În 2008, doar 30% din românii care intentionau să achizitioneze un produs sau serviciu financiar, au declarat că apelează la sfatul consilierilor financiari profesionisti.

Conform studiului desfăsurat de Henley Centre Headlight Vision pentru Aviva plc în 2008, în tările din Europa Centrală si de Est clientii sunt predispusi să utilizeze ca surse principale de informare prietenii, familia, rudele sau cunostintele, în timp ce pe pietele mature din Europa de Vest si cele anglofone clientii apelează cu precădere la sfaturile profesionistilor în domeniu.

0-25096-grafic102.02.jpg

Astfel, în tări precum India sau China 75% si respectiv 74% din respondenti au declarat că se bazează pe sfaturi informale când decid să achizitioneze produse financiare, în timp ce la polul opus se află Canda si UK cu 21% si respectiv 23%.

Produsele financiare au tendinta de a deveni mai complexe si lipsa specialistilor îi determină pe oameni să prefere recomandările informale mai degrabă decât să apeleze la un profesionist si să nu înteleagă sfaturile oferite, arată studiul Aviva.

Retelele informale au jucat un rol destul de important în deciziile de achizitie luate de clientii din majoritatea
tărilor din Europa Centrală si de Est, însă pe măsură ce pietele ajung la maturitate se remarcă o crestere a rolului institutiilor financiare si al industriei însăsi. Astfel, cresc sansele clientilor de a primi sfaturi impartiale, pe întelesul si în conformitate cu nevoile lor.

0-25097-grafic202.02.jpgRezultatele studiului Aviva arată că, la nivel global, mai putin de jumătate din clientii care achizitioneză un serviciu financiar consideră, în momentul achizitiei, că detin toate informatiile de care au nevoie, astfel încât să aleagă serviciul sau produsul financiar potrivit nevoilor sale.

În 2008, doar 36% din români au declarat că în momentul în care achizitionează un produs sau serviciu financiar au toate informatiile de care au nevoie.

Sursa: Aviva Grup România