Doctor Alexandra Mircea, Dentalist: Mă bucur să văd că ceea ce transmit către comunitatea mea are efect

Pentru că Alexandra Mircea este singurul medic român care a obținut butonul argintiu din partea platformei YouTube și este foarte populară, am decis să dezbatem puțin anumite probleme de care s-au tot lovit pacienții în cabinetele stomatologice din România.

Pentru că am tot citit interviuri generale cu Alexandra, ne-am gândit să facem ceva diferit și discutăm mai profund despre anumite lucruri. Din păcate, mulți stomatologi ajung să facă această meserie pentru că este o meserie bănoasă, iar cu timpul ajung să fie mai puțin interesați de sănătatea pacientului, fenomen ce se întâmplă la nivel mare în mai multe domenii din România.

Cum sunt protejați acești pacienți care ajung într-un astfel de cabinet? De exemplu, un pacient care merge la stomatolog pentru o anumită problemă, iar peste o lună constată că nu a fost rezolvată așa cum trebuia. Cum ar putea fi trași la răspundere acești stomatologi? Exista o anumită „perioadă de garanție” pentru așa ceva? Până la urmă vorbim despre un produs și se află în joc și sănătatea persoanei respective.

Despre toate astea și despre multe alte curiozități, am discutat cu Alexandra, cel mai popular medic stomatolog de pe TikTok.

Alexandra Mircea: Atunci când alegi un medic, mi se pare important să ai în vedere următoarele aspecte: 

  1. Documentare – pacientul trebuie să meargă informat la medic. Și să facă research înainte să aleagă un medic.
  2. Cursuri / specializări – Specializările și cursurile contează enorm în evoluția unui medic (și a oricărui om). Medicina evoluează în permanență și trebuie să fim la curent cu noutățile, pentru a putea oferi pacienților tratamente mai sigure, mai confortabile, mai rapide.
  3. Comunicarea cu medicul – Foarte important este ca medicul să își ia timp să explice pacientului problemele pe care le are și tratamentele pe care le va face, într-un limbaj simplu și ușor de înțeles, tocmai pentru a-i oferi un plus de încredere și de liniște pacientului. Această comunicare trebuie să continue pe tot parcursul tratamentului,dar și la finalul acestuia, pentru a se preîntâmpina cazuri de recidivă (vorbesc despre necesitatea controalelor periodice, chiar și după terminarea tratamentelor stomatologice de amploare).
  4. Mediu – Contează foarte mult experiența medicala integrală a pacientului, care începe de la prima programare la clinică. Recomand pacienților să ceară un tur complet al clinicii, să simtă că vor veni acolo cu plăcere, să cunoască îndeaproape locul și personalul. Sterilizările pe balcon, toaletele neîngrijite sau aparatura medicală deteriorată ar trebui să fie semnale de alarmă pentru orice pacient. Ideal ar fi ca tratamentele să fie făcute într-o clinică cu aparatură modernă. Ultimul lucru pe care ți l-ai dori ca pacient ar fi ca medicul să facă economie la calitatea materialelor, la aparatura sau la instrumentarul necesar pentru realizarea unor tratamente corecte. Contează, de asemenea, și relaționarea cu personalul auxiliar din clinică. Oamenii buni se înconjoară de oameni buni.
  5. Complianța pacientului – în relația de încredere dintre medic și pacient este importantă nu numai terapia medicului, cât și complianța pacientului – să urmeze recomandările și tratamentele indicate de medic (ex: tratamentul cu antibiotic de 7 zile nu trebuie încheiat de pacient atunci când îl lasă durerea, după 2 zile; controalele regulate trebuie să fie efectuate la 6 luni, nu după un an sau după o perioadă mai lungă de atât).
  6. Grija față de corpul uman – garanția se referă la obiectele pe care le folosim în tratamente (coroane dentare sau implantul dentar), dar nu și la actul medical. Fiecare corp uman este complet diferit. Există și situații delicate în care răspunsul corpului este diferit și unele tratamente se pot complica sau întârzia.

Mai sus am vorbit numai de preîntâmpinarea unor situații neplăcute, pe care mi le-ați dat exemplu. Există, bineînțeles, și momente nedorite de malpraxis, unde comisii specializate verifică toate cazurile de această natură. 

Dar, ce e important de reținut, e că atâta vreme cât medicul își face munca într-un mod profesionist, la standarde de calitate, cu aparatură bună și e înconjurat de o echipă de specialitate, care știe exact cum să acționeze pentru grija pacientului, iar pacientul respectă toate recomandările venite de la medicul stomatolog, totul ar trebuie să funcționeze în parametri normali și actul medical să fie unul plăcut, fără incidente. 

Ce sfat aveți pentru stomatologii din România și ce ați schimba în acest domeniu?

Alexandra Mircea: Nu sunt în poziția dau sfaturi, spun doar ce a funcționat pentru mine – am fost la cât mai multe cursuri și specializări posibile, pentru a îmbunătăți actul terapeutic al pacientului. 

Ce adăuga în stomatologie ar fi o integrare în proporție și mai mare a tehnologiei moderne în tratamentele dentare.

Foarte multe persoane se tem de ideea de ace, de dentist, de freză. Cum ar putea depăși acest obstacol? 

Alexandra Mircea: Acești pacienți temători (adesea traumatizați în trecut) sunt motivul pentru care m-am implicat atât de mult în explicația tratamentelor dentare pe platformele sociale, pentru ca informația să fie disponibilă pentru cât mai multe persoane, oriunde, și să o poată accesa oricând. 

Confirm faptul că un pacient informat, care știe exact ce urmează să se întâmple, se simte mult mai confortabil cu dentistul lui. Mai ales că se conturează și acea relație între medic-pacient, bazată pe încredere că totul va fi OK și că – foarte important – medicul se va opri atunci când pacientul va simți disconfort sau durere. 

Pentru a mă referi și la ace – în momentul de față folosim cele mai fine ace care există în medicină – se numesc ace atraumatice, sunt subțiri cât un fir de păr. Abia se simt. Și dacă medicul face și anestezie locală, cu gel, la locul înțepăturii, pacientul aproape că nu va mai simți nimic. 

La Dentalist, toată echipa este zâmbitoare, deschisă, atentă la nevoile pacientului. Am pus mult accent pe comunicare, explicăm procedurile medicale cu ajutorul tabletelor, pentru a fi clar și prietenos pentru toți pacienții. De asemenea, am ales cele mai confortabile scaune stomatologice de pe piață. Am pus și televizoare pe tavan, deasupra scaunului, pentru ca pacientul să se simtă comod și să își ia gândul de la faptul că este la dentist, urmărind serialul favorit. Strângem feedback regulat de la pacienți pentru a ne îmbunătăți serviciile și tratăm cu mare grijă fiecare pacient în parte.

La fel se întâmplă și cu aparatul dentar. Multe persoane nu își corectează dantura din cauza acestei frici de a extrage dinți, operații, etc. N-am putut să nu observ aparatul dentar vedetă de la voi. Cum funcționează și ce rezultate ați avut cu pacienții?

Alexandra Mircea: Acest aparat este disponibil în SUA de peste 30 de ani și e dezvoltat de o companie listată pe bursă. Toți cred că este o noutate, realitatea este însă că nu a vorbit nimeni despre el în România. Eu l-am purtat, am văzut cât de confortabil este și atunci am decis să vorbesc cât mai mult despre acest aparat, pentru ca pacienții să fie educați și informați, să știe că există o soluție confortabilă pentru îndreptarea dinților la orice vârstă. O soluție elegantă, care nu se vede, potrivită și pentru pacienții care nu doresc să arate aparatul dentar în timpul tratamentului. 

Sunt tot mai multe persoane care intră în tratament cu Invisalign. La momentul actual, am pacienți din toată țară și de peste tot în lume – aparatul nu necesită controlul lunar obligatoriu și atunci este preferat de cei care locuiesc, lucrează sau călătoresc perioade îndelungate în alte țări. Rezultatele sunt spectaculoase, într-un timp mai scurt față de aparatele dentare obișnuite, și fără dureri.

Din păcate, foarte mulți români nu au o igienă dentară, iar acest lucru se întâmplă din cauza educației precare sau a nivelului de trai. Ce sfat aveți pentru aceste persoane și cum ar trebui să se implice autoritățile, cel puțin la nivel local, pentru a schimba această situație?

Alexandra Mircea: Este motivul pentru care am investit atât de mult timp și energie în social media. Internetul ajunge peste tot și, astfel, toți oamenii pot avea acces la informație. De la explicații precum spălatul corect pe dinți, tratamentul cariilor și până la tratamente complexe de care poți avea nevoie, toate sunt detaliate și documentate online de echipa Dentalist pentru a fi accesate de oricine, de oriunde. Igiena corectă și vizitele regulate la dentist sunt mult mai ieftine decât tratamentele stomatologice complexe – care reparăși acesta este mesajul cel mai greu de absorbit, mai ales în mediul rural. 

Este scump să fii tratat de Dr. Alexandra Mircea?

Alexandra Mircea: Prețurile sunt cele corecte ținând cont de pregătirea medicilor dentiști din echipă, investițiile în aparatură și calitatea superioară a materialelor folosite. De asemenea, contează și spațiul, clinica în sine – aspectul ei, poziționarea (cu cât mai centrală, cu atât mai bine). Cu siguranță, în zonele din afara capitalei există prețuri mai mici. În plus, avem și o activitate de pro bono de aproximativ 100 de pacienți pe an, pe care sperăm să o putem extinde în anii următori. 

Ce planuri de dezvoltare aveți pe viitor și care este cea mai mare realizare de până acum?

Alexandra Mircea: Mă mândresc cu echipa Dentalist, o echipă de medici care acoperă toate specialitățile din stomatologie, care lucrează interdisciplinar, ca o echipa unită, pentru a rezolva cazuri complexe ale pacienților care ne trec pragul. În viitorul apropiat, plănuiesc deschiderea unei noi clinici, ce presupune și extinderea echipei Dentalist, pentru a putea să tratăm toți pacienții care ni se adresează. 

De asemenea, mă bucur că am ajuns la atâția oameni prin intermediul platformelor de social media și să îi pot ajuta, de la distanță, să aibă grijă de dinții lor. Le pot răspunde la întrebări, astfel încât să eliminăm grijile și problemele care îi frământă. Publicul meu este deja mult mai educat, simt asta – acest lucru l-am observat din complexitatea tot mai mare a întrebărilor pe care le primesc. Dacă în urmă cu 2 ani, întrebarea principală era „Am o carie, ce fac?”, în ultima perioadă nu am mai regăsit-o, în locul ei apărând tot mai multe întrebări legate de ocluzie (mușcătura dentară), bruxism sau alte probleme mai complexe. 

Mă bucur să constat schimbări, să văd că ceea ce transmit către comunitatea mea are efect, este înțeles și sper să fi ajutat multe persoane să aibă o igienă dentară mai corectă, în timp, prin filmulețele și informațiile de pe rețelele mele sociale.