Compania Ceetrus (fostă Immochan), divizia imobiliară a grupului francez Auchan, intenţionează să se extindă puternic pe sectoarele de birouri şi rezidenţial ale pieţei imobiliare locale, după ce grupul specializat în retail a realizat că, deocamdată, nu mai este loc în România pentru centre comerciale de proporţii. Negociază achiziţii de terenuri în Cluj-Napoca, Bucureşti, Craiova şi Sibiu.
După ce, în urmă cu câţiva ani, a convins consiliul director al grupului că România poate fi prima ţară în care Ceetrus să dezvolte un ansamblu de locuinţe, planurile de astăzi ale managerului local al grupului se îndreaptă clar spre proiecte mixte de birouri şi locuinţe, care includ retailul doar ca element secundar. Compania este în continuare unul dintre cei mai mari proprietari de spaţii comerciale moderne din România, deoarece deţine în coproprietate cu Auchan 23 din cele 33 de hipermarketuri pe care francezii le-au deschis în România, ceea ce reprezintă o suprafaţă comercială închiriată de 150.000 mp, la care se adaugă mallul Coresi Shopping Resort din Braşov.
„Faptul că nu mai facem centre comerciale sau hipermarketuri Auchan de 12.000 mp înseamnă că retailul se schimbă. Toate hipermarketurile sunt într-un proces de digitalizare şi se transformă tot mai mult într-un loc de experienţă, pentru că produsul cel mai ieftin este, de regulă, pe internet. Observ că nevoile actuale sunt, mai degrabă, legate de birouri, rezidenţial şi de retail de proximitate. În acest moment nu avem în plan să facem un nou centru comercial mare. Nu simt că este loc pentru aşa ceva“, a declarat Tatian Diaconu, CEO-ul Ceetrus România.
Terenuri prea scumpe
Deşi admite că piaţa imobiliară românească este pe un val de creşteri şi că preţul terenurilor este uşor inflamant, Diaconu se află într-o cursă pentru acumularea de noi terenuri mari care să permită companiei pe care o conduce dezvoltarea de noi proiecte. El a anunţat că se află în diferite etape de negociere pentru achiziţia de loturi în Cluj-Napoca, Bucureşti, Craiova şi Sibiu.
„Nu ne sperie să facem proiecte imobiliare în România care să necesite investiţii chiar şi de două miliarde de euro, dar nu vrem să facem o greşeală acceptând să plătim un preţ nesustenabil pentru un teren“, a mai spus directorul firmei.
Diaconu spune că, cel mai probabil, următorul proiect mare va fi dezvoltat în Cluj-Napoca, unde este spre final cu semnarea contractului de cumpărare a unei parcele de patru hectare de teren, ce poate fi extinsă, prin noi achiziţii, până la 12 ha. Aici, francezii au gândit un complex ce va avea, în principal, birouri, dublate de locuinţe şi retail.
Un proiect mai mare este aşteptat la Bucureşti, unde Ceetrus negociază achiziţia unui teren de peste zece hectare, parte a unei foste fabrici. Griro, Helitube sau Aversa sunt doar trei exemple de foste fabrici bucureştene scoase la vânzare a căror suprafeţe depăşesc zece hectare, însă Diaconu nu a vrut să precizeze despre ce teren este vorba.
„Ajungi la concluzia că pentru a face un proiect bun, poţi să plăteşti pe un teren 200 euro/mp, dar proprietarul cere 700 euro/mp. Sunt un bun negociator, dar de la 700 de euro/mp la 200 euro/mp distanţa e prea mare. Noi nu mai vrem să fim un simplu dezvoltator, care poate accepta să plătească 500 de euro/mp, însă pentru asta trebuie să construieşti imobile de P+26 cu distanţă de şase metri între blocuri şi fără spaţii verzi. Când fac o ofertă pentru un teren ţin cont de conceptul meu, care include un plan de urbanizare, cu drumuri, cu şcoală“, explică Diaconu dificultatea de a încheia o tranzacţie în Bucureşti.
Terenul vizat în Craiova este potrivit pentru o componente de retail puţin mai mare şi locuinţe, spune managerul.
Anul trecut, Ceetrus a cumpărat un teren alăturat hipermarketului Auchan din Satu Mare, iar acum este în proces de autorizare a unei extensii de 10.000 mp, care va dubla suprafaţa existentă a unităţii de retail şi va adăuga o zonă de restaurante şi un cinematograf. După această extindere, investitorul mai rămâne cu 3,5 hectare de teren destinat construcţiei unui cartier rezidenţial cu 300 de apartamente, grupate în clădiri de câte două etaje.
„Dacă finalizăm extinderea de retail până în august 2019, vom continua cu aceeaşi firmă de construcţii şi cu componenta rezidenţială, care ar trebui definitivată în 2021-2022“, menţionează Diaconu.
Hotel la Braşov
Investitorul francez este proprietarul terenului de 124 de hectare ce a aparţinut fabricii Tractorul Braşov, care, în ultimii ani, a fost acoperit cu un mall, un centru de afaceri şi blocuri de locuinţe.
„Ne-am propus ca anul acesta să începem construcţia primului hotel, pe terenul din Braşov, lângă imobilele de birouri. Sperăm ca în octombrie-noiembrie să avem deja construcţia începută. Discutăm cu doi operatori: unul local şi altul internaţional. Hotelul va fi de patru stele, orientat spre zona de business şi are prevăzute 125 de camere. Ar putea fi deschis în decembrie 2019, cel târziu în aprilie 2020“, a anunţat Tatian Diaconu.
Ceetrus mai are rezervat 7,5 hectare din terenul Tractorul pentru dezvoltarea zonei de retail, pe care ar trebui să vină un retailer de mobilă, cel mai probabil Kika sau IKEA. În plus, continuă dezvoltarea zonei de birouri cu o nouă clădire de 15.000 mp, care trebuie închisă până la sfârşitul anului. Cu acest nou imobil, portofoliul de birouri al companiei se va ridica la 65.000 mp şi va fi cel mai mare parc de birouri din Braşov. Potenţialul de dezvoltare al acestei componente este de 110.000 mp, pentru care are teren rezervat.
Investitorul mai are 24 de blocuri de locuinţe în construcţie, după ce a finalizat deja nouă imobile. Acestea sunt realizate în parteneriat cu antreprenoarea locală Daniela Kasper. „Sunt circa 1.500 de apartamente, din care 600 de unităţi au fost livrate, iar restul trebuie terminate până la sfârşitul anului 2020“, mai spune managerul.
Investiţiile Ceetrus în România au ajuns la circa 300 mil. euro, iar valoarea de piaţă a activelor companiei este apreciată de Diaconu la 400-500 mil. euro.
Ceetrus este prezentă în 13 ţări şi deţine 393 de centre comerciale. Grupul Auchan, din care face parte, este controlat de familia Mulliez, prin exponentul său Gerard Mulliez – fondatorul grupului, considerată cea mai bogată din Franţa, cu o avere estimată la aproape 40 mld. euro în 2016, potrivit revistei franceze Capital. Printre brandurile grupului, prezente în România, se numără Auchan, Decathlon şi Leroy-Merlin.