26 august a.c. este termenul pana la care firmele isi mai pot majora capitalul social la patru milioane de lei. Aproximativ 200.000 de firme ar trebui sa faca acest lucru pentru a putea functiona in continuare. Este putin probabil ca se va intampla acest lucru. Mai mult ca sigur ca 200.000 de firme sunt practic abandonate. In loc ca Guvernul sa treaca la dizolvarea rapida a firmelor, s-a preferat prelungeirea termenului pana la care actionarii firmelor ar fi trebuit sa majoreze capitalul social.
26 august a.c. este termenul pana la care firmele isi mai pot majora capitalul social la patru milioane de lei. Aproximativ 200.000 de firme ar trebui sa faca acest lucru pentru a putea functiona in continuare. Este putin probabil ca se va intampla acest lucru. Mai mult ca sigur ca 200.000 de firme sunt practic abandonate. In loc ca Guvernul sa treaca la dizolvarea rapida a firmelor, s-a preferat prelungeirea termenului pana la care actionarii firmelor ar fi trebuit sa majoreze capitalul social. In mod evident, nu suma impusa de cresterea capitalului – doua milioane de lei – a fost decisiva. Pentru orice proprietar de companie, suma solicitata ar fi fost la indemana. Problemele nu erau legate de bani sau de timp, de aceea amanarea termenului de majorare a capitalului social a fost de prisos. Adevarata problema a acestui abandon in masa al firmelor este cu totul alta.
Cele 200.000 de firme dau o imagine a economiei subterane din Romania. Mai mult ca sigur, prin aceste intreprinderi s-a derulat contrabanda cu tigari sau cu alcool. Tot pe aici au trecut cecuri fara acoperire si bani restituiti de Ministerul Finantelor ilegal. In aceasta zona ar trebui cautate si firmele care au facut exporturi fictive sau importuri pentru care nu s-au mai platit taxe vamale. Se poate spune ca procedurile pentru infiintarea unei firme sunt birocratice in Romania. Dar in acelasi timp sunt si permisive. Orice investitor isi putea infiinta o firma fantoma prin care derula o serie de operatiuni comerciale, dupa care o abandona. Desigur ca nu exista un sistem infailibil prin care sa se impiedice aparitia firmelor fantoma. Cel mult un control strict ar fi limitat expansiunea lor. Interesant ar fi de vazut ce prejudiciu au adus cele 200.000 de firme bugetului de stat. Pentru ca mai mult ca sigur destule dintre ele au fost abandonate cu tot cu datorii la buget.
Legislatia romaneasca nu rezolva nimic. Chiar daca nivelul capitalului social a fost marit, este greu de crezut ca fantomele nu vor mai circula nestingherite prin economia romaneasca. O solutie ar putea fi aceea a individualizarii culpei. Mai exact, ar trebui urmariti patronii intreprinderilor care se vor dizolva peste cateva zile. Deocamdata, Guvernul a inceput cosmetizarea. Pana cand va ajunge sa taie in carne vie, va mai trece timp.