Întotdeauna l-am apreciat pe consilierul guvernatorului Mugur Isărescu. Îi citesc constant opiniile pe care le publică în diverse ziare si mi-a plăcut mereu echilibrul de care dă dovadă și profunzimea analizelor pe care le face. Acum câteva zile însă, domnul Vasilescu a avut o intervenție la un post de televiziune, care, vă spun sincer, m-a surprins. Domnia Sa spunea că ar fi bine ca privatizarea CFR Marfă să nu mai aibă loc și că ar fi mai utilă o echipă de manageri privați care să scoată compania din situația gravă în care se află în prezent.
Îmi permit, cu toată consideraţia, să-i spun domnului Adrian Vasilescu că în acest caz greșește. Și am să argumentez. Privatizarea, făcută cu respectarea tuturor prevederilor legale și în interesul statului, reprezintă cea mai bună soluție pentru societățile găunoase pe care statul încă le mai păstorește. Nu mai este un secret pentru nimeni că statul nu este în stare să gestioneze absolut nimic.
Istoria ne-a dovedit-o, iar exemplele sunt nenumărate: Tarom, Hidroelectrica, Oltchim, CFR Călători etc.
Ca să nu mai vorbim de cum arăta Petrom înainte de privatizare și cum arată acum.
Vremelnicii directori care au condus marile companii de stat nu au făcut altceva decât să le devalizeze. Au manageriat fie în interesul unor găști de partid, fie pentru anumite cercuri dubioase de businessmeni, fie chiar pentru propriul lor interes. Credeți că îi pasă cuiva de banul public? Credeți că îi pasă cuiva de salariații și de activele companiei? Credeți că îi pasă cuiva dacă respectiva societate de stat face sau nu profit? Nici vorbă!
Mulți dintre managerii de stat nu au condus în viața lor nici măcar un butic. Habar n-au ce înseamnă management performant, ce înseamnă marketing, ce înseamnă strategie de business. Milton Friedman spunea că dacă unui guvern îi dai să administreze Deșterul Sahara, în cinci ani va avea deficit de nisip. Cred că nu există o descriere mai plastică cu privire la competențele de manager ale statului.
Eu cred că firmele trebuie să fie private. Autoritățile nu trebuie să administreze companii. Ele trebuie să facă politici publice, să creeze un cadrul fiscal și legislativ care să fie propice pentru performanță.
Fără discuție, privatizarea responsabilă este cea mai bună soluție pentru a scăpa de companiile de stat care produc pierderi de sute de milioane de euro.
Ideea aducerii managerilor privați în companii de stat mi se pare un fel de struțo-cămilă care, în România, nu va da roade. Cred că recentele exemple CFR și Tarom sunt cât se poate de sugestive. Managerii privați, puși în fruntea acestor companii, au plecat înainte de a-și începe mandatele. La noi vor interveni întotdeauna interse meschine de partid care vor scurtcircuita conceptul de management privat. Pentru că până la urmă acționarul majoritar este tot statul care adăpostește sub pulpana lui mărinimoasă o grămadă de lichele.
Așadar, domnule Vasilescu, privatizarea CFR Marfă este obligatorie. Dacă vrem să scoatem compania din zodia pierderilor eterne.
MARIAN DUȘAN,
Fondator
RoAccelerator
Domnule Vasilescu, greșiți fundamental!
17 august 2013, 14:03
Ultima modificare în 17 august 2013, 17:03
Etichete:
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Editoriale
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Cresc taxele. Economia mai are de așteptat!
- Ghici ce taxe mai cresc?
- Ce plăteşte societatea când BNR îşi ratează ţintele
- Felicitări, doamna Grapini!
- Încă doi ani la grădiniţă cu FMI
- 478 milioane euro pentru România Digitală!
- Cine investește în proiectul «România 2050»?
- Agenția Guvernamentală pentru Startup-uri, un proiect de luat în seamă
- Spune-mi ce followeri ai, pentru a-ți spune ce lider ești
- Pro şi contra unui nou acord cu FMI