La summitul COP26 privind clima, politicienii lumii s-au felicitat unii pe alții pentru că au ajuns la un acord de ultim moment. Cu toate acestea, lumea așteaptă cu sufletul la gură să vadă dacă țările pun în aplicare angajamentele asumate la acest summit și dacă acestea vor ajuta planeta.
Dacă progresul climatic clamat reflectă politicile de până acum privind transportul, ne așteaptă un viitor dificil, arată o analiză The Conversation.
Este posibil ca summit-ul COP26 să fi fost una dintre ultimele șanse de a preveni schimbările climatice devastatoare. Ar putea fi și cea mai bună și mai îndrăzneață acțiune pe care liderii au avansat-o pentru transport: adoptarea universală a vehiculelor electrice, în special în ceea ce privește transportul activ și public.
Trăim cu iluzia că reducem semnificativ impactul asupra mediului
Vehiculele electrice prezintă interes pentru politicieni, multe companii și pentru câțiva șoferi. Deși ne avem iluzia că reducem semnificativ impactul asupra mediului, continuăm să nu schimbăm practic nimic în privința stilulului nostru de viață. Și tocmai de aici trebuie pornit totul.
Vehiculele electrice fac ceea ce mașinile cu motoare cu combustie internă au făcut întotdeauna. Ele fac posibilă parcurgerea a unor distanțe mai mari între locurile în care trăim, lucrăm și cumpărăm. Dar orașele în continuă expansiune sunt nesustenabile. Construirea la nesfârșit în zone verzi și schimbarea destinației pădurilor sau a terenurilor agricole în zone cu locuințe utilizează cantități exorbitante de resurse limitate.
Cu cât orașele noastre cresc mai rapid, cu atât apare mai mult nevoia utilizării eficiente a infrastructurilor precum apa, canalizarea, electricitatea și transportul public.
Vehicule electrice nu sunt „verzi”
Mașinile electrice fac orașele mai puțin atractive și mai puțin eficiente pentru acele modalități de transport mai durabile și mai ecologice. Indiferent de tipul de propulsie, oamenii care conduc mașini ucid 1,35 milioane de oameni la nivel global, în fiecare an. Nu există deocamdată o cale clară și durabilă pentru gestionarea deșeurilor electronice generate de vehiculele electrice.
Aecste vehicule electrice nu sunt „verzi”. Ele folosesc anvelope care creează fluxuri masive de deșeuri, iar uzura lor produce microplastice care ajung în oceane.
Deși sună bine, cumpărarea unei mașini electrice nu ne va salva planeta
Chiar dacă vehiculele electrice ar fi minunate pentru planetă, tot am putea să nu ajungem la un nivel de utilizare prin care să fie reduse semnificativ emisiile din transport pentru a atinge obiectivele climatice. Noua Zeelandă a introdus subvenții anul acesta, dar în acest moment mai puțin de 0,5% din flota de vehicule este complet electrică.
În ritmul actual de adoptare a vehiculelor electrice, va fi nevoie de multe decenii până când suficiente motoare electrice să poată ajuta la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.
Cei care impulsionează vehiculele electrice fac promisiuni menite să ne liniștească, susținând, în mod complet fals, că ne putem trăi viața ca și pînă acum și că nu trebuie să ne facem griji pentru planetă. În realitate, stilul nostru de viață trebuie să sufere schimbări semnificative pentru a avea un impact semnificativ. Deși sună bine, cumpărarea unei mașini electrice nu va salva planeta.