calitate și de un plus de eficiență în procesul de valorificare a cerealor.
Valorificarea și distribuția de legume și fructe, desfășurată sub programul Dor de Gust, a atins un volum de 8.200 tone de fructe și legume românești valorificate în marile rețele de retail și către industria procesatoare.
Distribuția de inputuri a fost cea mai dinamică linie de business a companiei în 2015, înregistrând o creștere medie de peste 33% a volumelor, pe fondul unei piețe a inputurilor agricole aflată în stagnare – pentru prima dată în ultimii 10 ani. Pentru achiziția de semințe și pesticide, au fost acordate fermierilor peste 170 milioane Lei credit comercial, suplimentar față de creditele oferite de Agricover Credit IFN.
Valorificarea de cereale și oleaginoase a înregistrat o scădere, atât la nivelul prețului mediu, cât și al volumelor tranzacționate, de circa 23% față de anul anterior, în 2015 fiind achiziționate și valorificate aproape 700.000 tone. Aceste scăderi sunt rezultatul combinat al diminuării cu 30% a producției de cereale la nivel național, dar și a deciziei fermierilor de a amâna vânzarea cerealelor, din cauza prețului redus. Din estimările companiei reiese că fermierii au păstrat pe stoc cu 2-3 milioane de tone de cereale mai mult la finele anului 2015, față de anul 2014.
Portofoliul de clienți Agricover a ajuns la un număr de 4.500 fermieri, ce lucrează o suprafață de 1,5 milioane hectare. Una dintre prioritățile companiei a fost extinderea numărului de clienți medii și mici, obiectiv urmărit și în 2016.
Numărul de angajați implicați în operațiunile de Agribusiness a crescut la 726 în 2015, față de 542 angajați în 2014, creștere susținută în principal de dezvoltarea abatorului. Grupul Agricover are, în prezent, peste 850 angajați.
Perspective pentru 2016
Pentru anul 2016, operațiunile de Agribusiness se vor axa, în principal, pe consolidarea poziției de piață, pe stabilizarea liniilor noi de business și pe continuarea creșterii eficienței organizaționale. Managementul riscului rămâne o prioritate centrală pentru Agricover în 2016, în contextul în care dezvoltarea operațiunilor de Agribusiness presupune creșterea numărului de clienți deserviți, în special în zona clienților mici și mijlocii.