inceputa in urma cu circa 20 de luni. Intrebarea care se pune este cat de fundamentat economic a fost acest nou salt al pretului. La prima vedere, cresterea economiei mondiale ar putea justifica o cerere mai mare de petrol si, implicit, o ajustare corespunzatoare a cotatiei. Insa principalii exportatori de titei au dovedit ca isi pot mari productiile pentru a acoperi necesarul suplimentar de pe piata. „Aceasta crestere dovedeste ca elementele de presiune asupra pretului se mentin”, spune Mariana Papatulica, analist al pietei energetice, din cadrul Institutului de Economie Mondiala. Ea se refera la influentele puternice ale vestilor venite din Irak, Rusia, Venzuela si Nigeria, la care se adauga frecventele amenintari teroriste. Toti acesti mari exportatori au probleme politice sau economice, fapt care alimenteza suspiciunile investitorilor de la pricipalele burse, privind riscul „gatuirii” livrarilor de aur negru la un moment dat. Practic, toate aceste nelinisti se traduc printr-o asa-numita prima de risc geopolitic, care contribuie la pretul barilului cu 10-15 dolari. Dar problemele nu se sfarsesc aici. Pe langa incertitudinile geopolitice, pretul mare al petrolului mai este dictat de insasi evolutia dolarului. Moneda americana s-a depreciat cu circa 30% in ultimii trei ani. Unele teorii, imbratisate si de Mariana Papatulica, sustin ca jumatate din cresterea pretului de la inceputul anului isi are originea in devalorizarea dolarului. si conjunctura pietei americane contribuie la scumpirea petrolului. Cererea depaseste capacitatea de rafinare a industriei SUA, deficitul fiind acoperit prin importuri de benzina, tranzactionate la Bursa din New York. Cresterea tranzactiilor cu combustibili conduce implicit la aprecierea cotatiei petrolului.De fapt, spun analistii, pe piata internationala nu ar exista un deficit efectiv de petrol. SUA, de exemplu, are stocuri strategice de 700 de milioane de barili, la care se adauga stocuri comerciale de 280 de milioane de barili. Variatiile la nivelul acestor stocuri sunt prea mici pentru a justifica o crestere a pretului, ceea ce demonstreaza o data in plus ca salturile pretului petrolului sunt mai degraba speculative si tin, deci, de emotivitatea pietei.
Vara viitoare, baril de 35 de dolari?
Opiniile privind evolutiile din viitorul apropiat sunt impartite. Unii analisti considera ca palierul atins zilele trecute deschide o noua etapa, in care preturile vor fi structural mai ridicate decat pana acum. Insa exista si pareri potrivit carora preturile actuale vor oscila pana in prima jumatate a anului viitor in jurul a 45-50 dolari, dupa care vor incepe sa scada, pe masura ce sursele de stres pentru investitori se vor reduce. „Probabil ca preturile vor ajunge la 30-35 de dolari pe baril”, anticipeaza analistul Institutului de Economie Mondiala. Pe plan intern, este de asteptat ca Guvernul sa faca tot posibilul, in contextul alegerilor de la sfarsitul anului, pentru a tine in frau pretul benzinei. Statul mai are un cuvant greu de spus la Petrom, chiar si dupa preluarea acestuia de catre OMV, si cu siguranta va uza de aceasta parghie. Rercenta scumpire de la Petrom cu 200 de lei pe litru a fost justificata doar prin deprecierea monedei nationale. Insa ea a urmat celei din luna august, cand majorarea a fost de pana la 10%. La acea data, cotatia barilului de petrol ajunsese in jurul valorii de 44 de dolari. S-a spus atunci ca productia interna de titei nu a mai functionat ca un amortizor la cresterile cotatiilor internationale. Insa o astfel de teorie nu are o baza temeinica. „In realitate, scumpirea benzinei ascunde ineficienta rafinariilor din Romania. Nivelul lor tehnologic este depasit, si unele lucreaza in pierdere”, explica Mariana Papatulica. Ponderea titeiului in pretul benzinei este de pana la 20 procente, iar restul este reprezentat de accize si TVA. Prin urmare, scumpirea petrolului pe plan international nu ar trebui sa fie primul argument pentru marirea pretului la pompa. Cum benzina este un vector electoral foarte important, autoritatile incearca sa reziste presiunilor operatorilor privati, cum este Rompetrol, de a scumpi combustibilul. Pretul la pompa depaseste 75 de eurocenti si ar trebui sa ajunga la un euro, cum s-a intamplat in Ungaria dupa aderare.Cel putin in cazul Petrom, in urmatoarele doua, trei luni nu vor fi operate modificari ale pretului care sa poata fi puse pe seama cotatiilor internationale. „Am facut o serie de calcule legate de influentele de pe plan extern, si pe termen scurt nu vor aparea modificari de pret”, spune Gheorghe Constantinescu, directorul general al Petrom. Calendarul cresterii accizelor pentru benzina si motorina, convenit in negocierile de aderare, ar trebui sa aduca litrul de carburant in jurul unui euro pana in 2006.
Calendarul cresterii accizelor pentru benzina premium
Pentru benzina cu plumb, acciza va urca de la 311 euro pe tona, cat era anul trecut, la 319 euro in 2004, 326 euro in 2005 si 337 euro in 2006. Acciza pentru benzina fara plumb va urca si ea pana la nivelul de 287 euro pe tona in 2006, comparativ cu 272 euro in 2004 si 267 euro in 2003. In cazul motorinei, pentru care nivelul accizei era de 190 euro pe tona in 2003, acciza trebuie sa ajunga la 245 euro im 2006.