Tarifele urmează să intre în vigoare pe 12 martie.
Cine sunt cei mai importanți furnizori de oțel în SUA
Oțelul este un material important, utilizat în principal în sectoarele de construcții, producție, transport și energie datorită rezistenței, durabilității și versatilității Aproximativ un sfert din tot oțelul folosit în Statele Unite este importat, scrie Al Jazeera.
Canada, Brazilia și Mexic sunt primii trei furnizori de oțel pentru Statele Unite. Între martie 2024 și ianuarie 2025, au furnizat aproximativ jumătate (49 la sută) din importurile de oțel pentru consumul intern, potrivit Administrației pentru Comerț Internațional.
În acea perioadă, Canada a furnizat 22% (5,47 milioane de tone) din cele 25 de milioane de tone de oțel importate în Statele Unite, urmată de Brazilia cu 15% (3,74 milioane de tone) și Mexic cu 12% (2,9 milioane de tone).
Coreea de Sud, Vietnam, Japonia, Germania, Taiwan, Țările de Jos și China, următorii 10 furnizori de oțel, au reprezentat 30% din importurile de oțel din SUA.
Cine sunt cei mai importanți furnizori de aluminiu în SUA?
Canada este de departe cel mai mare furnizor de aluminiu pentru Statele Unite. Între martie 2024 și ianuarie 2025, a furnizat aproape 40% din importurile din SUA, însumând aproape 3 milioane de tone metrice, potrivit Administrației pentru Comerț Internațional.
Emiratele Arabe Unite, China, Coreea de Sud și Bahrain sunt următorii cinci furnizori de aluminiu în SUA.
Fiind un metal ușor, aluminiul este utilizat pe scară largă în industria auto și aerospațială. De asemenea, este folosit în ambalaje, în special pentru alimente și băuturi, datorită capacității sale de a păstra conținutul și reciclabilității.
SUA este mai dependentă de importurile de aluminiu, aproximativ jumătate din aluminiul utilizat în țară fiind importat.
Ce sunt tarifele și cum funcționează?
Un tarif este o taxă impusă de guvern asupra bunurilor și serviciilor importate, plătită de întreprinderile care le aduc în țară. Conceput pentru a proteja industriile interne, tarifele cresc adesea costurile pentru consumatori prin scumpirea produselor străine, cu riscul de a reduce cererea.
Președintele Donald Trump a spus că va implementa taxe vamale asupra diferitelor bunuri importate pentru a proteja industriile americane, a reduce dezechilibrele comerciale și a promova producția internă.
Cum au afectat tarifele pentru oțel primul mandat al lui Trump
În martie 2018, Trump a impus tarife de 25% la oțel și de 10% la aluminiu. Ideea a fost de a reduce dependența de oțel străin și de a stimula producția internă.
Piețele au răspuns inițial cu o creștere a prețurilor oțelului din SUA și o scădere a importurilor la prețuri mici, crescând profiturile companiilor naționale. Creșterea producției din SUA a condus la o cantitate prea mare de oțel pe piețele interne. Până la sfârșitul anului 2019, prețurile oțelului au scăzut cu peste 40%, în principal din cauza tarifelor-represalii din partea partenerilor comerciali ai SUA, precum și a scăderii consumului, în special în sectorul producției de mașini și al construcțiilor.
„Între mai 2018 și mai 2019, producția de oțel brut din SUA a crescut cu aproape 4%. Depozitele au crescut prețurile, ducând la profituri-record pentru ele, dar, la rândul lor, acest lucru a crescut costurile de construcție. E probabil să vedem o tendință similară pe măsură ce industriile se vor muta către producătorii interni”, a declarat Deborah Idowu, specialist în cercetarea metalelor la London Stock Exchange Group (LSEG).
Cum va fi afectată industria oțelului și aluminiului din SUA
Oțelul și aluminiul sunt materiale importante în industria construcțiilor și în industria auto, precum și la fabricarea mașinilor sau a bunurilor de uz casnic. Dacă tarifele sunt implementate, impactul asupra comerțului cu metale ar putea fi substanțial, potrivit unui raport al echipei de cercetare a metalelor a London Stock Exchange Group (LSEG).
Tarifele ar putea crește costurile pentru producători și ar putea perturba lanțurile de aprovizionare. În timp ce producătorii americani pot apela la producătorii interni pentru a satisface cererea, se vor confrunta probabil cu prețuri mai mari, ceea ce ar putea duce la costuri mai mari pentru industrii precum producția de mașini și locuințe.