Doliu în România după ce Ioan Mănucu s-a stins din viață. El a fost ceferistul care în iunie 1990 a încercat să oprească trenurile cu mineri care veneau spre București. Cauza morții nu a fost însă precizată până în prezent.
Trebuie menționat faptul că Ioan Mănucu era atunci șef al Instalațiilor Electrice din gara Craiova. El a fost cel care a dat ordin ca locomotivele trenurilor cu ortaci să nu mai fie alimentate. Odată cu ordinul său, instalaţia electrică a căii ferate între Lainici și Valea Sadului a fost decuplată, iar trenurile care mergeau pe direcţia Petroşani – Craiova – București Nord au rămas fără curent, potrivit clubferoviar.ro.
În urma deciziei sale, contractul de muncă i-a fost desființat, iar șeful regionalei Craiova la vremea respectivă, Gheorghe Dobre, viitor ministru al Transporturilor în Guvernul Tăriceanu, a dat ordin ca trenurile să fie din nou alimentate cu energie electrică.
Ordinul lu Gheorghe Dobre a făcut ca mii de mineri să ajungă în București, loc unde au urmat tragicele evenimente din 13-15 iunie, cunoscute în istorie drept Mineriadă. La acel moment 6 oameni au murit iar alți aproape 750 au fost răniți.
Totodată, în Craiova, sosirea minerilor la București era cât pe ce să fie evitată. Șeful Gării Craiova, Ioan Mănucu, a dat dispoziție să fie scoasă de sub tensiune linia de contact.
Doliu în România. A murit omul care putea schimba istoria țării
”Tot personalul Căii Ferate era tratat după un regulament care se numea Statutul disciplinar din transporturi şi telecomunicaţii care spunea: Este interzisă orice organizare cu caracter antisocial şi asta este de natură disciplinară. M-am dus la Gară, m-am interesat despre ce e vorba şi le-am spus: nu mai circulaţi la Bucureşti că nu e tensiune, prin ordinul meu (…) Semnează Mănucu: e scoasă tensiunea, nu mergeţi la Bucureşti!”, declara în urmă cu șapte ani Ion Mănucu pentru Digi 24.
De asemenea, în 2016, în cadrul dezbaterii ”13 – 15 Iunie 1990 Diversiune urmată de Mineriadă – Clarificări pentru Istorie şi Justiţie”, Ioan Măcunu vorbea despre circulația trenurilor, dar și despre modul în care acestea au evoluat.
”Vreau să scot în evidentă faptul că la calea ferată trenurile circulă regulamentar sau nu circulă, nu există noţiunea de circulaţie spontană a trenurilor. Deci chestiunea voluntară – că noi am plecat şi nu ştiu ce, nu există. În legătură cu trenurile respective am încercat să vedem dacă putem să punem la dispoziţie garniturile de tren, cele trei garnituri de tren din Petroşani pentru Bucureşti.
Am reuşit să compunem trenurile dar nu erau cu numărul de vagoane care au circulat spre Bucureşti, deci cu alte cuvinte trenurile au fast pregătite din timp pentru venirea la Bucureşti. Deci este o chestiune intenţionată şi nu spontană”, spunea Mănucu la dezbaterea ”13 – 15 Iunie 1990 Diversiune urmată de Mineriadă – Clarificări pentru Istorie şi Justiţie,” organizată în 2016 de către Grupul pentru Dialog Social şi Asociaţia 21 Decembrie 1989.