Deşi scadenţa este aproape, dată fiind complexitatea tehnică a trecerii la televizunea digitală, autorităţile nu au finalizat strategia de tranziţie şi nu au desemnat operatorul noii reţele terestre. La 1 ianuarie 2012, televiziunea va intra în era digitalului. La acea dată, posturile TV vor fi obligate să oprească transmisia analogică a semnalului. Acest lucru va însemna o mai bună calitate a imaginii şi a sunetului recepţionate de telespectatorii care nu sunt abonaţii unui
Deşi scadenţa este aproape, dată fiind complexitatea tehnică a trecerii la televizunea digitală, autorităţile nu au finalizat strategia de tranziţie şi nu au desemnat operatorul noii reţele terestre.
La 1 ianuarie 2012, televiziunea va intra în era digitalului. La acea dată, posturile TV vor fi obligate să oprească transmisia analogică a semnalului. Acest lucru va însemna o mai bună calitate a imaginii şi a sunetului recepţionate de telespectatorii care nu sunt abonaţii unui serviciu de retransimise prin cablu sau satelit (DTH), un număr mai mare de programe recepţionabile gratuit din eter, o utilizare mai eficientă a spectrului radio, frecvenţa ocupată de transmisia analogică a unui post putând fi ocupată de şapte canale transmise digital. În plus, prin intrarea unui nou operator pe piaţă, mediul concurenţial se va întări.
Până aici, toate bune şi frumoase. Numai că, deşi mai sunt doar doi ani şi jumătate până la oprirea semnalului analogic, nici măcar strategia de tranziţie la noua tehnologie nu este aprobată.
Avantajele digitalului: 14 programe gratuite, cu imagine de cea mai bună calitate
În prezent, 23% din populaţie nu este abonată la niciun furnizor de servicii TV prin cablu sau satelit. Acoperirea reţelei terestre digitale ar trebui să fie în 2012 de 80% din teritoriu şi 90% din populaţie. Este foarte posibil ca acele locuinţe care nu sunt astăzi conectate la un furnizor de retransmisie să rămână în afara semnalului digital şi, deci nici măcar cu acces la TVR1, post care acoperă în prezent peste 95% din populaţie.
Radu Petric, preşedintele Asociaţiei Comunicaţiilor prin Cablu, susţine că succesul operatorilor de cablu se datorează analogicului, iar publicul român este foarte rezistent la schimbare. „Un pachet de bază gras la un preţ mic este secretul penetrării cablului pe piaţa locală”, spune el, adăugând că pachetul suplimentar nu depăşeşte o penetrare de 10-15%. Altfel spus, viitorul operator al reţelei terestre va avea de rezolvat serioase provocări economice. Odată făcută investiţia în dezvoltarea reţelei, operatorul va transmite în mod gratuit pachetul obligatoriu de 14 programe, oferind acces contra cost la alte posturi TV, după acelaşi model folosit astăzi de cablişti.
Esenţial
20-30 mil. de euro este suma pe care ar putea să o investească statul până în 2012 pentru a acoperi costul set-top-boxurilor pentru populaţia cu posibilităţi reduse.
Start ratat, finiş îndoielnic
Occidentul are deja vedere la imagini digitale
În vestul Europei, tranziţia la televiziunea digitală s-a finalizat în mai multe ţări. Luxemburg, Finlanda, Suedia, Germania şi Belgia au oprit deja semnalul analogic, iar Austria, Estonia, Danemarca, Spania, Malta şi Slovenia vor înceta transmisia analogică anul viitor.
Până la 1,5 milioane de set-top-boxuri gratuite
După modelul altor ţări europene, statul va acorda populaţiei sărace vouchere care vor acoperi integral preţul decodoarelor pentru recepţia pe televizoare mai vechi. Un set-top-box costă acum 50 de euro, dar odată cu creşterea vânzărilor, preţul ar putea să scadă la 20 de euro, cât este în Occident.