Avansul tehnologic și influența globalizării modifică modul în care se realizează tranzacțiile financiare zilnice, inclusiv prin apariția de noi relații între marcă și consumator. Starcom MediaVest a realizat un studiu pentru a observa cum influențează rolul tranzacțiilor zilnice sistemele noi de plată de pe telefonul mobil, valutele virtuale și comerțul social.
Analiza Starcom urmărește dezvoltarea trendurilor la nivel global, dar și existența lor la nivel local, iar targetul investigat acoperă persoane cu vârste cuprinse între 19-34 de ani și experți din 18 țări din toată lumea. Studiul realizat a inclus o etapă de documentare prin analiza informațiilor publice cu privire la „future of money”, cât și o etapă de studiu calitativ prin intervievarea a peste 60 de experți și tineri din generația Millennials.
Generația tânără este prima care a reacționat la aceste schimbări. Studiile arată că la nivel global tinerii sunt foarte deschiși la modalități noi de a face plăți și sunt din ce în ce mai sceptici când vine vorba de metodele tradiționale. Un studiu Accenture din 2014 arată că 52% dintre tineri au folosit metoda mobile payment, 41% folosind cel puțin lunar telefoanele pentru a face plăți. Tinerii încearcă să își organizeze viețile financiare în același mod în care își organizează viețile digitale și sociale.
P2P Payments (person to person), bitcoins sau bunurile virtuale sunt doar câteva dintre noile trenduri globale atunci când vine vorba de felul în care se cheltuiesc banii. Tinerii continuă să contrazică stereotipul potrivit căruia aceștia nu ar fi responsabili când vine vorba de bani. Aplicații precum Swift Save în Irlanda și Piggybot în Statele Unite ale Americii aduc avantaje multiple tinerilor, de la realizarea tranzacțiilor fără a fi nevoie de o deplasare la un bancomat, la a nu-și mai face griji cu privire la fondurile insuficiente sau la a face economii în timp real.
Investițiile au devenit accesibile oricui iar tinerii millennials sunt interesați să profite de această oportunitate. Crowdfounding le oferă posibilitatea să investească în companii în ale căror produse cred.
Un alt trend aflat în creștere este „Financial Inclusion”, adică modul în care tehnologia va fi folosită pentru a ajuta oamenii fără putere financiară mare să facă rost de bani. Dacă până acum companiile FinTech ajutau persoanele cu putere financiară să își gestioneze fondurile, acum încep să apară start-up-uri care își focusează atenția pe impactul social și pe cei trei P – persoane, planetă, profit – oferind susținere consumatorilor de rând prin intermediul plăților de pe mobil, microfinanțărilor sau serviciilor alternative de creditare.
Și în România, tinerii au o relație specială cu telefoanele mobile, care au devenit o parte intrinsecă a vieții lor: 77% dintre ei nu ies din casă fără telefonul mobil, dar par să adopte mai greu aceste noi metode de tranzacționare. Încet, încet, ei se îndreaptă către noile trenduri în materie de plăți: 61% dintre tineri au cel puțin un card bancar, 42% sunt foarte interesați de site-urile de e-commerce, 12% fac cumpărături online și 26 % folosesc internet banking-ul cel puțin lunar, însă par să fie rezervați când vine vorba de folosirea metodelor emergente de plată identificate la nivel global, ca P2P payments, sisteme alternative de plată sau valute alternative.
Pe piața românească există deja câteva branduri care încearcă să implementeze sau să țină cont de trendurile globale și de „viitorul banilor”. Printre ele se numără F64, Vodafone, Orange, Metrorex, CNADNR și Cora, primul retailer care, începând din iunie anul acesta, acceptă mobile payments via Netopia MobilePay Wallets.
Un număr 36 de companii acceptă deja Bitcoins, M-Pesa, serviciul oferit de Vodafone și lansat în martie 2014, se adresează printre altele și persoanelor care nu dețin un cont bancar (62% dintre tineri nu au cont bancar), iar serviciul Uber a fost lansat în februarie 2015 în București, ducând sistemul plăților cu un pas înainte prin procesarea acestora în mod automat, prin intermediul aplicației.
Nu în ultimul rând, studiul arată că, deși în piață există deja câteva metode noi de plată, nu mulți tineri le folosesc. Numărul mic de utlizatori se datorează atât educației insuficiente pe care clienții o primesc de la companiile care le pun la dispoziție aceste servicii noi, cât și dificultății de a înțelege toate beneficiile pe care noile metode de plată le aduc utilizatorilor.