Pana in 2001, aproximativ 700 de tone de formula de lapte praf pentru sugari se importau in fiecare an, pentru satisfacerea cererii din Romania. In acel an, Guvernul a pus in aplicare o promisiune din campania electorala a partidului majoritar: distribuirea de lapte praf gratuit pentru toti bebelusii din tara cu varsta de pana la un an. Rezultatul? Piata libera a scazut la 500 de tone – nivel la care se afla si acum – in timp ce cantitatea de lapte praf gratuit se ridica la aproximativ 2.400 de tone. Programul guvernamental este mana cereasca pentru sugarii din mediul rural, insa „in nici o tara din lume nu se practica acest lucru, in conditiile in care se distribuie lapte gratuit pentru toata lumea, chiar si pentru familii care nu au nevoie de acest produs, fie pentru ca bebelusul este alaptat de mama, fie pentru ca el consuma alta marca de lapte. Aceasta masura a influentat negativ piata libera”, spune dr. Dan Daraban, directorul general al Superfood Company. Firma distribuie din 1992 produsele concernului Nutricia-Milupa (Bebelac, Milumil, Milupa) si a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de 6 milioane euro.
Alaturi de Superfood, principalii competitori de pe piata sunt Nestle, Humana, Morinaga Milk Ind. si Remetea Harghita, producatorul marcii Lactovit. Aceasta a aparut in 2001 si este preferata, gratie pretului mic, la licitatiile organizate de Ministerul Sanatatii pentru lapte praf subventionat. „Se pare ca pretul este cel mai important criteriu, cel putin la licitatii. Pentru a putea castiga, trebuia sa oferim lapte la un pret de aproape doua ori mai mic decat il vindeam in magazine. Tot pretul – de aceasta data ridicat – este motivul pentru care unele marci, cum ar fi Similac si Nutricare, au cam disparut de pe piata”, explica Dan Daraban. Din importuri, Superfood detine 65%, mai exact 52% cu Milumil si 13% cu Bebelac. Anual, barza aduce in Romania in jur de 230.000 de copii, din care jumatate se nasc in mediul rural. Acestia nu primesc deloc alimente speciale, cu exceptia laptelui praf gratuit. Din cei 115.000 care vin pe lume in mediul urban, aproape 15.000 de copii se nasc in Bucuresti, oras care este pe primul loc in topul vanzarilor, datorita nivelului de trai ridicat. „Din numarul total al copiiilor care vin pe lume in mediul urban, doar 10% se nasc in familii cu un venit lunar peste 450 USD. Practic, doar ei beneficiaza constant de alimente speciale pentru sugari”, afirma Cristina Micu, infant nutrition manager la Nestle Romania. Studiul realizat de Nestle si ACNielsen Romania, din care citeaza Cristina Micu, mai arata ca 67% din cumparatorii de alimente pentru bebelusi au ca sursa de informatie medicul pediatru, 60% din copiii nascuti in mediul urban primesc cereale, in timp ce doar 40% primesc suc sau piure. Nestle, lider mondial in alimetatia sugarului, detine 37% din piata de lapte praf, 46% din cea a cerealelor si 88% din vanzarile de piureuri si sucuri. Nestle comercializeaza in Romania marcile de lapte Nan si Beba, precum si o gama extrem de larga de cereale, sucuri si piureuri. „Daca piata libera de formule de lapte este in scadere, cea de cereale are un ritm de crestere de 10% pe an – anul trecut fiind de 300 de tone, conform ACNielsen Romania.In schimb, piata de piureuri si sucuri este stagnanta (120 tone/an), iar consumul pe cap de sugar este extrem de mic in comparatie cu alte tari”, spune Cristina Micu. Astfel, in Finlanda consumul de meniuri se ridica la 150 kilograme anual pe sugar, in timp ce in Romania se consuma sub un kilogram. Cat despre lapte praf, daca in Polonia se consuma 12 kilograme anual pe cap de bebelus, copiii din Romania consuma, in medie, cam patru kilograme, cu mentiunea ca cifra se dubleaza in Bucuresti, daca luam in considerare si laptele praf gratuit.

Preturile mari limiteaza piata

De anul viitor, pe piata vor aparea noi schimbari: va intra in vigoare legea privind alimentatia sugarilor, redactata in conformitate cu legislatia europeana din domeniu. La aceasta se adauga Codul Organizatiei Mondiale a Sanatatii, care interzice incurajarea alimentatiei cu lapte praf la copiii sub patru luni si implicit reclama la aceste produse. O alta tendinta care se va accentua in viitorul apropiat este preferinta cumparatorilor pentru marile magazine, in defavoarea farmaciilor. „Din informatiile noastre, peste 60% din alimentele pentru sugari sunt achizitionate din marile magazine si din supermarketuri, trendul fiind ascendent „, spune Cristina Micu. „Explozia supermarketurilor, incepand cu 1998-1999, a dus la un salt important al vanzarilor noastre”, sustine Alexandru Bijica, director la Romagra Distribution, firma care importa produsele Hero (cereale, piureuri, biscuiti) si care a avut anul trecut – la aceste produse – o cifra de afaceri de 11 miliarde lei. Un alt motiv pentru care piata alimentelor speciale ramane limitata este pretul lor. Daca la importul de lapte praf taxele vamale sunt zero, la cereale, piure si suc, ele variaza intre 15 si 40%, procente care se reflecta in pretul de pe raft. Vanzarile de meniuri la borcanas cunosc o usoara crestere doar in perioada concediilor, cand parintii prefera sa recurga la produsele preambalate.