Document obligatoriu pentru românii cu mașini second-hand

Document obligatoriu pentru românii cu mașini second-hand! Începând cu 1 decembrie, toți comercianții de autoturisme rulate vor avea obligația de a obține un certificat emis de Registrul Auto Român (RAR), care să includă informații detaliate despre istoricul vehiculului. Acest document va conține date precum daunele suferite de mașină și kilometrajul real.

Reprezentanții service-urilor auto vor fi obligați să informeze Registrul Auto Român (RAR) despre vehiculele pe care le repară. Această măsură are scopul de a descuraja practica modificării frauduloase a kilometrajului. Cu toate acestea, experții atrag atenția că verificarea mașinilor reparate în ateliere neautorizate va rămâne o provocare.

În România, majoritatea autoturismelor înmatriculate sunt la mâna a doua. Doar în primele 10 luni ale acestui an au fost înregistrate peste 270.000 de vehicule rulate. Începând din decembrie, toți comercianții de astfel de mașini vor fi obligați să obțină certificatul „RAR Auto-Pass” de la Registrul Auto Român, contra unei taxe de 42 de lei.

Ce va include certificatul „RAR Auto-Pass”

Certificatul „RAR Auto-Pass” va include informații esențiale, precum kilometrajul real al vehiculului, detalii despre reparațiile efectuate la sistemele de direcție și frânare, precum și date referitoare la integritatea structurală a caroseriei.

„Documentul digital trebuie solicitat de la Registrul Auto Român prin intermediul unui buton de pe site-ul rarrom.ro fără a fi necesar ca solicitantul să se prezinte cu autovehicului la vreuna dintre reprezentanțele RAR”, a declarat Roxana Dima, purtătorul de cuvânt al RAR.

De asemenea, reprezentanții service-urilor auto au obligația de a informa Registrul Auto Român ori de câte ori efectuează reparații asupra unui autovehicul.

„Acolo se vor încărca informații de pe linia de la RAR, de la stațiile ITP și de la service-uri. Aici vorbim doar de service-urile autorizate, unde din nefericire se repară în jur de 20% din vehicule, restul de 80% se repară în service-urile nefiscalizate.

Automat alea nu ajung în RAR auto-pass, neajungând în RAR Auto-pass automat nu vor fi nici pe certificatul pe care îl eliberează RAR-ul”, a spus Dan Barbu, președinte Patronatul Operatorilor de Service Auto, pentru ProTV.

În continuare, există riscul de fraudă în cazul autovehiculelor importate din străinătate.

Matas Buzelis, expert în domeniul auto, a explicat că, atunci când un autovehicul este transferat dintr-o țară în alta, se creează automat condiții favorabile pentru fraudă. El a menționat că, potrivit datelor analizate, în acest an 6,9% dintre mașinile din România au avut kilometrajul modificat, iar deși acest procent este în scădere față de anul trecut, când era de 7,8%, problema persistă. Buzelis a subliniat că eliminarea completă a acestei practici de pe piață ar fi imposibilă.

Atelierele auto care nu transmit datele către Registrul Auto Român riscă să fie sancționate cu amenzi de până la 30.000 de lei.