Într-o lume digitalizată în continuă expansiune, utilizatorii de telefoane smart și cei cu bani în cont sunt avertizați să fie extrem de vigilenți. Directoratul Național de Securitate Cibernetică a emis un avertisment alarmant joi, subliniind că infractorii cibernetici profită din plin de obiceiurile noastre de a face cumpărături online și de a interacționa cu serviciile de curierat sau Poșta Română.
Alertă DNSC. Cumpărăturile online aduc o nouă amenințare cibernetică
Alertă din partea DNSC pentru cei cu telefoane mobile. În era digitală în care cumpărăturile online sunt tot mai frecvente, o nouă amenințare cibernetică își face simțită prezența. Directoratul Național de Securitate Cibernetică avertizează că infractorii cibernetici profită de obiceiurile noastre de a interacționa cu serviciile de curierat sau Poșta Română pentru a ne atrage în capcanele lor online.
DNSC a subliniat că, odată cu creșterea frecvenței cumpărăturilor online, notificările, mesajele și email-urile de la serviciile de curierat sau Poșta Română au devenit o rutină obișnuită pentru mulți dintre noi.
Cu toate acestea, DNSC a avertizat că infractorii cibernetici profită de această obișnuință, folosind-o pentru a-și întinde capcanele pe internet. Astfel, utilizatorii sunt expuși riscului de a fi induși în eroare și de a deveni victime ale unor atacuri cibernetice, cum ar fi SMishing-ul, care implică trimiterea de mesaje text frauduloase în încercarea de a obține informații sensibile sau de a fura date personale.
„Frecvența crescută a cumpărăturilor online ne face să primim adesea notificări, mesaje sau email-uri de la servicii de curierat sau Poștă.
Infractorii cibernetici profită de această rutină, încercând să exploateze noile obiceiuri pentru a ne întinde capcane pe internet”, a transmis Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC).
Ce este SMishing-ul și cum funcționează?
SMishing-ul este o formă de fraudă similară cu phishing-ul, care se desfășoară prin mesaje text (SMS). Infractorii trimit mesaje frauduloase care par să provină de la surse de încredere, precum companiile de livrare. Aceste mesaje conțin adesea link-uri către site-uri web false, unde încearcă să obțină informații sensibile, cum ar fi datele de autentificare sau informațiile personale.
Potrivit specialiștilor, un exemplu recent este cel în care infractorii trimit mesaje text pretinzând că sunt de la Poșta Română, încercând să convingă destinatarii să acceseze link-uri periculoase.
Recomandări pentru protecție
Pentru a vă proteja împotriva SMishing-ului, DNSC oferă următoarele recomandări:
- Nu faceți clic pe linkuri din mesaje text de la surse necunoscute.
- Nu furnizați niciodată informații sensibile prin SMS.
- Instalați un software antivirus pe dispozitivul dumneavoastră.
- Fiți atenți la mesajele text care vă solicită să acționați imediat sau să furnizați date de urgență.
Ce trebuie să faceți dacă sunteți victima unui atac de SMishing?
- Contactați imediat banca dumneavoastră, dacă ați furnizat date de card sau date de autentificare la contul dvs.
- Schimbați parolele pentru acele conturi online ale căror date le-ați furnizat după accesarea unor astfel de link-uri înșelătoare și activați autentificarea în doi pași (2FA).
- Raportați incidentul autorităților la telefonul 1911.