Prin partaj, fiecare devine proprietar exclusiv asupra unei părți determinate dintr-un bun sau asupra unor bunuri dintre cele care constituie obiectul dreptului de proprietate comună, drept care se transformă într-un drept de proprietate exclusivă.

Partajul poate avea două forme

Un caz adesea întâlnit este acela de partaj în caz de divorț, atunci când foștii soții își împart bunurile comune achiziționate în timpul căsniciei. De asemenea, mai există și partajul între moștenitori, sau între parteneri de afaceri.

Potrivit art. 670 din Codul Civil, partajul poate fi convențional (prin buna învoială) sau judiciar (prin hotărâre judecătorească).

În cazul partajului pe cale convențională, părțile se înțeleg între ei cu privire la modalitatea de realizare a partajului. Acest partaj se poate realiza la notar, în cazul soților, putând fi făcut odată cu divorțul.

În a doua situație, când părțile nu se înțeleg, partajul se poate realiza la instanța de judecată. Acesta se poate realiza în cazul soților odată cu divorțul la tribunal, sau pe cale separată. În acest caz, solicitantul trebuie să redacteze o cerere care să conțină următoarele: numele, domiciliul sau reședința părților; obiectul cererii; motivele de fapt și de drept pe care se întemeiază cererea, dovezile pe care se sprijină fiecare capăt de cerere.

De asemenea, cererea trebuie să mai cuprindă persoanele între care urmează a avea loc partajul, titlul pe baza căruia acesta este cerut, toate bunurile supuse partajului, valoarea lor, locul unde acestea se află, precum și persoana care le deține sau le administrează, transmite stirileprotv.ro.

Menționăm că, bunurile comune sunt bunuri dobândite în timpul căsătoriei, cu excepția acelora pe care legea le declară ca fiind bunuri proprii ale unuia dintre aceştia.

Ce acte sunt necesare pentru partajul unui bun imobil

În cazul în care partajul se face pentru un bun imobil, cele două părți trebuie să prezinte următoarele acte:

– acte de identitate ale părților implicate;

– acte de proprietate asupra imobilului ce face obiectul partajului (după caz: contract vânzare-cumpărare, contract de donație, proces-verbal de predare-primire, act vânzare-cumpărare autentificat, sentință/decizie civilă definitivă, titlu de proprietate, certificat de moștenitor etc.);

– certificate de rol fiscal pe numele fiecăruia dintre coproprietari, eliberate de administrația financiară competentă, din care să rezulte că aceștia sunt la zi cu plățile către stat;

– documentația cadastrală a bunului imobil (plan cadastral, releveu, încheiere intabulare);

– extrasul de carte funciară se obține prin intermediul biroului notarial și este valabil 10 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii;

– o adeverință eliberată de asociația de proprietari sau locatari (în cazul apartamentelor) care să arate că proprietarii sunt la zi cu datoriile față de aceasta (întreținere, cheltuieli, reparații, cheltuieli comune etc.);

– certificat de urbanism în cazul terenurilor.