Legea societatilor comerciale a suferit noi modificari, menite sa o “flexibilizeze” si sa o apropie de legislatia europeana in materie. Cele mai importante schimbari au in vedere conducerea si administrarea societatii.



Proiectul de modificare a Legii nr. 31/1990 aprobat de Guvern propune ca, pe langa sistemul unitar de administrare, propus initial, sa existe si optiunea alegerii unui sistem dualist de administrare. Dar sa vedem ce presupune acesta. Sistemul dualist, asa cum o arata si numele, reprezinta un sistem de administrare pe doua niveluri: directoratul si consiliul de supraveghere, societatile ce aleg acest sistem nemaifiind obligate sa isi numeasca cenzori. Membrii consiliului de supraveghere sunt numiti de o AGA ordinara, iar numarul acestora va fi de minimum 3 si maximum 11. Consiliul numeste membrii directoratului si controleaza activitatea acestora, dar nu are puteri de reprezentare si se intruneste o data la trei luni. Conducerea societatii revine in exclusivitate directoratului, iar membrii acestuia pot fi numai persoane fizice. Societatea va fi reprezentata fata de terti de catre membrii directoratului, care, de altfel, vor trebui sa raporteze, cel putin o data la trei luni, consiliului de supraveghere cu privire la conducerea societatii.


In sistemul unitar, societatea este administrata de un consiliu de administratie, cu posibilitatea administratorilor de a delega o parte din conducerea societatii unuia sau mai multor directori. Odata directorii alesi, consiliul de administratie va fi insarcinat numai cu supravegherea activitatii acestora, fara a avea si puteri de reprezentare.


Administratorii, membrii consiliului de supraveghere sau ai directoratului vor trebui sa incheie asigurare pentru raspunderea profesionala, in vederea exercitarii atributiilor specifice. Legea se limiteaza numai la impunerea acestei asigurari, urmand ca fiecare societate sa stabileasca termenii si cuantumul asigurarii. Administratorii, directorii, membrii consiliului de supraveghere si membrii directoratului nu pot incheia contracte de munca in vederea exercitarii atributiilor lor. “Daca sunt alesi din randul salariatilor societatii, contractul de munca se va suspenda pe perioada in care aceste persoane isi exercita atributiile de conducere”, spune Vlad Peligrad, avocat Salans si consultant local al Ministerului de Justitie in proiectul de modificare a Legii societatilor comerciale.
“Prin reglementarea legala a sistemului dualist, se ofera investitorilor – mai ales celor care au experimentat sistemul dualist – posibilitatea de a apela la o structura de administrare si de conducere similara celei cu care sunt obisnuiti in tara lor”, mai spune Peligrad. “Chiar daca si pana in prezent au existat societati care isi organizau un sistem de administrare similar sistemului dualist, aceste societati trebuiau sa isi reglementeze administrarea si conducerea activitatii prin actele constitutive, neexistand prevederi legale aplicabile. Acum, ofera un cadru legal bine reglementat, in baza caruia societatile sa isi organizeze un alt fel de sistem de administrare si conducere”, mai spune avocatul Salans.


Oamenii de afaceri romani aproba modificarile propuse de Executiv. “In acest fel, “sansa” ca managerul sa ia o decizie proasta se reduce semnificativ”, spune, mai in gluma, mai in serios, Cristian Parvan, vicepresedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri.


In plus, societatile pe actiuni ale caror situatii financiare anuale fac obiectul unei obligatii legale de auditare vor avea urmatoarele obligatii suplimentare, generate de noile prevederi: delegarea obligatorie a conducerii societatii catre directori, in cazul sistemului unitar, numirea a minimum trei administratori – in cazul sistemului unitar – si a minimum trei membri ai directoratului – in cazul sistemului dualist – si organizarea unui comitet de audit in cadrul consiliului de administratie – pentru sistemul unitar – sau al consiliului de supraveghere – pentru sistemul dualist.

Subliniati diferentele!

S-a marit termenul de convocare a adunarii generale de la 15 zile la 30 de zile



S-a redus procentajul actionariatului care poate solicita convocarea adunarii generale extraordinare



S-a reglementat dreptul actionarilor de a solicita introducerea unor puncte noi pe ordinea de zi a adunarii generale



S-a introdus notiunea de “capital autorizat”. Acesta reprezinta valoarea maxima pana la care poate fi majorat capitalul social de catre consiliul de administratie sau directorat, prin delegare de catre adunarea generala a actionarilor. Delegarea data de catre actionari este limitata la maximum cinci ani



S-a introdus obligativitatea incheierii unui contract de administrare intre administrator si societate.