A murit Misia, cântăreața portugheză de fado

Misia, al cărei nume real era Susana Maria Alfonso de Aguiar, a murit sâmbătă într-un spital din Lisabona după o lungă suferință, conform informațiilor furnizate de familia sa.

Împreună cu Mariza, Ana Moura și Cristina Branco, Misia a fost parte dintr-o mișcare artistică care a revitalizat fado-ul în ultimii ani. Originară din Porto, ea și-a lansat ultimul album în 2022 și a susținut concerte în Italia și Franța.

Ministerul Culturii a lăudat contribuția sa esențială la reînnoirea fado-ului, apreciind curajul său de a explora noi sonorități și abordări inovatoare.

Misia a avut mai multe concerte în România, incluzând apariții în București (2004, 2008, 2010), Timișoara (2010) și Sibiu (2017).

Ministerul portughez al Culturii a subliniat că Misia a avut un impact crucial în revitalizarea fado-ului, demonstrând curaj în explorarea de noi sunete și abordări neconvenționale.

„Misia a jucat un rol cheie în reînnoirea fado, neezitând niciodată să experimenteze cu noi sunete şi abordări mai puţin convenţionale”, a declarat ministerul portughez al Culturii.

De asemenea, președintele portughez Marcelo Rebelo de Sousa i-a adus un omagiu, exprimându-și aprecierea pentru pasiunea ei în interpretarea fado-ului și subliniind că cariera sa se afla „la răscrucea altor muzici”.

Înmormântarea va avea loc pe 7 august la Lisabona.

Primul său album solo, lansat în 1990

În cariera sa, Misia a reimaginat fado-ul, modernizând stilul tradițional al lui Amália Rodrigues. A surprins publicul prin integrarea acordeonului și viorii alături de instrumentele clasice ale fado-ului, cum ar fi chitara portugheză și chitara clasică.

Primul său album solo, lansat în 1990, a venit într-o perioadă în care fado-ul era relativ marginal. Albumul, purtând numele ei, a inclus atât poezii ale compozitorilor de fado, cum ar fi Joaquim Frederico de Brito și José Niza, cât și lucrări ale poeților portughezi de renume, precum José Carlos Ary dos Santos, și chiar o piesă a lui Vinicius de Moraes.

Misia a continuat să inoveze cu albumul „Fado” din 1993, menținându-se pe linia folosirii versurilor tradiționale.

În 1995, „Tanto Menos Tanto Mais” a combinat instrumentele clasice cu elemente noi precum pianul și harpa, aducând omagiu unor scriitori și poeți portughezi precum António Lobo Antunes și Fernando Pessoa.

În 2001, după moartea Amáliei Rodrigues, a lansat „Ritual”, un album dedicat fado-ului tradițional, folosind doar instrumentele clasice ale genului.