Cum vor putea călători minorii, după aderarea României în spațiul Schengen? Vor mai avea sau nu nevoie de pașaport? Ce documente vor trebuie să aibă mereu la ei părinţii şi copiii care merg în vacanţă în ţările UE, după 1 ianuarie 2025?
Cum vor putea călători minorii, după aderarea României în spațiul Schengen?
România și Bulgaria vor adera completa la spațiul Schengen de la 1 ianuarie 2025. Acest lucru va însemna că nu vor mai fi controale la granițele terestre dintre România și celelalte țări din zona de liberă circulație.
Pentru părinții care călătoresc cu copii minori, întrebarea este dacă vor mai fi necesare pașapoartele. Copiii minori trebuie să aibă unul dintre următoarele documente valabile:
cartea de identitate (pentru cei care au 14 ani sau mai mult);
pașaportul simplu electronic (pentru toți copiii, indiferent de vârstă);
Este important ca documentul să fie valabil la momentul călătoriei și ca părinții sau însoțitorii legali să poată demonstra relația cu minorul, în cazul în care sunt controale.
După integrarea în spațiul Schengen, pașaportul nu va mai fi necesar pentru mulți minori la granițele terestre, dar pentru cei sub 14 ani, pașaportul rămâne necesar. În schimb, dacă călătoriți cu avionul sau cu vaporul, autoritățile pot cere în continuare un document de identitate valabil (carte de identitate sau pașaport).
Câteva sfaturi pentru călătorii:
Verificați ca documentele de identitate să fie valabile.
Dacă minorul călătorește cu un singur părinte, trebuie să aveți o declarație notarială din partea celuilalt părinte sau a tutorelui legal.
Deși nu vor mai exista controale la granițe, este posibil să aveți verificări ale poliției în apropierea frontierelor sau în aeroporturi.
Intrarea României deplină în Spațiul Schengen oferă o oportunitate majoră pentru economia românească
Intrarea completă a României în Spațiul Schengen va aduce beneficii semnificative economiei românești. Eliminarea controalelor la granițele terestre va reduce mult costurile de transport, în special pentru companiile care exportă produse cu tiruri și camioane. Aceste economii vor fi simțite și de importatori, iar prețurile produselor importate din Europa vor scădea.
Pe termen scurt, România ar putea câștiga mai mult de 2% din PIB, adică între 7 și 10 miliarde de euro, datorită creșterii transportului de mărfuri.
În prezent, controalele de frontieră și timpul pierdut la vămile din Vest costă România peste 2 miliarde de euro pe an, potrivit estimărilor transportatorilor. Aceste pierderi se reflectă în prețurile mai mari în țară și în scăderea competitivității produselor românești pe piețele internaționale.