Apare un nou document care trebuie depus pentru pensie

Cei care doresc să iasă la pensie, pe lângă documentele pe care trebuiau să le depună până în acest moment, vor fi obligați să mai prezinte un document suplimentar. Actul respectiv trebuie obținut de la angajator.

De la 1 ianuarie 2024, a intrat o nouă prevedere în vigoare. Conform acesteia, angajații pot continua relația de muncă sau serviciu. Cu acordul anual al angajatorului, până la vârsta de 70 de ani, în loc să se pensioneze. Acest lucru presupune încetarea de drept a relației de muncă/serviciu.

Acesta este și motivul pentru care, chiar începând cu acea dată, Casele de Pensii au cerut solicitanților pentru deschiderea dreptului de pensie să prezinte câte un document semnat de angajator. Din acesta trebuie să rezulte că nu se optează pentru continuarea relației de muncă.

Românii nu sunt încântați

Acest aspect nu a fost pe placul celor în această situație. Ei au argumentat că nu există un document prevăzut de lege. Și că nu există, prin urmare, obligația de a-l furniza. La 1 ianuarie, vechiul sistem de pensii și normele sale de aplicare erau încă în vigoare. Iar acest document nu era inclus în lista documentelor necesare pentru cererea de pensionare conform legii.

Cu toate acestea, articolul 46 (2) din Legea 360/2023 a intrat în vigoare de la 1 ianuarie:

„Persoanele asigurate în sistemul public de pensii care îndeplinesc condițiile de înscriere la pensie prevăzute la alin. (1) pot opta între acordarea pensiei pentru limită de vârstă și continuarea activității, cu acordul anual al angajatorului, până la împlinirea vârstei de 70 de ani”.

În plus, printre noile norme de aplicare ale legii pensiilor, publicate vineri în Monitorul Oficial și deja în vigoare, se include și cerința pentru acest document. El a început să fie solicitat de la 1 ianuarie.

„Actele la care se face referire la art. 89 alin. (2) din lege, pentru pensia pentru limită de vârstă şi pensia anticipată, sunt, după caz: (…)
p) adeverință eliberată de angajator/angajatori din care să rezulte că nu a optat pentru continuarea activității până la împlinirea vârstei de 70 ani, conform art. 46 alin. (2) din lege, în original”.

Exact, adeverința eliberată de angajator trebuie acum prezentată de solicitantul pensiei pentru limită de vârstă pentru a dovedi că atât el, cât și angajatorul, nu au optat pentru continuarea raportului de muncă/serviciu, conform prevederilor legale.

Conform Codului Muncii, pensionarea înseamnă încetarea de drept a raportului de muncă. După aceasta, părțile sunt libere să încheie un nou contract de muncă pentru a continua colaborarea, dacă doresc acest lucru.