Probleme mari pentru comercianții de ziare din Timișoara. Administrația lui Dominic Fritz s-a apucat de curățenie, iar City managerul Matei Creiveanu îi trimite pe operatori să-și vândă ziarele în spații comerciale sau la mall.
Astfel, Timișoara va rămâne fără ziare pe domeniul public, în urma unui anunț făcut exact în urmă cu o săptămână de primărie. Mai exact, reprezentanții instituției de pe C.D. Loga transmiteau, în data de 16 august, că mai multe chișocuri urmează să fie ridicate.
„Un număr de 41 de chioșcuri amplasate fără contract și autorizație pe domeniul public de mai mulți ani și pentru care operatorii lor nu plăteau niciun fel de taxe la bugetul local vor fi ridicate de Primăria Timișoara, costurile de transport și depozitare urmând să fie suportate de firmele care le dețin”, preciza sursa citată.
În același timp, reprezentanții ma precizau că „după operațiunile de ridicare a acestor chioșcuri, se vor salubriza și repara parcelele pe care acestea au fost amplasate”. În ceea ce privește situația comercianților, la acel moment, oficialii PMT explicau că au încercat să se înțeleagă cu aceștia, cerându-le încă din primăvară o listă cu amplasamentele ideale și un model unitar de chioșc.
Explicațiile primăriei Timișoara
Într-un interviu acordat pentru tion.ro, city managerul Matei Creiveanu a explicat toate aceste aspecte. Potrivit acestui,a prioritatea PMT este curățarea domeniului public. El a adăugat că chioșcurile de presă au un rol social și s-a încercat găsirea unei soluții.
„Noi avem un demers mai vast de curățare a domeniului public de lucruri/obiecte care sunt amplasate fără forme legale. Pentru că chioșcurile de presă au un rol social și au o importanță aparte, rolul lor economic e mai puțin important, am încercat să ajungem la o soluție care să răspundă și nevoilor de curățenie și ordine pe domeniul public și să și ajute presa. În spiritul acesta am avut și întâlniri față în față cu ei, și corespondență.
Ideea de bază a fost următoarea: obiectele în sine, aceste chioșcuri, noi ne dorim a fi unitare, de o cu totul altă calitate, să răspundă altor deziderate urbanistice. Este o decizie unilaterală a municipiului, dar, pentru că e vorba de chioșcuri de presă, i-am implicat în această decizie și le-am solicitat să vină ei cu propuneri pe care apoi le-ar fi analizat urbaniștii, arhitectul-șef”, a declarat city managerul Matei Creiveanu.
Totodată, acesta a mai explicat că chioșcurile aflate în prezent în oraș nu corespuns din punct de vedere urbanistic, iar locurile sunt ocupate fără o formă legală. El a mai adăugat că se dorea o colaborare cu comercianții, astfel încât amplasamentele să corespundă cerințelor.
„Din punct de vedere urbanistic și de trafic, nu corespund. Doi la mână: le ocupă fără forme legale, forma legală prin care se poate ocupa domeniul public este licitația. Dar le-am spus să vină cu propuneri de amplasamente care să corespundă cerințelor minimale, noi le luăm și le filtrăm și, în spiritul bunei colaborări, le vom scoate la licitație, cu mențiunea că va putea oricare operator interesat să participe la licitație”, a mai adăugat acesta.
Primăria și comercianții nu s-au înțeles
În ceea ce privește negocierile cu comercianții, Matei Creiveanu susține că singura soluție o reprezintă alte spații comerciale spre care aceștia ar urma să se îndrepte.
„Din nou, pricipala prioritate este eliberarea domeniului public de mobilier amplasat ilegal și de obiecte amplasate fără forme legale. În funcție de disponibilitatea logisticii, dispozițiile vor fi aplicate. Soluția: sunt alte spații comerciale, ei trebuie să migreze către spații comerciale construite, mici, că-s de parter de bloc, că-s de alte forme de spații comerciale, sunt câteva puncte de difuzare a presei care nu sunt pe stradă, cred că sunt în malluri și alte galerii comerciale.
Vor trebui să migreze către aceste spații civilizate. Aceste spații sunt în chirie la noi toți, fără să plătească chirie. E cineva care s-a înființat pe domeniul public fără să aibă contract”, a mai explicat administratorul public.
El a mai adăugat că în general va exista comerț stradal, însă va fi mult mai restrâns. Potrivit acestuia, spre deosebire de spațiile de până acum va fi vorba de un procent de doar 5%.
„La modul general va exista comerț stradal, că e vorba de ziare sau alt tip de comerț stradal, dar va fi mult restrâns. Nu va fi numărul de amplasamente care e acum, ne referim la tot comerțul stradal, pentru că, din punct de vedere urbanistic, e o abordare unitară. Vor fi probabil undeva între 5 și 10% dintre amplasamentele care sunt acum. Și procentul este destul de neclar, pentru că sunt foarte multe situații: unele sunt cu forme legale, dar cu contracte expirate, altele sunt amplasate fără nicio formă legală, deci și inventarierea lor e o provocare.
Dar, una peste alta, pentru toate aceste categorii de comercianți, că sunt pleșcavițării sau că sunt comercianți de ziare, soluția principală nu va mai fi amplasarea pe domeniul public. Cu siguranță vom mai avea, dar nu vor mai fi în număr atât de mare”, a mai explicat Matei Creiveanu.