UPDATE: Mădălin Roșu, președintele Biroului Asigurătorilor Auto (BAAR), a arătat, de asemenea, că unele unități service practică tarife de până la 200-300 de euro pe zi pentru mașina de înlocuire de care clientul beneficiază prin lege. În mod normal, costul de închiriere al unei mașini nu depășește 40-50 de euro.
Unitățile service practică tarife de până la trei ori mai mari pentru mașinile aduse pentru reparații în baza unei asigurări decât pentru automobilele reparate fără să aibă o poliță.
Este concluzia unui studiu al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare(UNSAR), consultat și de Capital.
În final, această practică, spun reprezentanții UNSAR, va duce la creșterea tarifelor pentru asigurarea RCA, în condițiile în care firmele trebuie să își acopere costurile, deși nu mai au control asupra tarifelor impuse de service-uri.
Studiul UNSAR pornește de la un client anonim care s-a prezentat la mai multe unități reparatoare, alese aleatoriu din mai multe zone ale țării, cu două vehicule care nu sunt asigurate. Este vorba despre un Mercedes E Klasse și o Skoda Octavia Tour. Un număr de 29 de service-uri au transmis devize pentru reparații.
De partea cealaltă, firmele de asigurare au folosit devize transmise de unitățile reparatoare, în baza asigurărilor RCA, pentru exact același tip de mașini.
Concluzia studiului este că unitățile service practică tarife de până la trei ori mai mari pentru mașinile reparate în baza unei asigurări și, în plus, în cazul mașinilor cu asigurare refuză să pună alte piese decât cele originale.
Concret, arată documentul consultat de Capital, la Skoda Octavia prețul pentru vopsitorie a fost între 336 și 786 de lei pentru mașina neasigurată și între 1172 și 1709 lei pentru cea asigurată.
Pentru o aripă, unitățile service au cerut între 336 de lei și 889 de lei pentru mașina neasigurată și un minim de 1000 de lei pentru cea asigurată, unele unități cotând la 1900 de lei.
În cazul mașinii Mercedes E Klasse costul pentru o bară spate a fost între 2000 de lei și 2.800 de lei pentru înlocuire fără asigurare și 5.238 de lei, pe medie, cu asigurare.
Legea RCA permite unităților service să impună orice costuri. România e în infrigement din cauza legii
Noua lege RCA, care, așa cum a arătat Capital, a adus și declanșarea procedurii de infrigement pentru România, permite unităților service să stabilească costul reparațiilor, fără ca firmele de asigurare să poată contesta.
Decizia Consiliului European, spun sursele Capital, a fost însă influenţată de intervenţia la nivel european a unor mari grupuri financiare prezente şi pe piaţa din România. Ar fi vorba despre jucători globali mari, cum sunt Generali, Allianz, Vienna Insurance Group(VIG) sau Groupama.
Firmele pe care acestea le deţin în România, ca şi întreaga piaţă de altfel, pierd bani din emiterea de RCA în condiţiile în care legea nu le permite să majoreze preţurile decât în anumite condiţii şi cu anumite limite.
Mai precis, în calculul tarifelor RCA companiile de asigurare nu pot in-clude cheltuieli administrative şi de marketing mai mari de 25%, ceea ce le limitează mult libertatea de mişcare, în condiţiile în care unele dintre ele aveau cheltuieli de 35%-40%.
Mai mult, înainte de a stabili tarifele, legea obligă firmele de asigurare să notifice ASF care, în general, încearcă să îşi folosească pârghiile pentru a evita o majorare prea mare a tarifelor.
Deci pe de o parte avem o limitare a posibilităţilor de majorare a ta-rifelor, iar pe de altă parte o creştere a nivelului despăgubirilor plătite, în condiţiile în care service-urile au mărit tarifele pentru manoperă şi de 6 ori, după ce legea le-a permis să facă acest lucru. Aceasta înseamnă că firmele de asigurare au fost condamnate să facă pierderi.
Fenomenul este vizibil din rezultatele pieţei asigurărilor în primele trei luni din 2018, făcute publice de Autoritatea de Supraveghere Financiară.
De la profit în 2017, piaţa RCA a ajuns pe pierdere semnificativă în primele trei luni din 2018. Concret, pentru fiecare 100 de lei încasaţi din vânzarea de poliţe RCA, companiile de asigurare au achitat 110 lei în daune şi alte cheltuieli. În termeni de specialitate aceasta înseamnă că rata combinată a daunei (raportul dintre totalul cheltuielilor şi plăţilor şi sumele încasate) a fost de 110%.
Deterioarea acestui indicator poate fi uşor explicată tocmai prin creşterea tarifelor impuse de unităţile service.
Efectul direct, așa cum recunosc și firmele de asigurare va fi creșterea tarifelor pentru șoferi.